اختلال دو قطبی

حقایقی در رابطه با اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی چیست؟

نوعی بیماری روحی و روانی است که نشانه اش تغییرات خلقی شدید است. علائم می تواند شامل خلق و خوی تشدید یافته ای تحت عنوان شیدایی شود. حتی می تواند شامل مراحلی از افسردگی نیز شود. اختلال دو قطبی را با نام های بیماری دو قطبی و یا افسردگی شیدایی نیز می نامند.

افراد دارای این اختلال احتمالا در مدیریت کار های خود چه در مدرسه، چه در محل کار و همچنین در حفظ روابطشان با دیگران به مشکل بر می خورند. دارو و درمانی برای این اختلال وجود ندارد، اما راهکارهایی هستند که با استفاده از آن ها می توان علائم این بیماری را کنترل کرد.

افسردگی شیدایی

اختلال دو قطبی چیست

حقایقی در رابطه با اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک بیماری مغزی نادر نیست. طبق مطالعات در ایالات متحده آمریکا در حدود 2.8 درصد انسان بالغ- و یا در حدود 5 میلیون نفر- با این بیماری شناخته شده اند. میانگین سنی که افراد دارای این بیماری علائمشان بروز می کنند 25 سال است.

افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی در حدود دو هفته به طول می انجامد. مرحله شدید (شیدایی) تا چندین روز و هفته طول می کشد. برخی از افراد تغییرات مربوط به مود و خلق و خو را چندین بار طول یک سال تجربه می کنند، در حالی که برخی شاید به ندرت آن ها را تجربه کنند.

علائم اختلال دو قطبی

3 نشانه رایج به عنوان علائم این اختلال وجود دارند: شیدایی (mania)، شیدایی خفیف (hypomania) و افسردگی. اگر این علائم خیلی شدید بودند بهتر است از پرستار بیمار در منزل کمک بگیرید.

افراد، در حین تجربه شیدایی، شاید میزان زیادی از عواطف و احساسات تشدید یافته را در وجود خود احساس کنند. آن ها می توانند احساس هیجان زدگی، تکانشی، سرخوشی، و سرشار از انرژی داشته باشند. در مراحلی از جنون، نیز می توانند رفتاری مانند موارد زیر از خود نشان دهند:

  • گذراندن وقت به عیاشی
  • روابط جنسی محافظت نشده
  • استعمال دخانیات و مصرف دارو

هیپومانیا، به طور معمول با نوع دوم اختلال دو قطبی مرتبط است. مشابه با مانیا است با این تفاوت که با آن شدت نیست. برخلاف مانیا، در نتیجه هیپومانیا فرد به مشکل در کارهایش در مدرسه، محل کار و یا در روابطش بر نمی خورد. هرچند، افراد با هیپومانیا نیز متوجه تغییرات خلقی خود می شوند.

حین مرحله ای از افسردگی ممکن است فرد موارد زیر را تجربه کند:

  • غم عمیق
  • نا امیدی
  • فقدان انرژی
  • عدم تمایل به انجام فعالیت های جالب گذشته
  • دوره هایی از خواب بسیار کم یا زیاد
  • افکار مربوط به خودکشی
بیماری دو قطبی

علائم اختلال دو قطبی

با این که این شرایط نادر نیستند، تشخیص اختلال دو قطبی به دلیل علائم و نشانه های متغیر آن کار ساده ای نیست.

علائم اختلال دو قطبی در زنان

تشخیص اختلال دو قطبی در زنان و مردان به یک میزان است. هرچند،  علائم اصلی این اختلال بین دو جنس زن و مرد می تواند تفاوت هایی داشته باشد. در موارد زیادی، علائم زیر در خانم ها مشاهده شده اند:

  • علائم دیرتر بروز می کنند، در دهه 20 و یا 30 سالگی
  • مراحل شیدایی یا همان مانیا خفیف تر
  • تجربه بیشتر حالات افسردگی تا جنون
  • تجربه 4 و یا حملات بیشتری از شیدایی و افسردگی در یک سال (تحت عنوان چرخه سریع)
  • تجربه شرایط دیگری در آن واحد مانند بیماری تیروئید، چاقی مفرط، اختلالات اضطراب و میگرن

اختلال دو قطبی در خانم ها اغلب عود کننده است. دلیل این اتفاق را می توان تغییرات هورمونی مربوط به دوره قائدگی، حاملگی و یائسگی دانست. اگر شما هم خانمی هستید که می خواهید بدانید دارای اختلال دو قطبی هستید یا نه می توانید با بهترین روانشناس تهران تماس بگیرید.

علائم اختلال دو قطبی در مردان

هم مردان و هم زنان علائم شایع و رایجی از این اختلال را تجربه می کنند. با این حال ممکن است مردان تجربه های متفاوتی از خانم ها داشته باشند. مواردی مانند زیر:

  • تشخیص زودتر بیماری
  • تجربه مراحل شدیدتر، به خصوص مراحل جنون
  • مشکلات سوء مصرف مواد
  • رفتار خارج از کنترل در هنگام جنون

احتمال اینکه مردان خود به دنبال کمک های پزشکی بروند نسبت به زنان کمتر است. و همچنین احتمال اینکه به وسیله خودکشی بمیرند نیز بیشتر است.

اختلال دوقطبی

اختلال دو قطبی در مردان

انواع اختلال دو قطبی

سه نوع اصلی از این اختلال وجود دارد: دو قطبی نوع یک، دو قطبی نوع دو و سیکلوتومی (cyclothymia)

دو قطبی نوع یک

این نوع با ظهور حداقل یک مرحله جنون شناخته می شود. پیش و پس از مرحله جنون، شما احتمالا دوره هایی از هیپومانیا و افسردگی شدید را تجربه می کنید. این نوه از اختلال دو قطبی مردان و زنان را به یک اندازه و به یک صورت درگیر می کند.

دو قطبی نوع دو

افراد با این نوع بیماری، یک حمله افسردگی شدید که 2 هفته به طول می انجامد را تجربه می کنند. آن ها همچنین یک حمله هیپومانیا که 4 روزه است را نیز تجربه می کنند. این نوع اختلال در زنان شایع تر است.

سیکلوتومی

افراد در این نوع با حملات هایپومانیا و افسردگی مواجه می شوند. این علائم کوتاه تر و خفیف تر از مانیا و افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی نوع 1 و 2 هستند. اغلب افراد دارای این شرایط تنها یک یا 2 ماه را یا خلق و خوی ثابت و پایدار می گذرانند.

اختلال دو قطبی و افسردگی

اختلال دو قطبی دو حالت شدید دارد: پایین یا بالا. برای اینکه دو قطبی بودن در شما تشخیص داده شود، بایستی تجربه مانیا و هایپومانیا را داشته باشید. معمولا افراد در این فاز احساس “بالا” بودن می کنند، به این معنا که حس می کنند دارای انرژی فوق العاده زیادی هستند و به راحتی هیجان زده می شوند.

برخی افراد دارای این اختلال نیز ممکن است حملات افسردگی شدید را تجربه کنند یا همان خلق و خوی “پایین”. در این حالت شخص احساس بی حالی، بی انگیزه بودن و ناراحتی می کند.

در حالی که این اختلال می تواند به شما احساس دپرس بودن و افسردگی بدهد، اما این حالت با بیماری و یا شرایطی که افسردگی نامیده می شود متفاوت است. اختلال دو قطبی احساساتی را در حالت بالا و پایین ایجاد می کند، در صورتی که افسردگی تنها شامل حالات پایین است.

افسردگی

اختلال دو قطبی و افسردگی

علل ایجاد اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک بیماری سلامت روانی است که همچنان مانند یک راز برای پزشکان و محققان است. هنوز علت اینکه چرا این بیماری در برخی پیشرفت می کند و در برخی دیگر نه، مشخص نشده است.

دلایل احتمالی بروز این اختلال به قرار زیر است:

ژنتیک

اگر پدر و مادر و یا خواهر و برادرتان مبتلا به این اختلال باشد، احتمال وقوعش در شما نیز وجود دارد. هرچند بودند افرادی که با وجود این اختلال در خانواده شان، خودشان مبتلا نشده اند.

مغز

ساختار مغزتان هم می تواند بر روی ریسک و احتمال ابتلا به این اختلال تاثیر بگذارد. ساختار و یا عملکرد غیر نرمال مغز می توانند ریسک ابتلا و گسترش را افزایش دهند.

فاکتورهای محیطی

این طور نیست که فقط چیزی از درون خود و بدنتان باعث گسترش و بروز اختلال دو قطبی شود. فاکتورها و مواردی از محیط نیز هستند که می توانند با بروز اختلال مرتبط باشند، مانند موارد زیر:

  • استرس شدید
  • تجربه آسیب دیدن
  • بیماری فیزیکی
سخن آخر

این توضیحات تنها گوشه ای از حقایقی در رابطه با اختلال دو قطبی بودند. در مقالات دیگر توضیحاتی در رابطه با درمان این بیماری و یا اختلال دو قطبی در کودکان نیز ذکر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین