تقویت حافظه

روانشناسی تقویت حافظه

چطور حافظه مان را تقویت کنیم

اگر شما هم دنبال راهی جهت افزایش عملکرد روانی و یا حفاظت از مغزتان در گذر زمان هستید، راهکارهای توضیح داده شده زیر، می توانند به شما برای دستیابی به خواسته هایتان کمک کنند. داشتن یک حافظه طولانی مدت به داشتن مغزی سالم بستگی دارد. اگر دانشجویی هستید که برای امتحانات آخر ترمتان مطالعه می کنید، کارمند حرفه ای هستید که می خواهد از لحاظ روحی و روانی قوی باشد و یا میانسالی هستید که می خواهید با گذر سنتان ماده خاکستری مغزتان افزایش و حفاظت شده باقی بماند، کارهای زیادی است که می توانید برای تقویت حافظه و عملکرد روانی تان انجام دهید.

مغز انسان قابلیت های حیرت انگیزی در سازگاری و تغییر کردن دارد، حتی در سنین پیری. به این قابلیت نورو پلاستی گفته می شود. هنگامی که محرک های صحیحی  اعمال شوند، مغز می تواند مسیر های عصبی جدیدی تشکیل دهد، ارتباطات فعلی را تغییر دهد و سازگاری و واکنش های متناسب با هرگونه تغییری را نشان دهد. شما می توانید از این قابلیت مغز جهت افزایش مهارت های شناختی، افزایش توانایی در یادگیری مطالب جدید و تقویت حافظه تان در هر سنی استفاده کنید. به راهکارهای زیر جهت روانشناسی تقویت حافظه توجه بفرمایید:

بهبود حافظه

راهکارهای تقویت حافظه

مغز خود را تمرین دهید

هنگامی که به سن بزرگسالی می رسید، مغز شما مسیرهای عصبی فراوانی ایجاد کرده است که به پردازش و یادآوری سریع اطلاعات، حل مشکلات و مسائل آشنا و انجام دادن عادات و کارهای معمول با کمترین تلاش روانی کمک می کند. اما اگر شما تا همیشه به همین مسیرها بسنده کنید شما به مغزتان آن محرک لازم جهت رشد و توسعه اش را نمی دهید. شما باید هرچند وقت تغییراتی ایجاد کنید. حافظه هم مانند قدرت عضلانی، به این نکته وابسته است که یا “ازش استفاده کن یا از دستش بده”. هرچه بیشتر مغز خود را تمرین دهید، عملکرد بهتری در پردازش و به حافظه سپردن اطلاعات دارد.

چهار نکته کلیدی در فعالیت ارتقای مغز خوب

  • به شما چیز جدیدی یاد می دهد. فعالیت هایی را باید انجام دهید که با آن ها آشنا نیستید و انجام دادنشان برای شما راحت نیست.
  • چالش برانگیز است. ورزش و فعالیتی باید باشد که به تلاش های روانی احتیاج داشته باشد. مانند حفظ کردن قطعه ای موسیقی که به تمرین های مکرر احتیاج دارد.
  • مهارتی است که جای پیشرفت دارد. فعالیت هایی که اگر ابتدا از مرحله ای آسان شروع کردید بتوانید در آن پیشرفت و فعالیت هایتان را بهبود ببخشید.
  • پاداش دهنده است. پاداش پروسه یادگیری مغز را حمایت می کند. فعالیت هایی را انجام دهید که در حین انجام هم برایتان سرگرم کننده و جالب باشند.

از ورزش های فیزیکی نگذرید

درحالی که تمرین های ذهنی برای تقویت حافظه لازم هستند، به این معنی نیست که نباید عرق بریزید. فعالیت های فیزیکی مغز را هوشیار نگه می دارند. باعث افزایش اکسیژن ورودی به مغز می شود و اختلالاتی که منجر به از دست دادن حافظه می شوند را کاهش می دهد مانند دیابت و بیماری های قلبی. ورزش همچنین مواد شیمیایی مفید مغز را افزایش می دهد و هورمون استرس را کاهش می دهد.

ورزش فیزیکی

ورزش های مغزی و فیزیکی

خواب کافی داشته باشید

تقاوت بزرگی بین میزان ساعتی که می توانید بخوابید و میزان ساعتی که برای عملکرد بهینه تان نیاز دارید وجود دارد. به طور میانگین بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب احتیاج دارند و اگر از خوب کافی محروم باشند عملکردهای حافظه، خلاقیت، توانایی حل مسئله و تفکر انتقادی به خطر می افتند.

  • ساعت خواب منظمی داشته باشید.
  • تا حداقل یک ساعت قبل از خواب از تماشای تلویزیون، تبلت و … جلوگیری کنید.
  • اگر به کافئین حساسید، از مصرفش اجتناب کنید.

زمانی را به دوستانتان اختصاص دهید

ارتباطات با دوستان و لحظات خوبی را با آن ها گذراندن، دارای فواید شناختی و موثر بر تقویت حافظه است. ارتباط با دیگران مغز را بر می انگیزد، در حقیقت در تعامل بودن با دیگران می تواند بهترین نوع ورزش مغزی باشد.

استرستان را تحت کنترل بگیرید

استرس یکی از بدترین دشمنان مغز است. هربار استرس شدید، سلول های مغز را تخریب می کند و به هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که در دریافت اطلاعات خاطرات جدید و بازیابی خاطرات گذشته نقش دارد، آسیب می رساند. مطالعات استرس و از دست دادن حافظه را با هم مرتبط می دانند.

مدیریت استرس

  • انتظارات منطقی اشته باشید.(به راحتی نه بگویید.)
  • زمان هایی در روز را به خودتان اختصاص داد.
  • احساسات خود را به جای انباشتنشان، بیان کنید.
  • تعادل مناسبی بین کار و اوقات فراغت برقرار کنید.
  • در یک زمان، سعی کنید فقط روی یک فعالیت تمرکز کنید.
مدیریت استرس

روانشناسی مدیریت استرس

بخندید

قطعا شنیده اید که خندیدن مانند دارو عمل می کند، این قضیه هم برای مغز، حافظه و همینطور جسمتان درست است. برخلاف پاسخ های احساسی که محدود به بخش هایی از مغز می شوند، خندیدن نواحی زیادی از تمام مغز را در بر می گیرد. به دنبال راه هایی باشید که خنده زیادی در آن برای شما باشد، مانند:

  • به خودتان بخندید. لحظات خجالت آور و جالب خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و بخندید.
  • به کسانی که مشغول خنده و شادی هستند ملحق شوید.
  • زمانتان را با انسان های شاد بگذرانید.
  • اطرافتان را با اشیائی که سبب خنده تان می شوند پر کنید.
  • به کودکان توجه کنید و از آن ها تقلید کنید.

رژیم غذایی بهبود دهنده عملکرد مغز مصرف کنید

همانطور که جسم به سوخت برای داشتن انرژی احتیاج دارد، مغز هم همینطور است. شما احتمالا همین حالا هم می دانید که رژیمی بر پایه مواد غذایی، سبزیجات، چربی های سالم (مانند روغن زیتون) و پروتئین کم برای سلامتی دارای مزایایی هستند، اما رژیمی مشابه برای مغز هم صدق می کند. برای سلامت مغز، فقط اینکه چه بخورید اهمیت ندارد، بلکه چیز هایی که نباید بخورید هم دارای اهمیت زیادی هستند.

  • اسیدهای چرب امگا3 مصرف کنید.
  • کالری و چربی های اشباع شده را کاهش دهید. چربی اشباع شده مانند کره، گوشت قرمز، پنیر، خامه و بستنی
  • میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.
  • چای سبز بنوشید.
انتهایی

مواردی که گفته شد تنها بخشی از کارهایی است که می توانید برای ارتقا و بهبود حافظه تان انجام دهید. این نکته را هم در نظر بگیرید که بهترین روانشناس تهران، برای کمک به شما و کمک به تقویت حافظه و عملکردهای روانی تان در خدمت رسانی حاضر است، فقط کافیست که با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین