افکار منفی

مقابله با افکار منفی

“ما مسائل را به گونه ای که هستند نمی بینیم، بلکه آن ها را به گونه ای که هستیم می بینیم”

“داشتن یک نگرش روانی مثبت، به مانند آن است که بپرسیم، چطور چیزی می تواند به سر انجام برسد به جای آنکه بگوییم غیر قابل انجام است.”

“بودن شخصی خوشبین که هرازگاهی اشتباهاتی مرتکب می شود بهتر از بودن شخصی بدبین است که همیشه کار درست را انجام می دهد.”

مقابله با افکار منفی

همه چیز با یک فکر و یا یک احساس آغاز می شود. و یا شاید به واسطه حرفی که توسط شخص دیگری زده شده است.

و سپس به پایین کشیده شدن شما، آغاز می شود.

شما را به درون، احساس تاسف برای خودتان، نگرانی و یا فکر کردن به اینکه “هدف از انجام دادن این همه کار و عمل چیست؟” می کشاند، همانطور که به دور خود می چرخید همراه با ترسی از درون توام با ابری بارانی بالای سرتان.

منفی بافی که درون شما و یا جهان اطرافتان ریشه می دواند، می تواند تبدیل به سمی مهلک شود که شما را از زندگی که همیشه می خواستید دور نگه دارد.

پس در این مقاله، قصد داریم نکاتی را برایتان ذکر کنیم که به شما کمک می کند تا بر افکار منفی درونتان و همچنین امواج منفی اطرافتان غلبه کنید. با ما همراه باشید.

منفی بافی

غلبه بر منفی بافی

یافتن نکات مثبت در موقعیت های منفی

هنگامی که در یک موقعیت منفی قرار دارید، به دنبال نکات مثبت و کمک کننده بگردید. هنگامی که در یک موقعیت سخت قرار می گیرید، در کاری شکست می خورید و با مواردی این چنین مواجه می شوید، همه چیز ممکن است خیلی بد به نظرتان بیاید و افکار منفی شروع می کنند به پر کردن فکرتان از این موقعیت.

برای مقابله با این مسئله و جهت غلبه بر افکار منفی، از خودتان سوال های بهتری بپرسید. سوالاتی که به شما کمک می کنند حالتان بهتر شود و همچنین نکته ای که سبب رشدتان می شود یاد بگیرید. سوالاتی ماند:

  • یک نکته مثبت در رابطه با این موقعیت چیست؟
  • چه کار متفاوتی در موقعیت بعدی می توانم انجام دهم که شاید با نتیجه بهتری رو به رو شوم؟
  • چه چیزی می توانم از این موقعیت یاد بگیرم؟
  • بهترین دوست من در این موقعیت چگونه می تواند من را حمایت، و به من کمک کند؟

اهمیت ندادن مردم به عملکرد شما

یادآوری: مردم آنقدری که فکر می کنید به آن چه می گویید و آنچه انجام می دهید اهمیت نمی دهند. افتادن در افکار منفی هنگامی که به این فکر می کنید که مردم ممکن است چه بگویند و یا چه فکری کنند اگر من آن کار را انجام بدهم یا ندهم، بسیار ساده است.

در ذهن و افکارتان گیر می کنید، و همین می تواند شما را بیشتر، از آنچه می خواهید و همچنین از واقعیت دور سازد. حقیقت این است که عموم مردم آنقدر زمان، توجه و انرژی ندارند که بگذارند پای آنکه شما چه کاری انجام داده اید.

آن ها دست ها و ذهن هایشان با کودکانشان، شغل هایشان، حیوانات خانگیشان، سرگرمی هایشان و ترس ها و نگرانی های شخصیشان (مانند اینکه مردم ممکن است چه فکری راجع بهشان بکنند.) پر است.

این فهمیدن و یادآوری به شما کمک می کند تا خودتان را از محدودیت هایی که در ذهنتان ایجاد می کنید رها سازید و همچنین به شما کمک می کند تا قدم هایی کوچک(و بعضا بزرگ) به سمت اهدافی که عمیقا درونتان دارید در زندگی، بردارید.

افکار منفی

جایگزینی افکار منفی

جایگزینی افکار منفی

هر آنچه که شما اجازه می دهید راه به ذهنتان بیابد، تاثیرات بزرگی بر شما خواهد داشت. پس شروع به پرسیدن کنید که اجازه داده اید چه چیزی وارد شود. از خودتان بپرسید:

  • سه منبع اصلی منفی بافی در زندگی من چه هستند؟

می تواند مردم، موسیقی، وب سایت ها، مجلات و … باشد.

سپس از خود بپرسید:

  • برای کمتر وقت گذراندن با این سه منبع در این هفته، چه می توانم بکنم؟

اگر نمی توانید روشی پیدا کنید که همین حالا با این سه منبع، این کار را انجام دهید، قدم های کوچک تری بردارید، فقط بر روی یکی از این سه منبع تمکز کنید.

سپس وقت آزادی که از این کار گیرتان آمد را صرف گذراندن با منابع مثبت و آدم هایی که در حال حاضر در زندگیتان هستند کنید، یا حتی می توانید وقتتان را صرف کشف مسائل جدید که می توانند بخشی از زندگیتان شوند کنید.

زود غلبه کردن بر افکار منفی

برای جلوگیری از تبدیل شدن یک فکر منفی کوچک به هیولایی بزرگ در ذهنتان، در همان مراحل اولیه با آن رو به رو شوید. به این فکر کنید که آیا 5 سال آینده یا حتی 5 هفته آینده این موضوع برایتان اهمیت دارد؟ پاسخ در اکثر مواقع خیر است.

افکار منفی

مقابله سریع با افکار منفی

بیرون ریختن افکار منفی

نگه داشتن افکار منفی در سرتان که شروع به ابری کردن و طوفانی کردن مغزتان می کنند هیچ کمکی به شما نمی کند. پس بگذارید به بیرون بریزند. در رابطه با موقعیت مورد نظر و افکارتان با کسی که به شما نزدیک است صحبت کنید. صحبت کردن راجع به مشکل و بیرون ریختن آن دید جدید و واضح تری از آن به شما می دهد. شما همچنین می توانید در صورت عدم حضور شخص نزدیکی به شما، به بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید، و افکار منفی و درگیری های ذهنیتان را پیش او بیان کنید.

در لحظه زندگی کردن

هنگامی که به مسئل منفی فکر می کنید، پس اغلب افکارتان بر می گردد به اتفاقات گذشته و یا اتفاقی که ممکن است در آینده بیوفتد. و یا هردو، می توانند به راحتی افکار شما را مختل کنند.

برای اینکه این اتفاق نیوفتد، تمام تمرکز و حواس خود را بر روی اتفاقات حال حاضر متمرکز کنید، بر روی هر آنچه در زندگیتان همین حالا وجود دارد.

شروع کنید به گذراندن بیشتر وقتتان در زمان حال و شما خواهید دید که افکار منفی کم کم از شما دور شده و شما سازنده تر و کار آمدتر عمل می کنید.

زندگی در لحظه

در لحظه زندگی کردن

سخن آخر

مقابله با افکار منفی چیزی نیست که نتوانید از پسش بر بیایید. کافیست که بخواهید از همین حالا به بعد ذهنتان را از افکار مثبت پر کنید و زندگیتان را به زندگی شاد و سازنده ای تبدیل کنید، به عبارتی بتوانید لحظه لحظه تان را زندگی کنید. امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین