رشد کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک و دلایل اهمیت

شناختن کودکتان همانطور که رشد می کند می تواند یکی از بهترین بخش های پدر و مادر بودن باشد. فهمیدن اینکه کودک شما چطور به جهان می نگرد، یاد دادن مهارت های جدید به او و نظارت کردن آن ها و تغییراتی که در احساساتشان و جنبه های دیگر زندگیشان پدید می آیند همگی بخشی از پدر و مادر بودن است، اما انجام دادن این ها به آن سادگی نیست که به نظر می آید.

همانطور که کودکتان رشد می کند، وارد مراحل رشد مترقی می شود، از زمان تولد تا بزرگسالی. فاکتورهایی مانند عوامل محیطی، ژنتیک و فرهنگی، همگی می توانند بر رشد و توسعه کودک تاثیر بگذارند و تایین کننده این باشند که کودک با چه سرعتی از مرحله ای وارد مرحله بعد می شود.

برای کودکان توضیح اینکه با چه مسائلی درگیر هستند سخت است و سختر از آن آنالیز و بررسی احساساتشان است، در این موقع است که روانشناسی کودک می تواند با دادن اطلاعات حیاتی و مهم به شما کمک کند.

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک و دلایل اهمیت

روانشناسی کودک چیست

روانشناسی کودک مطالعه توسعه و رشد ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه دوران کودکی است. روانشناسان کودک مشاهده می کنند که یک کودک چطور با پدر و مادرش، خودش و جهان برخورد می کند و ارتباط دارد تا بتوانند میزان رشد روحی و روانی او را متوجه شوند.

دلیل اهمیت روانشناسی کودک

همه پدر و مادرها می خواهند که کودکشان به سلامت و درست رشد کند، اما این همیشه مشخص و واضح نیست که رفتار یک کودک به عنوان نشانه ای از مرحله ای طبیعی در رشدش است و یا علامتی از یک ناهنجاری و غیرطبیعی بودن. روانشناسان کودک می توانند به شما کمک کنند که این تفاوت را متوجه بشوید.

فهمیدن الگوهای روانشناختی نرمال و غیرنرمال کودک این امکان را به پدر و مادر می دهد که بدانند چگونه با کودکشان ارتباط برقرار کنند، به آن ها بیاموزند که چگونه احساساتشان را تحت کنترل بگیرند و به آن ها در طی پروسه رشد و موفق شدن در مراحل جدید رشدشان کمک کنند.

روانشناس کودک همچنین می تواند رفتارهای غیر طبیعی را خیلی زود شناسایی کند و به شناخت ریشه مشکلات رفتاری رایج مانند مشکلات یادگیری، بیش فعالی و اضطراب در کودکان کمک کند. روانشناسان همچنین کمک می کنند که کودکان با مشکلات روحی و روانی اوایل کودکی شان کنار بیایند. آن ها می توانند به پیشگیری، ارزیابی و شناخت تاخیر های موجود در پروسه رشد کودکان و برخی ناهنجاری ها مانند اوتیسم کمک کنند.

روانشناس کودک

دلایل اهمیت روانشناسی کودک

تعاملات مواردی مربوط به رشد کودک

رشد فیزیکی

رشد فیزیکی در کودکان یک توالی قابل پیش بینی از حوادث است. به همین ترتیب که کودک شما سرش را بالا می گیرد، می غلتد، چهار دست و پا راه می رود، قدم می زند، می دود. روانشناس کودک شما می تواند به متخصص اطفال در مشاهده رشد فیزیکی کودکتان کمک کند و اگر ناهنجاری ای وجود داشته باشد که نشان دهنده اختلالات رشدش است را متوجه بشوند. تاخیرهای شدید در رشد فیزیکی، مشکلات پایه و اساسی رشد که می توانند زود بروز کنند را آشکار می کند.

رشد شناختی

مفاهیم پزشکی رشد شناختی کودک در سال های اخیر تغییرات قابل توجهی کرده است. حال ما می دانیم که کودکان تازه متولد شده هم  از محیطشان آگاه هستند و برایشان جالب است، حتی پیش از آنکه زبان لازم برای بیان ابرازش را بیاموزند.

رشد شناختی به یادگیری های ذهنی و پروسه های فکری کودک بر می گردد. این مسئله شامل مشاهده و فهمیدن جهان اطراف، یادگیری زبان، حافظه، تصمیم گرفتن، حل کردن مشکل، نجوه استفاده از تخیلات و دلیل آوردن های پایه و اساسی می شود. تمامی این فاکتورها از محیط و ژنتیک کودک تاثیر می پذیرند.

روانشناسی کودک

رشد شناختی

رشد اجتماعی و عاطفی

رشد عاطفی و اجتماعی کودک عمیقا به هم مرتبط هستند. رشد عاطفی بازمیگردد به اینکه کودک چگونه احساس می کند، می فهمد و احساسش را ابراز می کند. رشد عاطفی در طی بیان عواطف پایه ماند ترس، لذت، عصبانیت و ناراحتی بروز می کند. همانطور که کودک رشد می کند، احساسات پیچیده تری مانند اعتماد به نفس، امید، حس گناه و  غرور به وجود می آیند. رشد احساسی کودک همچنین شامل توانایی کودک در احساس کردن و فهمیدن احساسات دیگران در طی همدردی کردن می شود.

روانشناس کودک می تواند به کودک شما جهت فهمیدن و بیان احساساتش به شیوه ای صحیح و سالم کمک کند. رشد عاطفی کودک به نوعی آگاهی دهنده رشد اجتماعی اش است، از آن جهت که احساس کردن، فهمیدن و بروز احساسات کودک تاثیر مستقیمی بر نوع تعامل برقرار کردنش با مردم دارد. رشد اجتماعی درباره این است که کودک چگونه آگاهی، ارزش ها و مهارت های اجتماعی اش را برای ارتباط برقرار کردن با آدم های اطرافش، پدر و مادرش، حیوانات و … افزایش می دهد.

انتهایی

روانشناسی کودک شاخه مهمی از سلامت خانواده است. این شاخه به خانواده ها این امکان را می دهد که منابع لازم برای کمک به رشد و توسعه شخصیت کودکشان را بیابند و به پزشکان نیز نگاهی دقیق تر به سلامت روانی و چالش هایی که کودک برای یادگیری، تاخیرات رشدی و یا تفاوت های اجتماعی اش با آن ها رو به رو می شود، می دهد. اگر دنبال روانشناس کودک متبحر و باتجربه ای می گردید، به بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین