کودک آزاری

علل و انواع کودک آزاری

علل و انواع کودک آزاری

یکی از موضوعاتی که در اکثر کشورها در حال رخ دادن است و روز به روز این موضوع گسترش می یابد و کودکان دچار آسیب های جسمانی و روحی می شوند، علل و انواع کودک آزاری است. تنها کسانی که از بابت این موضوع رنج می برند کودکان هستند که افراد برای ارضاء نیاز های خود یا بنا به دلایلی مانند مشکلات روانی و … دست به آزار این کودکان می زنند.

در ادامه این مقاله به توضیح کامل عواملی که موجب کودک آزاری می شوند می پردازیم که در صورتی که کودکانتان بنا بر هر دلیلی دچار آزار و اذیت شدن با مراجعه به بهترین روانشناس تهران می توانید او را به سرعت درمان کنید.

علل و انواع کودک آزاری

کودک آزاری

سوالات متداول علل و انواع کودک آزاری

1آیا کودک بعد از مورد آزار قرار گرفتن می تواند وارد اجتماع شود؟
در بسیاری از مواقع، کودک به اجبار والدین در ابتدا پا به محیط مدرسه می گذارد و کم کم مجبور به پیدا کردن شغلی برای هزینه زندگی می شود. اما کودک به دلیل آزار دیدن توسط والدین یا افراد غریبه، نمی تواند به راحتی با افراد ارتباط برقرار کند و به فردی گوشیه گیر و منزوی تبدیل می شود.
2چگونه کودک می تواند خاطرات تلخ گذشته را فراموش کند؟
گاهی اوقات خاطرات تلخ گذشته، در ذهن کودک تا مدت ها باقی می ماند و این موضوع باعث کم شدن اعتماد به نفس، ترس و ایجاد مشکل در برقرای روابط اجتماعی او می شود، اما بعضی اوقات والدین سریع او را به متخصصین و روانشناس های خبره نشان می دهند و طی دوره درمانی مخصوص هر کودک، او می تواند راحت تر از قبل با قضیه کنار بیاید و کم کم آن را فراموش کند.
3معمولا کودک آزاری توسط چه کسانی اتفاق می افتد؟
برخی از افراد تصور می کنند که کودک آزاری حتما توسط افراد غریبه رخ می دهد، اما گاهی اوقات افرادی بسیار نزدیک به اعضای خانواده، از کودک سو استفاده جنسی کرده و او را مورد آزار و اذیت قرار داده است.یا چه بسا که خود والدین کودک را برای خطاها و شیطنت های بچگانه، تنبیه های سخت و دردناکی در نظر می گیرند و او را نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی و عاطفی نیز بسیار آزار می دهند.

 

عوامل کودک آزاری

موارد بسیار زیادی وجود دارند که باعث کودک آزاری می شوند. برای برخی از این موارد هیچ توضیح ساده ای وجود ندارد و گاهی اوقات فرد، اعمالی که انجام می دهد دست خودش نیست و تحت مصرف مواد خاصی این گونه عمل می کند.

اکثر والدین می خواهند فرزندانشان در محیط خانه ای امن و دوست داشتنی، رشد یابد و تحت شرایط مختلف از او نگهداری کنند. استرس، خستگی یا عدم مهارت والدین یا عدم حمایت خانواده از کودکان، مراقبت از کودک را برای خخانواده ها سخت کرده و همین موضوع موجب سوء استفاده از کودکان می شود.

دلایل کودک آزاری می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • انزوا و عدم پشتیانی: یکی از مواردی که موجب کودک آزاری می شود انزوا داشتن والدین و عدم حوصله برای وقت گذرانی با کودک است و مورد بعدی این که هیچ عضوی از خانواده، دوستان، شرکا یا جامعه برای حمایت از خواسته های فرزند پروری پشتیبانی نمی کنند.
  • فشارهای زندگی: استرس، فشارهای مالی، نگرانی های شغلی، مشکلات پزشکی یا مراقبت از یکی از اعضای خانواده دارای معلولیت، انتظارات بیش از حد اعضای خانواده از سرپرست خانواده، این موارد ممکن است موجب شود که والدین نتوانند به اندازه کافی از کودک خود مراقبت کنند و از آن ها غافل شوند.
  • ناتوانی ذهنی یا بیماری روانی: مورد خطرناک دیگر که معمولا افراد غریبه و حتی نزدیکان کودکان، او را مورد آزار و اذیت قرار می دهند مشکلات روانی و ناتوانی ذهنی است. آن ها بدون توجه به این که چه مشکلاتی برای کودک پیش خواهد آمد او را کتک می زنند، به او تجاوز می کنند و یا عصبانیت و خشم خود را به گونه ای بر سر آن ها خالی می کنند.
  • عدم مهرات والدین: این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که موجب می شود کودک هزاران بار در زندگی مورد آزار و اذیت از سوی افراد مختلف قرار بگیرد، زیرا ممکن است والدین نانند که چگونه باید از کودک خود مراقبت کنند یا ممکن است که این تصور غلط و اشتباه را از گذشته داشته باشند که استفاده از نیروی جسمی بیش از حد برای نظم دادن به زندگی کودک یا تنبیه او در زمان هایی که مرتکب اشتباهی می سود، قابل قبول است و نتیجه موثری دارد.
  • مواد مخدر: اعتیاد یکی از معضلات جامعه محسوب می شود که بدترین وقایع به دلیل نبود هوش و حواس و اختیار افرادی که تحت کنترل آن هستند، اتفاق می افتد.

مصرف مواد مخدر بر توانایی والدین برای تامین نیازهای فرزندانشان تاثیر مستقیم گذاشته و فرد نمی تواند تا چندین ساعت و حتی چند روز بعد از مصرف آن از توهم و خیال رهایی یابد و به روند زندگی سابقش بازگردد. چه بسیار زندگی هایی که بخاطر مصرف الکل یا قمار از هم پاشیده است و کودکان بیشترین آزار را از این وضع دیده اند.

  • اعتماد به نفس پایین: ممکن است والدین به دلیل نداشتن اعتماد به نفس بالا، نتوانند وارد محیط کاری امن و مناسبی شوند و به اجبار کودک خود را ساعت ها نزد افراد مختلف تنها می گذارند و به سر کر می روند. یا در صورت مشاهده و فهمیدن آزارهای جنسی که به کودک وارد شده، درخواست کمک یا شکایت از فرد سو استفاده گر برایشان سخت و دشوار است و فکر می کنند که از عهده این کار بر نمی آیند.
علل کودک آزاری

عوامل کودک آزاری

انواع کودک آزاری

کودک آزاری انواع مختلفی دارد. در واقع هر عملی که شما بدون رضایت و میل باطنی کودک یا بدون اجازه از خانواده او انجام دهید، کودک آزاری محسوب می شود و چه بسا که این موارد کودک آزاری توسط خود والدین رخ می دهد و دولت بعد از پی بردن به آن، کودک را به بهزیستی منتقل می کند.

کودک آزاری شامل مواردی مانند کتک زدن، سو استفاده جنسی از او، تنبیه شدن های سخت و آزار دهنده، کار کشیدن از او برای هزینه های زندگی و … می باشد.

پیش تر در مورد عواملی که والدین رو به کودک آزاری می آورند را به طور کامل توضیح داده ایم اما بعد از رویداد دادن این موارد چه اتفاقی برای کودک می افتد؟ آیا او می تواند مانند سابق به زندگی خود ادامه دهد؟ آیا می تواند مانند همه کودکان به مدرسه و اجتماع برود؟

برخی از کودکان هیچ وقت آزارهایی را که در کودکی دیده اند فراموش نمی کنند و تا سال ها با مرور آن، دچار مشکلات روحی و روانی می شوند.

یا حتی گاهی اوقات اینقدر تاثیر انواع کودک آزاری روی کودک زیاد است که بعدها همین رفتار را با کودکان دیگر یا کودک خود نیز انجام می دهد و آن ها مورد آزار و اذیت قرار می دهد.

کودک آزاری

انواع کودک آزاری

جمع بندی

اگر کودکانی را می شناسید که توسط والدین خود یا دوستان و آشنایان خانواده، مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، آن ها را به بهزیستی معرفی کنید تا این کودکان بتوانند طمع یک زندگی بدون درد و خشم را بچشند و مانند همه فرزندان دیگر وارد محیط خانواده ای شوند که به آن ها محبت کنند و بتوانند بعدها در جامعه فردی موفق باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین