زبان بدن

زبان بدن چیست

زبان بدن چیست

در حالی که رمز موفقیت در روابط شخصی و حرفه ای به توانایی شما در برقراری ارتباط بستگی دارد، کلمات نیستند که شما مورد استفاده قرار می دهید بلکه این زبان بدن (body language) و یا نشانه های غیر کلامی است که بیشترین صدا را دارند. زبان بدن به استفاده از رفتار های فیزیکی، حالات و شیوه های برقراری ارتباط غیر کلامی، که اغلب به صورت غریزی اتفاق می افتد تا آگاهانه، اطلاق می شود.

ممکن است از این موضوع آگاه باشید و یا نباشید، ولی شما هنگامی که در ارتباط با افراد هستید به طور مداوم نشانه ها و سیگنال های بدون کلامی را داده و دریافت می کنید. تمامی رفتارهای غیر کلامی شما، مانند ژست هایی که می گیرید، حالاتی که به خود می گیرید، تن صدا، میزان برقراری ارتباط چشمی، همگی پیام های قدرتمندی را منتقل می کنند.

این پیام ها می توانند مردم را در موقعیتی آرام قرار دهند، اعتمادی شکل بگیرد و افراد را به سمت شما جذب کنند و یا توهین آمیز باشند، گیج کننده باشند و یا به نوعی اجازه انتقال پیام را به شما ندهند. این پیام ها هنگامی که شما سخن گفتن را متوقف می کنید متوقف نمی شوند، حتی هنگامی که ساکت هستید هم به نوعی ارتباط غیر کلامیتان برقرار است.

انواع زبان بدن

زبان بدن چیست

همه چیز در رابطه با زبان بدن

در برخی موارد، حرفی که از دهان شما خارج می شود با پیامی که از زبان بدنتان برداشت می شود کاملا متناقض هستند. اگر شما چیزی بگویید، ولی زبان بدنتان چیزی دیگر و با هم هماهنگ نباشند، به شنونده این حس را منتقل می کنید که با او صادق نیستید. به عنوان مثال، بگویید بله ولی سر خود را به نشانه نه تکان دهید. در این مواقع، شنونده باید انتخاب کند که پیام کلامی و یا غیر کلامی شما را باور کند. تاکی

از آن جایی که زبان بدن یک زبان طبیعی و ناخودآگاه که نشان دهنده احساسات و عواطف واقعیتان است، آن ها احتمالا پیام غیر کلامیتان را قبول و باور می کنند.

با افزایش درک زبان بدن و استفاده از آن در ارتباطاتتان، شما می توانید احساسات واقعیتان را بروز دهید، با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید و روابط قوی تری بسازید.

دلیل اهمیت زبان بدن

نشانه های غیر کلامی شما-روشی که گوش می دهید، نگاه می کنید، حرکت می کنید و واکنش نشان می دهید- به طرف مقابلتان این حس را می دهد که اهمیت می دهید یا نه، صادق هستید یا نه و اینکه چقدر خوب گوش می دهید. هنگامی که حرفی که می زنید با زبان بدنتان هماهنگ باشد، اعتماد، شفافیت و آرامش افزایش می یابد. در غیر این صورت تنش، بی اعتمادی و گیج شدن است که افزایش می یابد.

پنج نقشی که زبان بدن ایفا می کند:

  • تکرار: تکرار کردن و قدرت دادن به کلامی که گفته می شود
  • تناقض: ممکن است در تناقض با کلامی که بر زبان می آورید باشد
  • جانشینی: می تواند جانشین کلام شما باشد
  • تکمیل کننده: تکمیل کننده کلام شما می باشد
  • تاکید: کلام شما را تایید و بر آن تاکید می کند
اهمیت زبان بدن

دلیل اهمیت زبان بدن

انواع زبان بدن

زبان بدن دارای انواع زیادی است که در اینجا به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • حالات صورت: صورت انسان به شدت ابراز کننده و رسا است، می تواند احساسات بی شماری را بدون گفتن کلمه ای منتقل کند. برخلاف برخی نشانه های غیر کلامی حالات صورت از جمله زبان های بدن جهانی است. حالات صورت برای شادی، ناراحتی، خشم، غافلگیری، ترس و چندشی در فرهنگ های مختلف به یه شیوه است.
  • حرکات و حالات بدن: در نظر بگیرید که تصور شما از مردم چگونه توسط طریقه نشستن آن ها، ایستادنشان، راه رفتانشان و یا نگه داشتن سرشان تاثیر می پذیرد. شیوه ای که شما بدنتان را حرکت می دهید و حالات مختلف آن اطلاعات فراوانی را با مردم به اشتراک می گذارد.
  • اشارات و حرکات هنگام سخن گفتن: شما ممکن است دست تکان دهید، به نقطه ای اشاره کنید، یا هنگامی که با کسی بحث و یا صحبت می کنید از دستانتان استفاده کنید. اغلب حالات درونی تان را بدون فکر بروز دهید. معنی این حالات در فرهنگ های مختلف می تواند کاملا متفاوت باشد.
  • ارتباط چشمی: یکی از نشانه های ارتباط غیر کلامی، ارتباط چشمی است. نحوه ای که شما به کسی نگاه می کنید می تواند احساسات زیادی را منتقل کند، مانند علاقه مندی، اشتیاق، خصومت و مواردی از این قبیل.
  • لمس: به پیام های مختلفی که می توانند از طریق یک دست دادن ضعیف، یک آغوش گرم، یک دست بر روی سر کشیدن منتقل شوند فکر کنید.
  • فاصله: همه ما به یک فاصله فیزیکی احتیاج داریم، که این احتیاج بنا به فاکتور های مختلفی مانند فرهنگ، موقعیت و میزان صمیمیت آن رابطه متفاوت است. میزان فاصله ای که با شخص مورد نظرتان رعایت می کنید نشان دهنده عواطو و احساسات مختلفی است.
  • صدا: همه چیز فقط حرفی که می زنید نیست، بلکه نحوه بیان آن هم مهم است. هنگامی که صحبت می کنید، باقی مردم، علاوه بر شنیدن صدایتان آن را مطالعه هم می کنند. مواردی که آن ها بهشان توجه می کنند شامل، زمانبندی بین کلام، بلندی صدا، لحن کلام و صداهایی که نشان دهنده فهمیدن موضوعی است.

تقویت ارتباطات غیر کلامی

شما می توانید ارتباطاتات غیر کلامی تان را توسط مهارت هایی بهبود ببخشید، این مهارت ها عبارت اند از:

  • کنترل استرس در لحظه:  استرس می تواند توانایی شما در ارتباط برقرار کردن را مختل کند.
  • ارتقای آگاهی عاطفی: از احساساتتان و طریقه ای که بر شما تاثیر می گذارند آگاه باشید.
زبان بدن

تقویت ارتباطات غیر کلامی

سخن آخر

زبان بدن موضوعی است که امروزه در اکثر فرهنگ ها و جوامع به موضوع مهم و پر طرفداری تبدیل شده است. برای برقراری یک رابطه سالم و موفقیت آمیز، آشنایی با زبان بدن می تواند بسیار کمک کننده باشد. شما همچنین می توانید برای دست یابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا شرکت در کارگاه های مختلف به سایت بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین