استرس

مدیریت استرس در روانشناسی

استرس

در واقع استرس یا همان فشار روانی زمانی رخ می دهد که یک موضوعی بیش از حد تحمل و توان فرد بشود. استرس در افراد مختلف علائم متفاوتی هم دارد، ممکن است برای برخی یک فشار روانی کوچک باشد که بتواند سریع خود را با آن وفق دهد و روبه راه شود و برای برخی این فشارهای روانی و احساسی بزرگ تر از توان فرد می باشد.

یعنی یا ذهنمان از درون باعث ایجاد استرس می شوند و یا عاملی موجب بروز استرس می شود، ولی مهم ترین راه در چنین شرایطی مدیریت استرس و مبارزه با آن می باشد که اگر به موقع کنترل نشود روز به روز تشدید پیدا می کند و می تواند اثرات زیان باری به دنبال داشته باشد.

استرس هم می تواند مثبت باشد هم منفی، استرس مثبت به نوعی می تواند انگیزه دهنده باشد و گاهی فرد را از خطرات احتمالی در حال وقوع هم می تواند نجات دهد و برایش مفید است، اما نوع دوم استرس ها که منفی می باشند در مواقعی ظاهر می شود که مشکلات و تغییرات زندگی انسان را خسته و شکننده کرده و او را از پا در می آورد.

اضطراب

استرس

علایم شایع استرس

شایع ترین علائم استرس در هنگام وقوع می توانند مواردی مانند: گرفتگی عضلات بدن، رنگ پریدگی، تنگی نفس، ناراحتی معده، افزایش ضربان قلب، سرد شدن دست و پا، سردرد، لرز، کم اشتهایی و در برخی پرخوری، ضعف، احساس خستگی و نا امیدی، تیک چشم، جوش و کهیر زدن، بی خوابی، حواس پرتی، حالت تهوع، خشکی دهان، تعریق زیاد، ناتوانی در تصمیم گیری و کندن ناخون و یا موی سر و … باشد.

مدیریت استرس در روانشناسی

حال می توانید با شناخت روحیه خودتان و بسته به رفتارتان یکی از راهکارهایی که در این مقاله معرفی می کنیم را به کار ببرید و خودتان را آرام کنید.

  • قبول کردن شرایط فعلی: زمانی که فرد یا افرادی دچار مشکلات و استرس ناشی از آن می شوند با خود فکر می کنند که دنیا به آخر رسیده یعنی یا در همان لحظه باید اوضاع را درست کنند و اوضاع مانند قبل شود و اگر نکنند هیچ وقت مشکل برطرف نخواهد شد، پس اولین راه قبول کردن وضعیت و شرایط فعلی است که بعد از آن بتوانید با تصمیم گیری درست و مشورت مشکل را حل کنید.
  • دوری ازعوامل استرس زا: دومین راهکار مفید در چنین شرایطی دوری کردن از عواملی است که استرس شما را بیشتر می کند، مانند مکان های پر تنش، خوردن فست فود، بی تحرکی و یک جا نشستن و آدم های مظطرب که انرژی منفی به شما منتقل می کنند.
  • خواب کافی: اگر دچار مشکل جدی مانند ورشکستگی یا از دست دادن چیزی ارزشمند و اخراج شدن از شغل و … شدید باید حتما حواستان به خوابتان باشد زیرا یکی از ره های بهبود استرس و کم کردن فشار روحی، خواب کافی که هفت هشت ساعت در روز است، توصیه می شود.
استرس

مدیریت استرس

  • ورزش های مناسب: اگر زمان زیادی است که از استرس و اظطراب رنج می برید حتما ورزش هایی مانند شنا، پیاده روی یا دویدن و یوگا را در برنامه خود جای دهید تا برای چند ساعت هم که شده ذهن و بدن خود را آرام کنید و اگر به طور مداوم این ورزش ها را انجام بدهید کم کم ذهنتان را از آشوب دور می کنید و باعث کاهش استرستان می شود.
  • به طبیعت بروید: سعی کنید از فضای آپارتمانی و بسته خونه به بیرون بروید و بیشتر وقتتان را در طبیعت بگذرانید، زیرا قدم زدن در طبیعت یا حتی نگاه کردن به تصاویر سرسبز و اقیانوس، از استرستان می کاهد و در برابر آن مقاومت بیشتری خواهید داشت. زیرا خیابان های شلوغ و سر و صدای خیابان ها و زندگی شهرنشینی خود عامل بزرگی برای بیشتر شدن استرس می باشد.
  • دوری کردن از افراد و روش های ناسالم: یکی از مواردی که باید برای مدیریت استرس به آن توجه کافی داشته باشید، دوری از افرادیست که خود برای مقابله با استرس به راه ها و روش های نادرستی متوصل می شوند، مانند: مصرف مشروبات الکلی، مصرف دخانیات، مصرف بی رویه فست فود، زیاد خوابیدن، به تعویق انداختن کارها، تماشای ممتد و دائم تلویزیون یا کار کردن با کامپیوتر، مصرف خود-تجویزانه دارو و قرص، خالی کردن استرس روی دیگران، کارهایی مانند فریاد زدن، شکستن وسایل، دشنام گفتن و …
  • تغییر در نحوه رویارویی با مشکل: این مورد به این معناست که خود را کم کم به راه هایی درست رویارویی با استرس عادت دهید، یعنی قدرت نه گفتن به مسائلی که برایتان به شدت استرس ایجاد می کند را داشته باشید، سازگاری خود را در مواجه با مشکلات افزایش دهید و سریع جا نزنید، حال خودتان را به راحتی وصف کنید به عبارتی ابرازگری کنید نه خودخوری.
  • افزایش ارتباطات اجتماعی: سعی کنید با دوستان و آشنایان خود که به شما انرژی می دهند و در کنارشان خوشید بیشتر معاشرت کنید، زیرا خندیدن و مشورت از راه های بسیار موثر در کاهش استرس می باشند که می توانید در دوران سخت از این راه استفاده کنید.
  • به متخصص مراجعه کنید: این آخرین راهکاری است که برای مدیریت استرس های مزمن و غیر قابل درمان توسط خود شخص به او توصیه می شود که لازم است حتما در صورت عدم توانایی در رویارویی با مشکل به متخصص در این امر مراجعه کند.
میدیریت استرس

مدیریت استرس در روانشناسی

سخن آخر

پس زمانی که دچار مشکل یا فشار روحی، روانی شدید سریع خود را مضطرب نکنید، اما اگر دچار استرس شدید با کمی مطلاعه و انجام راهکارهای بالا برای مدیریت استرس در روانشناسی، به راحتی آن را برطرف و کنترل کنید. در صورت نیاز به شخصی برای برقراری گفتگویی نجات بخش و کمک کننده می توانید به بهترین روانشناس تهران مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین