حل مسئله

مهارت حل مسئله

مهم نیست که چه چیزی مسبب ایجاد اختلاف نظرها و مشکلات می شوند، با یادگیری مهارت های حل مسئله، می توانید روابط شخصی و حرفه ای خودتان قوی و رو به رشد حفظ کنید.

مهارت حل مسئله

اولین مرحله در مهارت حل مسئله، فهمیدن مشکل و  تناقضات موجود است. این اختلاف و تناقض بخش نرمال و طبیعی هر رابطه ای است. هیچگاه انتظار نمی رود که دو نفر همیشه عقایدی کاملا مشابه و سر هر چیزی اتفاق نظر داشته باشند. نکته این است که نباید از مسائل دوری کنید، بلکه باید بیاموزید چگونه آن ها را به شیوه ای سالم حل کنید.

هنگامی که تناقضات و مشکلات به خوبی مدیریت نشوند، می توانند آسیب جدی به رابطه بزنند، اما هنگامی که به شیوه ای احترام آمیز و مثبت کنترل شوند، می توانند به عنوان فرصتی جهت استحکام روابط بین دو نفر عمل کنند. فرقی نمی کند که مشکل بر سر چه چیزی به وجود آمده است، تا زمانی که شما مهارت حل مسئله را بدانید، می توانید به حفظ روابطتان کمک به سزایی کنید.

حل مسئله

مهارت حل مسئله

علل ایجاد اختلافات

اختلاف از تفاوت ها، هم  کوچک و هم بزرگ، به وجود می آیند. زمانی اتفاق می افتد که افراد بر سر ارزش ها، انگیزه ها، احساسات، ایده ها و یا تمایلاتشان به اختلاف نظر بر می خورند. گاهی اوقات این تفاوت ها کوچک و جزئی به نظر می آیند، اما هنگامی که یک مسئله احساسات شدیدی را به وجود می آورد، یک نیاز شخصی عمیق در مرکز مشکل وجود دارد. این احتیاجات می تواند طیف وسیعی از نیاز به احساس امنیت، احترام و ارزش قائل شدن تا نیاز به روبط نزدیک تر و صمیمی تری را در بر بگیرد.

به عنوان مثال، نیاز های کودک و پدر و مادر را در نظر بیاورید. نیاز کودک به اکتشاف چیز های جدید است، و نیاز پدر و مادر به حفظ امنیت کودک، که این نیاز می تواند تا حد زیادی منجر به محدود کردن نیاز کودک شود. تا هنگامی که این نیاز ها با هم مغایرت دارند، اختلافات و مسائل به وجود می آیند.

نیاز های هر دو طرف در یک رابطه نقش مهمی را در موفقیت طولانی مدت آن رابطه ایفا می کنند. هر دو نیاز به احترام و دیده شدن دارند. در روابط شخصی، فقدان فهمیدن و درک نیاز های متفاوت می تواند منجر به فاصله گرفتن، بحث و جدل و همچنین بهم زدن آن رابطه شود. در محل کار، نتیجه نیاز های متفاوت می تواند معاملات فسخ شده، کاهش سود و از دست دادن شغل شود.

وقتی که شما این نیاز های اختلاف ساز را بشناسید و با آن ها به شیوه ای مهربانانه و با درک و فهم برخورد کنید، اینکار می تواند منجر به حل مسئله سازنده، ایجاد یک تیم و ارتباطات قوی تری شود.

نحوه پاسخ به این اختلافات

آیا از اختلافات می ترسید و یا حاضرید هزینه اش هرچه که باشد از آن اجتناب کنید؟ اگر تصور شما از اختلافات به خاطرات دردناکتان از دوران کودکی و یا رابطه نا سالم قبلی تان بر می گردد، ممکن است انتظار داشته باشید که تمامی اختلافات در نهایت نتیجه خوبی نداشته باشند. ممکن است نقطه نظر شما از اختلافات، تضعیف روحیه، تحقیر آمیز و یا چیزی ترسناک باشد. در زیر روش های کنترل و مدریت مسئله به شیوه ای سالم و نا سالم آورده شده است:

حل اختلاف

پاسخ به اختلافات

پاسخ سالم به اختلافات

  • ظرفیت همدلی با دیدگاه شخص دیگر
  • واکنش های آرام، عدم حالت تدافعی و محترمانه
  • آمادگی بخشش و فراموش کردن، و پشت سر گذاشتن مشکل بدون نگه داشتن احساس خشم و ناراحتی
  • توانایی مصالحه کردن و اجتناب از تنبیه کردن
  • رو به رو شدن با مشکل، بهترین راهکار برای طرفین

پاسخ ناسالم به اختلافات

  • عدم توانایی شناخت و پاسخ به مسائل مهم برای طرف مقابل
  • واکنش های انفجاری، توام با خشم، آسیب زننده و ناراحت کننده
  • پسرفت در عشق، رد شدن، خجالت کشیدن و ترس از ترک شدن
  • ناتوانی در مصالحه کردن و طرف دیگر را دیدن
  • احساس ترس و اجتناب از رو به رویی با اختلاف؛ انتظار نتیجه بد

راهکارهای مدیریت و حل مسئله

شما می توانید اطمینان حاصل کنید که پروسه مدیریت و مهارت حل مسئله با پیروی از راهکارهای گفته شده در زیر، بسیار موفقیت آمیز است:

حل مسئله

راهکارهای مدیریت و حل مسئله

احساسات را هم همانند حرف ها بشنوید

هنگامی که شما واقعا گوش می دهید، با عواطف و نیاز های خود و همچنین اطرافیانتان ارتباط عمیق تری برقرار می کنید. گوش دادن به دیگران این امکان را به آن ها می دهد تا آسان تر، آگاه تر و با قدرت بیشتری به حرف شما گوش کنند.

حل مسئله در مقابل برنده شدن و “طرف حق بودن” اولویت اولتان باشد

حفظ کردن و استحکام یک رابطه، در برابر “بردن” در یک بحث و جدل، باید همیشه جزء اولویت های اولتان باشد. برای عقاید و نقطه نظر های طرف مقابلتان احترام قائل شوید.

بر روی زمان حال تمرکز کنید

اگر همچنان کینه های مربوط به اختلافات گذشته را در دل دارید، در توانایی شما به دیدن واقعیت در مشکلات حال حاضرتان اختلال ایجاد می کند. به جای نگاه کردن به گذشته و خود را سرزنش کردن، بر روی کاری که می توانید همین حالا برای حل مشکلات انجام دهید تمرکز کنید.

تمایل به بخشش داشته باشید

حل مسئله ممکن نیست اگر که شما قادر به بخشش افراد نیستید. حل کردن بر پایه رها کردن حس تنبیه و مجازات خواهی است.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب در حل مسائل و مشکلات به شما کمک کرده باشد. شما می توانید جهت اطلاع یافتن از کارگاه های مربوط به مهارت حل مسئله، مهار و کنترل خشم و … به سایت بهترین روانشناس تهران مراجعه کرده و از طریق راه های ارتباطی درج شده با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین