عملکرد مغز

بهبود عملکرد مغز

هر مغزی به مرور زمان تغییر می یابد و همراه با آن عملکرد ذهنی و مغزی نیز تغییر می یابد. اتفاق افتادن افول ذهن رایج است، و یکی از ترس های بزرگ ناشی از افزایش سن است. اما اینگونه اختلالات اجتناب ناپذیر نیستند.

بهبود عملکرد مغز

در جوامع روانشناسی امروزه به دنبال راهکارهایی جهت بهبود عملکرد مغز به شیوه ای ساده هستند. در زیر برایتان مواردی از آن ها را آورده ایم:

تقویت مغز

بهبود عملکرد مغز

محرک های ذهن

تحقیقات و آزمایشات گوناگون بر روی موش ها و انسان ها نشان داده اند فعالیت های مغزی ارتباطات جدید بین سلول های عصبی را تحریک می کنند و حتی شاید به مغز کمک کند که سلول های جدید به وجود آورد، انعطاف پذیری عصبی را ارتقا دهد و همچنین یک حفاظ عملکردی به وجود آورد که در برابر از دست رفتن سلول ها در آینده جلوگیری به عمل آورد.

هر فعالیت محرک مغزی ای باید بتواند به تقویت مغز کمک کند. مطالعه کنید، “ژیمناستیک ذهنی” را تمرین کنید، مانند پازل حروف و یا مسائل مربوط به ریاضی که به اندازه فعالیت ذهنی به مهارت دستی نیز احتیاج دارد، فعالیت هایی مانند نقاشی کردن، طراحی و …

ورزش فیزیکی

تحقیقات همچنین نشان داده اند که به حرکت در آوردن ماهیچه هایتان می تواند به ذهنتان کمک کند. در افرادی که به طور منظم ورزش می کنند تعداد رگ های خونی ریزی که خون غنی از اکسیژن را به ناحیه خاصی از مغز که مرتبط با تفکر است می برند، افزایش می یابند. ورزش کردن همچنین موجب ایجاد سلول های عصبی جدید و افزایش ارتباط بین سلول های مغزی (سیناپس) می شود. نتیجه این امر افزایش انعطاف پذیری، سازگاری و کارآمدی مغز می شود که نهایتا سبب عملکرد بهتر مغز در افزایش سن می شود.

ورزش کردن همچنین باعث کاهش فشار خون، بهبود سطح کلسترول، کمک به تعادل قند خون و کاهش استرس های ذهنی می شود. تمامی این موارد علاوه بر بهبود عملکرد مغز بر روی سلامت قلب نیز تاثیر گذارند.

رژیم غذایی

موادغذایی خوب علاوه بر بدن برای مغز نیز کمک کننده هستند. برای مثال، افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای دارند که شامل میوه، سبزیجات، ماهی، آجیل و خشکبار، روغن های غیر اشباع (مانند روغن زیتون) و گیاهان منبع پروتئین کمتر احتمال توسعه اختلالات شناختی و زوال عقل را دارند.

رژیم

رژیم غذایی

فشار خون

فشار خون بالا در میانسالی ریسک افول ذهنی و شناختی در سن های بالا تر را افازایش می دهد. در سبک زندگی خود تغییراتی را به وجود آورید و سطح فشار خونتان را تا حد امکان پایین نگه دارید. وزن خود را لاغر و ثابت نگه دارید، به طور منظم ورزش کنید، استرستان را کاهش دهید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

قند خون

یکی از مهم ترین فاکتور های ریسک زوال عقل، دیابت است. شما می توانید با خوردن مواد غذایی خوب، ورزش های منظم و وزن متعادل از ابتلا به دیابت جلوگیری به عمل آورید. اما اگر قند خونتان بالا ماند، شما احتیاج به دارو درمانی دارید تا بر روی آن کنترل پیدا کنید.

کلسترول

سطح زیاد کلسترول در بدن (LDL) که به نام کلسترول بد شناخته می شود، با افزایش ریسک ابتلا به زوال عقل ارتباط دارد. رژیم غذایی، ورزش کردن، کنترل وزن و اجتناب از مصرف تنباکو به مقدار قابل توجهی به بهبود سطح کلسترول کمک می کند. اما اگر به کمک بیشتری در این خصوص احتیاج داشتید، با دکتر خود مشورت کرده و از دارو استفاده کنید.

استعمال دخانیات

از استعمال دخانیات، همه اشکال تنباکو، جلوگیری به عمل آورید.

کنترل عواطف

افرادی که مضطرب هستند، افسردگی دارند، اختلالاتی در خوابشان دارند و یا خستگی مفرط دارند در تست های مربوط به عملکرد های شناختی امتیاز کمی می گیرند. امتیاز کم یا ضعیف به این معنا نیست که این افراد در سنین بالاتر حتما به افول شناختی و ذهنی مبتلا می شوند، اما سلامت ذهنی خوب و خواب کافی اهداف مهمی هستند.

کنترل احساسات

کنترل عواطف

حفاظت از سر

صدمات متوسط تا شدید به سر، حتی بدون تشخیص سکته مغزی، ریسک ابتلا به اختلالات شناختی را افزایش می دهد.

سخن آخر

بهبود عملکرد مغز از جمله مواردی است که باید مهم انگاشته شود. زیرا همانطور که خودتان نیز می دانید مغز از مهمترین بخش های بدن است و بایستی با انجام راهکار های گفته شده به بهبود عملکرد و سلامت آن کمک کرد. همچنین می توان با مراجعه به بهترین روانشناس تهران، به راهکارهای نوین و جذاب جهت بهبود عملکرد مغز و حافظه مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین