آرامش درون

دستیابی به آرامش درون

یکی از راه های دستیابی به آرامش درون، ساده گرفتن زندگی است. یک ساده گرفتن دائمی نهایتا به آرامش درونی و سلامت بیرونی منجر می شود که همین در زندگی فرد موجب ایجاد هارمونی می شود.

آرامش نتیجه آموزش مجدد ذهنتان به پذیرفتن زندگی به همانگونه ای که هست، است، نه آن چیزی که شما فکر می کنید باید باشد.

دستیابی به آرامش درون

زندگی روزمره می تواند شلوغ، گیج کننده و گاهی غافلگیر کننده باشد. شاید بعضی اوقات دستیابی به اندکی آرامش درونی و آسایش یک آرزوی دست نیافتنی به نظر بیاید. اما لازم نیست که حتما به این شکل باشد. هر تغییر کوچک و هوشمندانه ای می تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند.

در این مقاله قصد داریم مواردی را که می توانند در دست یابی به آرامش درونی کمک کننده باشند را برایتان گرد هم آورده ایم. با ما همراه باشید.

آرامش

دستیابی به آرامش درون

تعیین محدودیت ها

اگر زندگی تان بیش از اندازه از مسائل گوناگون پر شده است، شاید لازم است که محدودیت هایی برای خودتان تعیین کنید. پس انجام دادن کارهایی که کمتر اهمیت دارند را تمام کنید، کارهایی که واقعا به آن میزان نجام دادنشان مهم نیست.

به عنوان مثال، یک حد تعیین کنید که در هر روز چند دفعه صندوق دریافت پیام هایتان را در اینستاگرام، توییتر و … چک کنید. و هر زمان که واقعا زمان نداشتید، به انی کار “نه” بگویید.

تکنیک های ریلکسیشن

برخی علاقه مند به تنفس های شکمی و انجام دادن ورزش برای خارج کردن تنش ها و اضطراب ها از بدن و همچنین شارژ دوباره اش در طی روز هستند. چه چیزی برای شما کارآمد است؟ قدم زدن های طولانی؟ انجام یوگا و مدیتیشن؟ شنیدن یک موسیقی آرام؟ یا رفتن به استخر و شنا کردن؟ تکنیکی که برای شما کارساز است را بیابید . انجامش دهید.

کوه نساختن از تپه ها

اینکار می تواند کلی استرس های ناخواسته ایجاد کند. اگر با مواردی اینچنین مواجه شدید، که مانند یک کوه به نظرتان می آمد، از خودتان این سوالات را بپرسید:

  • آیا کسی در دنیا بدتر از این مسئله را تجربه می کند همین الان؟
  • آیا این مسئله 5 سال دیگر هم اهمیت دارد؟

شاید پرسیدن این سوالات از خودتان، بهتان کمک کند که تمرکز بیشتری بر روی مسئله داشته باشید و متوجه بشوید به آن بدی نیست که به نظر می آید و شما می توانید کنترلش کنید.

حل مسئله

حل مشکلات

آرام پیش رفتن

عواطف و احساسات به سمت عقب و برعکس هم حرکت می کنند. اگر شما سرعت خود را کم کنید حین قدم زدن، حرکت بدن و یا صحبت کردن، می تواند نتیجه اش برایتان احساس استرس کمتری باشد، در مقایسه با هنگامی که تند راه می روید و یا تند حرف می زنید.

این کم کردن سرعت و آرام پیش رفتن برای خیلی مسائل دیگر در زندگی نیز کارآمد است، مانند راندن دوچرخه، کار کردن بر سر میز کارتان و یا غذا خوردن.

شفاف سازی کلمات، شفاف سازی ذهن

تنها 3 دقیقه صرف تمیز کردن محل کار و اتاقی که درونش هستید، بکنید. یک محیط تمیز، ساده و منظم در اطراف شما، می تواند ذهنی شفاف و منظم را برایتان به ارمغان بیاورد. پس فقط یک جا بی تحرک نایست. خانه و در کل زندگی ات را ساده، منظم و تمیز کن تا در یک محیط آرام زندگی کنی. دستیابی به آرامش درون مستلزم تلاش و تحرک فردی، و یک زندگی منظم و آرام است.

فضای کاری حداقلی

شخصی را تصور کنید که فضای کاری اش تنها یک لپ تاپ بر روی یک میز کار است. یک صندلی راحت و یک لیوان آب در باقی فضای موجود. همین.

هیچ موردی برای حواس پرتی وجود ندارد. تنها یک لپ تاپ، یک لیوان آب و شخص. این کار موجب ایجاد آرامش و همچنین تمرکز بیشتر شما بر روی کارتان می شود.

10 دقیقه زودتر

سعی کنید ده دقیقه زودتر برای هر کاری اقدام کنید. این کار عادت کوچکی است، اما می تواند لحظات زیادی را از حالت استرس زای کم یا شدید به لحظاتی آرام و انرژی زا مبدل کند.

زمان دهی

زمان

پذیرفتن و رها کردن

همین حالا را دریابید. اما اگر چیزی منفی از گذشته- کسی حرفی زده است و یا شخصی کاری را انجام داده است- هنوز در ذهنتان باقی مانده است، آن را بپذیرید و به جای راندن آن احساس و یا فکر از ذهنتان بگذارید در آن جا بماند. هنگامی که شما شروع به پذیرفتن آن مسئله کنید، کم کم قدرتش را از دست می دهد.

شاید آن حقیقت همچنان در زهنتان باقی مانده باشد، اما به مقدار قابل توجهی قدرتش را از دست داده و ضعیف شده است. در این لحظه، آن چیز را از ذهنتان مانند یک دسته لباس قدیمی به دور بیاندازید. و تمرکزتان را بر روی چیزی مثبت و در زمان حال بگذارید.

سوال پرسیدن به جای حدس زدن

خواندن ذهن دیگران امری کاملا غیر ممکن است. اما اغلب ما اینکار را انجام می دهیم و به نتایجی اضطراب آور، غیر مطئمن و اشتباه برای خودمان می رسیم. پس به جای اینکار بپرسید و ارتباط برقرار کنید. اینکار ممکن است در ابتدا سخت به نظر آید اما می تواند هم شما و هم آدم های اطرافتان را از مشکلات طولانی مدت نجات دهد.

رهایی جستن

رمان بخوانید، برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان را نگاه کنید و ساعاتی را به خودتان اختصاص دهید. این کار ها ساده است اما برای کاهش فشار و ریلکس کردن کارآمد هستند.

حل مشکلات

دیگر کارها و مسائل را به تعویق نیاندازید. مشکلاتتان را حل کنید و آزادشان کنید، و همچنین استرس ها و تنش های موجود در زندیگتان را به همین ترتیب از بین ببرید. شما احتمالا همین حالا نیز می دانید که باید چکار کنید، فقط هنوز انجام نداده اید. اما هرچه بیشتر صبر کنید استرس درونتان نیز افزایش می یابد و شدید تر می شود. پس همین حالا از جایتان برخیزید و شروع کنید.

آخر هفته های بدون اینترنت

کار خود-همچنین تلفن های کاری خود- را رها کنید. ارتباطتان را قطع کنید و یا فعالیت های اینترنتی خود را به حداقل برسانید. و آخر خفته های خود را بدون استرس، با خانواده، دوستان، سرگرمی ها و یا بودن در طبیعت بگذرانید.

قطع اینترنت

آخر هفته های بدون اینترنت

تنفس

هنگامی که در لحظات استرس زایی هستید، و در مشکلی مربوط به گذشته یا آینده گم شده اید، از طریق شکمتان در حدود دو دقیقه نفس بکشید، و تمرکزتان را بر روی هوایی که وارد و خارج می شود بگذارید. اینکار سبب آرامش یافتن ذهنتان و برگشنتان به زمان حال می شود.

فردا

گاهی اوقا شما روز بدی را گذرانده اید، و یا زندگی در برنامه های یک روزتان تداخل ایجاد کرده است. و شما به آن چیزی که انتظارش را داشتید و امیدوار بودید به انجام برسد نمی رسید. بهترین روش برای کنترل این شرایط، این است که خیلی ساده و دوستانه به خودتان بگویید که روز دیگری هم هست و شما می توانید کارتان را فردا انجام بدهید.

قدردانی کردن

یکی از راه های دستیابی به آرامش درون، قدردانی به دلیل داشته هایتان است. لحظاتی چشم هایتان را ببندید و به داشته هایتان فکر کنید، حتی به کوچک ترین آن ها، و به خاطرشان خدا را شکر کرده و قدردانی کنید. اینکار به شما چیز های کوچکی که از نظرتان دور مانده اند را یادآوری می کند و برایتان حس خوب و آرامش به ارمغان می آورد.

سخن آخر

شما می توانید برای شرکت در کارگاه ها و یا وقت گرفتن برای صحبت و مشاوره با بهترین روانشناس تهران به سایت مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی را به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین