مقابله با ترس

غلبه بر ترس از رانندگی

ترس از رانندگی

پدید آمدن ترس از رانندگی در افراد که نام های دیگر آن ویفوبیا یا فوبیای رانندگی که به معنای ترس مداوم، شدید و بیش از حد معمول از رانندگی می باشد، علل و دلایل متعددی می تواند داشته باشد. کسانی که دچار این بیماری می شوند حتی نمی توانند خود را در جایگاه راننده تصور کنند و با فکر کردن به آن دچار وحشت و اضطراب می شوند.

خیلی از افراد به محض نشستن در ماشین، چه در جایگاه سرنشین و چه در جایگاه راننده به شدت مضطرب می شوند و حملات عصبی به آن ها دست می دهد که این حملات منشاء های زیادی می تواند داشته باشد.

برخی از آن ها عبارت اند از: شخصی را در تصادف اتومبیل از دست داده اید و ترس از دست دادن جانتان را دارید، ترس از رانندگی در مکان های شلوغ، دستپاچگی هنگام رانندگی، اقدام به رانندگی نکردن و بزرگ کردن آن در ذهن خود، رانندگی نکردن در وضعیت جوی نامناسب، ترس از دست دادن کنترل هنگام رانندگی و…

برای اینکه متوجه شوید که شما هم دچار ترس از رانندگی شده اید یا نه تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد علائم ترس از قرار گرفتن در اتومبیل و راهکارهای غلبه بر ترس از رانندگی آگاه شوید و بر اطلاعات خود بیافزایید تا بتوانید به کسانی که دچار این بیماری هستند کمک کنید.

غلبه بر ترس

ترس از رانندگی

علائم ترس از رانندگی

  • بالا رفتن ضربان قلب
  • نفس تنگی و احساس خفگی
  • احساس ترس و وحشت
  • اضطراب و استرس غیر طبیعی و بیش از حد معمول
  • گاهی اوقات گریه کردن و اشک ریختن از روی هیجان زیاد
  • خشم ناشی از ترس
  • تعریق بیش از حد معمول

غلبه بر ترس از رانندگی

همانطور که ترس از رانندگی در ذهن انسان می تواند ایجاد شود و به مرور زمان این واهمه در ذهن او پررنگ تر شود، می توان با راهکارهایی که به شما کمک می کند تا بر این ترستان غلبه کنید نیز آن ترس و واهمه را برای خود کم رنگ کنید و به مرور زمان آن را برای همیشه از بین ببرید.

برای غلبه بر ترس از رانندگی باید ابتدا منشا پدید آمدن آن در خودتان را پیدا کنید، برخی از دلایل به وجود آمدن فوبیای رانندگی عبارت اند از:

  • فوبیای قرار گرفتن در اجتماع را دارید: این نکته بسیار مهمی است که در رابطه با تعداد زیادی از افرادی که ترس از رانندگی داشته اند صدق می کند، زیرا آن ها ترسی از رانندگی ندارند و در واقع از حضور در اجتماع می ترسند و مدام به این فکر می کنند اگر نتوانند در موقعیت های حساس رانندگی خود را کنترل کنند که حرف های تند و متلک هایی به او می اندازند.

شما برای رفع مشکل حضور در اجتماع باید به جلسات مشاوره درمانی مراجعه کنید زبرا که بسیاری از این ترس ها ریشه عمیقی در گذشته آدم دارند و باید تحت نظر دکتر بررسی و رفع شوند.

  • یکی از افراد نزدیکتان را در حین رانندگی از دست داده اید: موضوع دیگری که برای افراد زیادی رخ می دهد، این است که یکی از اشخاص نزدیک که وابستگی زیادی به او داشته اند را در تصادفات حین رانندگی از دست داده اند و به سختی با غم فقدان آن ها کنار آمده اند.
  • افکار و تلقین های منفی: افکار یا تلقین های منفی نیز تاثیر بسزایی در ایجاد ترس و وحشت در افراد دارد، به عنوان مثال اگر مدام به خود بگویید که من در رانندگی موفق نخواهم شد، یا نتوانید خود را در جایگاه سرنشین تصور کنید و هی جملات منفی که شما را از گرفتن گواهی نامه بازدارد، با خود تکرار کنید نمی توانید ترس خود را کنار بگذارید.
ترس از رانندگی

غلبه بر ترس از رانندگی

راهکارهای غلبه بر فوبیای رانندگی

  • محیطی آرام برای خود ایجاد کنید: با پوشش راحت و مناسب در ماشین بنشینید، موزیک های آرامش بخش گوش دهید، از گشتن با افرادی با هیجان و سر و صدای بالا خودداری کنید، این کار به شما کمک می کند برای ذهن خود آرامش ایجاد کنید و افکار منفی را از خود دور کنید.
  • نفس های عمیق و مرتب بکشید: در موقعیت هایی که کنترل ماشین از دستتان خارج می شود، برای چند دقیقه تلاش به تنفس منظم کنید.
  • جملات مثبت و انرژی ده را با خودتان تکرار کنید: به عنوان مثال با خود بگویید من با سرعت مجاز و احتیاط رانندگی می کنم پس مشکلی پیش نمی آید، رانندگی یک فعالیت روزمره است و همه از عهده آن برمی آیند، اگر نزدیک بود یک خروجی را رد کنم به خود استرس نمی دهم خروجی های بیشتری هم در ادامه مسیر وجود دارند و…
  • با ترستان مواجه شوید: این موضوع برای بعضی ها نتیجه مثبت دارد و اگر شما تا به حال رانندگی را امتحان نکرده اید و فقط آن را در ذهن خود بزرگ کرده اید، می توانید در یک فضای بزرگ و وسیع که مردم و وسایل نقلیه ای در آنجا وجود دارند، برای بار اول پشت فرمان بنشینید و ترستان را کاهش دهید.

سخن آخر

برای از بین بردن ترس و فوبیای رانندگی کافی است با مهارت های رفع و از بین بردن آن آشنا باشید تا در شرایط اضطراری کنترل خود را از دست ندهید و در آرامش رانندگی کنید. همچنین می توانید برای شرکت در کارگاه های مربوط به ارائه راهکار های غلبه بر ترس، به سایت بهترین روانشناس تهران مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین