کوچینگ و منتورینگ

تفاوت کوچینگ و منتورینگ

بعضا برخی افراد عبارات کوچینگ و منتورینگ را به جای هم استفاده می کنند، اما این ها دو نوع ارتباط جداگانه و متمایز هستند. اگرچه مهارت های مور نیاز یکسان هستند و هر دو به عنوان ابزار پیشرف و توسعه دهنده حرفه ای به حساب می آیند، اما ساختار و نتایجی که در انتها به دست می آیند متفاوت هستند.

در این مطلب ما قصد داریم تفاوت کوچینگ و منتورینگ را به طور کامل برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

معانی کوچینگ و منتورینگ

بهتر است اول بدانیم کوچینگ و منتورینگ هر کدام به چه معنا هستند:

کوچینگ: یک ارتباط آگاهانه و حرفه ای که بر پیشرفت فرد در رفتار و عملکرد تمرکز می کند، به عبارتی تعاملی بین کوچ و کوچ شونده در یک پروسه انگیزه دهنده و محرک جهت به ماکسیمم رساندن توان حرفه ای و شخصی آن ها است.

منتورینگ: تعرف ساده ای که از منتور (شخصی که منتورینگ را انجام می دهد) می توانیم ارائه دهیم ” یک توصیه دهنده قابل اعتماد و با تجربه” است. ارتباط بین منتور و منتور شونده ارتباط صمیمانه ای است، طی منتورینگ شخص توانایی ها و دانشش را به وسیله توصیه های منتور در زمینه های خاصی افزایش می دهد.

 

کوچینگ

معانی کوچینگ و منتورینگ

 

تفاوت کوچینگ و منتورینگ

همانطور که گفتیم مهارت و ابزار مورد استفاده یکی است، منتها طریقه عملکرد منتور و کوچ در هر روش فرق می کند و نتیجه ای که به دست می آید هم متفاوت است.

زمان

کوچینگ: ارتباط معمولا کوتاه مدت است، مثلا 6 ماه تا 1سال، و نتیجه همان هدفی است که در ذهن دارند. برخی ارتباطات می توانند بر اساس اهداف به دست آمده طولانی تر هم باشند.

منتورینگ: این نوع ارتباط طولانی مدت است. 1 سال و یا بیشتر به طول می انجامد.

تمرکز

کوچینگ: تمرکز کوچینگ بر بهبود عملکرد فرد است. یعنی به گونه ای است که بر عملکرد های مربوط به محل کار و کاربردی کار می کند.

منتورینگ: منتورینگ بیشتر بر توسعه و پیشرفت متمرکز است، یعنی تنها بر عملکرد حال حاضر نه بلکه با یک روش جامع به توسعه و ارتقا شغلی فرد می پردازد.

ساختار

کوچینگ: از لحاظ ساختاری، سازمان دهی شده است و برنامه ریزی دقیقی برای ساعات ملاقات و مراجعات بیمار وجود دارد، به عنوان مثال هفتگی، ماهانه و یا …

منتورینگ: معمولا مراجعات به صورت غیر رسمی است، به این معنا که هر زمان شخص منتور شونده (منتی) احتیاج داشت منتور را ملاقات می کند.

تخصص

کوچینگ: کوچ ها در یک حیطه، که کوچی (شخص کوچ شونده) در آن احتیاج به پیشرفت دارد، تخصص دارند. در حرفه هایی مانند مهارت های پرزنت کردن، رهبری، ارتباطات درون فردی، فروش.

منتورینگ: در برنامه های سازمانی منتورینگ، منتور در برخی موارد و مسائل دارای تجربه و تخصص بیشتری نسبت به منتی است. منتی از تجارب منتور یاد گرفته و الهام میگیرد.

پرسیدن

کوچینگ: پرسیدن سوالاتی که افکار را تحریک می کنند از ابزار قوی و محکم کوچ ها هستند، ابزاری که کوچی را راغب به گرفتن تصمیمات، شناسایی تغییرات رفتاری و عمل کردن می کند.

منتورینگ: در روابط منتورینگ، منتی کسی است که سوالات بیشتری می پرسد و به این طریق از تخصص منتور استفاده می کند.

نتیجه

کوچینگ: نتیجه در نهایت مشخص و قابل اندازه گیری است، نشانه هایی از بهبود و پیشرفت در آن حیطه عملکردی به خصوص در کوچی دیده می شود.

منتورینگ: نتایج منتورینگ می توانند در هر لحظه تغییر کنند. در این نوع روابط علاقه کمتری نسبت به تغییرات مشخص و قابل اندازه گیری یا تغییر رفتار وجود دارد، هدف در منتورینگ توسعه و پیشرفت کلی منتی از تمامی لحاظ است.

منتورینگ

تفاوت های کوچینگ و منتورینگ

چه زمانی به کوچ مراجعه کنیم

  • بهبود استعداد خام با استفاده از مهارت های جدید به خصوص
  • ایجاد مهارت جدید و تازه در متخصصان با تجربه
  • کمک به افراد جهت دستیابی به اهداف
  • آماده کردن فرد متخصص جهت پیشرفت در سازمان
  • بهبود رفتار در یک دوره زمانی کوتاه

چه زمانی به منتور مراجعه کنیم

  • محرک متخصصان با استعداد جهت تمرکز بر پیشرفت زندگی/شغل
  • القای دیدن موقعیت ها و فرصت ها به فرد در زندگی/شغل
  • افزایش و ارتقای رهبری کردن فرد متخصص
  • بهره بری از پروسه منتورینگ جهت دستیابی به برنامه های موفقیت آمیز

انتخاب کوچینگ یا منتورینگ

هنگامی که بین انتخاب کوچینگ و منتورینگ مردد بودید، به این فکر کنید که قصد دارید به چه اهدافی دست یابید. منتور و کوچ با حرفه های مخصوص به خودشان، کمک می کنند تا اهدافتان تحصص یابند. در حقیقت برخی متخصصان متناسب با اهداف و نیازهایشان چندین کوچ و منتور را ملاقات می کنند.

در هر دو این روش ها، کوچینگ و منتورینگ، اعتماد، احترام و محرمانه بودن ملاقات ها حرف اول را در ارتباطات بین منتور و منتی و کوچ و کوچی می زند.

کوچینگ و منتورینگ

انتخاب کوچ و یا منتور

سخن آخر

همانطور که متوجه شدید، بودن در روابط منتورینگ و کوچینگ می تواند سبب افزایش و ارتقا حرفه و بهبود زندگی شما از طریق روش هایی که شما نمی توانستید به تنهایی انجامش دهید، شود. ذهن خود را در برابر فرصت ها و موقعیت های امکان پذیر باز کنید.

اولین منتورینگ و یا کوچینگ خود را با مراجعه به بهترین روانشناس تهران تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین