کوچ

فرق منتور و کوچ

از جمله سوالاتی که به وفور با آن برخورد می کنیم، این است که فرق منتور و کوچ چیست؟ در نگاه اول ممکن است منتورینگ و کوچینگ یکسان به نظر بیایند. هر دو آن ها تکنیک هایی هستند که مشترکا توسط مدیریت به کار گرفته می شوند تا رفتار کاری مورد انتظار را به وجود بیاورند و رشد حرفه ای و شخصیتی کارمندان را ساپورت یا حمایت کنند. هر چند منتورینگ و کوچینگ را نمی توان به جای هم به کار برد.

فرق منتور و کوچ

گروه منتورینگ بین المللی منتور را این طور معنا می کند: منتور طی پروسه ای، دانش و تجربیات خود را در اختیار منتی (شخصی که منتورینگ بر رویش انجام می شود.) قرار می دهد. در محل کار، منتور منتی را راهنمایی و مسیری را برای او فراهم می کند- معمولا منتی شخصی با سن و سال و همچنین سطح کمتر از منتور است و آرزوی جایگاه منتور را دارد.

و کوچ بدین معنا است: کوچ شاید کارمند یک شرکت باشد یا نباشد، به مرجوعی هایش کمک می کند که به اهداف خاص و فوری که سازمان تعیین کرده است دست یابند. کوچینگ پروسه ای برای دستیابی به اهداف تنظیم شده است.

سازمان ها می توانند هم کوچ ها و هم منتور ها را به کار گیرند. این مقاله به نشان دادن تفاوت های کلیدی بین منتورینگ و کوچینگ؛ همچنین به نشان دادن اینکه چه زمان برخی مدیریت های با سطح بالاتر یکی از این دو تکنیک را به دیگری ترجیح می دهند، پرداخته است.

منتور

منتور و کوچ

تفاوت های کلیدی کوچینگ و منتورینگ

  • جهت یابی

منتورینگ بر پایه روابط جهت یابی می شود. اگر چه در مراحل ابتدایی، تمرکز منتور و منتی بر اهداف یادگیری خاص و مهارت های گوناگون است، با گذشت زمان، آنها پیوند و ارتباطی ایجاد می كنند كه غالباً از مسائل خاص محل كار فراتر می رود.

کوچینگ بر پایه وظایف تعریف شده جهت گیری می شود. معمولا هنگامی کوچ ها فراخوانده می شوند که به افراد کمک کنند در برخی مسئل تخصص بیشتری پیدا کنند و مهارت های مهم محل کار را که ممکن است نداشته باشند به دست آورند. به عنوان مثال می توان به مهارت حل مسئله، تفکر استراتژیک و صحبت برای عموم افراد اشاره کرد.

  • محرک ها

منتورینگ توسعه محور است. تمرکز بر روی آینده است. منتور تجربیات خود در زمینه تلاش هایی که کرده است را به اشتراک می گذارد تا تاثیر مثبتی بر رشد شخصیتی و حرفه ای منتی بگذارد.

کوچینگ عمل محور است. تمرکز بر روی زمان حال است. هدف بهبود، افزایش و یا حتی به دست آوردن مهارت های جدیدی است که به سرعت تحقق می یابند.

  • مدت زمان

منتورینگ به یک مدت زمان مشخص از طرف هر دو جناح احتیاج دارد. منتور و منتی ممکن است در ابتدا به صورت آشنایی عمومی با یکدیگر شروع کنند، اما اغلب ارتباط بین منتور و منتی به گونه ای می شود که تا سال ها نیز تداوم می یابد.

کوچینگ یک پایان تعریف شده دارد. کوچ و کوچی ممکن است تنها یک بار یکدیگر را ملاقات کنند و یا این ملاقات ها طی یک دوره زمانی اتفاق بیوفتد، با این حال، این ارتباط، معمولا زمانی که کوچی به مهارت های خاص و یا اهدافی که بر آن ها کار می کرد دست یابد، به پایان می رسد.

کوچ

کوچینگ

  • مدیریت

منتورینگ به نظارت کمی احتیاج دارد. اگرچه ممکن است یک مدیر برای اجرای تدارکات یک برنامه مربیگری منصوب شود، یک نظارت کلی رسمی معمولا مور نیاز است. اغلب د بیشتر بخش ها، منتور و منتی خود مسیر ارتباطشان را هدایت می کنند.

کوچینگ به یک مشارکت فعال احتیاج دارد. یک مدیر بایستی پروسه پیشرفت را بررسی کند، درخواست یک بازخورد منظم از کوچ، و در اغلب اوقت تعیین این که چه ابتکار عمل هایی را باید در کوچینگ وارد کرد.

  • ارزیابی

با منتورینگ، موفقیت معمولا در عبارت های گسترده ای اندازه گیری می شود. در حالی که مزایا می توانند شامل یک روحیه تقویت شده و استعفا و یا تسلیم شدن های کاهش یافته باشد، می تواند برای سازمان ها چالش برانگیز باشد تا نشان دهنده های عملکرد کلیدی خاص که نتیجه یک ارتباط منتورینگ هستند را شناسایی کند.

با کوچینگ این اندازه گیری آسان تر است. اهداف به طور شفاف در حالت پیشرفته تعریف می شوند، و دسترسی به این اهداف می تواند قابل ردیابی و اندازه گیری باشد.

منتورینگ و کوچینگ

منتورینگ و کوچینگ، هر دو نقشی مهم و حیاتی امروزه در محل های کار ایفا می کنند. بنا بر شرایط، یکی ممکن است بر دیگری ارجحیت داشته باشد. منتور های مدیریت، خدمات منتورینگ فراوانی را ارائه می دهند، از میان آن ها می توان به پیشنهادات زیر اشاره کرد:

منتورینگ را در نظر بگیرید:

  • هنگامی که کمپانی می خواهد استعداد های داخلی امیدوار کننده را توسعه بخشد.
  • هنگامی که در شرکت با کمبود رهبران بالقوه مواجه هستید.
  • هنگامی که شرکت می خواهد موانعی را که مانع پیشرفت گروه های خاصی، مانند زنان و اقلیت ها می شوند را حذف کند.
  • هنگامی که حفظ تخصص و دانش داخلی، به عنوان بخشی از برنامه موفقیت، اهمیت پیدا می کند.
  • هنگامی که رهبران مسن و قدیمی قصد عقب نشینی دارند.
منتور کیست

منتورینگ

کوچینگ را در نظر بگیرید:

  • هنگامی که کارمندان با استعداد در حد انتظار عمل نمی کنند.
  • هنگامی که اعضای شرکت باید مهارت های خاصی را به دست آورند.
  • هنگامی که کمپانی احتیاج به بهبود عملکرد در مدت زمان کوتاهی دارد.
  • هنگامی که سازمان قصد معرفی سیستم و یا برنامه جدیدی را دارد.
  • هنگامی که زیرمجموعه ای از شرکت قصد امتحان کردن چیزی که از قبل تست نشده را دارد.
سخن آخر

کوچینگ و منتورینگ دو تکنیک مدیریتی هستند که معمولا هم پوشانی دارند اما نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. اگر چه شباهت هایی وجود دارند، تفاوت های چشمگیری هم دارند. می توان فرق منتور و کوچ را یک جمله به این صورت گفت که “کوچ سوال های فوق العاده ای برای پاسخ های شما دارد، یک منتور پاسخ های فوق العاده ای برای سوال های شما دارد”.

در این متن تلاش شد تا فرق منتور و کوچ به زبانی ساده بین شود. شما همچنین می توانید در کارگاه های آموزشی بهترین روانشناس تهران، در رابطه با کوچینگ، شرکت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین