مدیریت استرس

روانشناسی مدیریت استرس

مدیریت استرس

روانشناسی مدیریت استرس تکنیک های لازم جهت ارائه دادن مکانیسم های مدیریتی موثر برای کنار آمدن با استرس های روانشناسانه را در بر می گیرد. اگر بخواهیم استرس را تعریف کنیم، می توانیم بگوییم استرس پاسخ فیزیولوژیکی انسان به یک محرک خارجی است که باعث شروع واکنش جنگ یا گریز (fight-or-flight) می شود.

دلایل ایجاد استرس

مسائل زیادی هستند که می توانند باعث شروع استرس شوند مانند، خطر، تهدید، اخبار، بیماری ها و برخی اتفاقات مهم مانند فوت افراد مهم زندگی.

علل ایجاد استرس

دلایل ایجاد استرس

علائم استرس

  • خواب های ناآرام
  • افزایش یا کاهش وزن
  • درد در ناحیه شکم
  • دندان قروچه
  • حمله های عصبی
  • عرق کردن درست یا پا
  • خستگی
  • حالت تهوع

تکنیک های مدیریت استرس

  • خودشناسی
  • مهارت حل مسئله
  • مثبت اندیشی
  • با خود صحبت کردن
  • تمرین های تنفسی
  • مدیریت زمان
  • مدیتیشن
  • ورزش کردن
  • تغییر رژیم غذایی
  • استراحت های منظم و موثر

تکنیک های مدیریت زمان

برخی از تکنیک های مربوط به مدیریت زمان به اشخاص برای کنترل بهتر استرسشان کمک می کنند، مانند موارد زیر:

سازمان یافته تر شده و از ایجاد بهم ریختگی جلوگیری کردن

اولویت بندی کارها جهت کاهش اضطراب

استفاده از لیست “کارهایی که باید انجام شوند”

مدیریت استرس موثر درباره مدیریت زمان و تعیین حد و حدود برای خود است و اینکه یاد بگیرید گاهی به نیازهای دیگران “نه” بگویید.

مدیریت زمان

تکنیک های مدیریت زمان

مدیریت و کاهش استرس

اگر شما هم جزء کسانی هستید که می خواهند استرس خود را کاهش دهند، می توانید تکنیک های لازم جهت پایان دادن به چرخه معیوب ایجادکننده یک زندگی پر استرس را، فراگیرید.زندگی استرس زا شما نه تنها شما، بلکه اطرافیانتان را هم تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند روی روابطتان اثر بگذارد و حتی می تواند باعث شود از لحاظ جسمی و فیزیکی نیز بیمار شوید.

استرس به اشکال گوناگونی ظاهر می شود، می تواند توسط خود فرد به وجود آید و یا توسط اتفاقات پیرامون به شخص القا شود. ما نمی توانیم هیچ گاه استرس را به طور کامل از زندگی خود حذف کنیم از آنجایی که موقعیت های استرس زا بخشی از زندگیمان هستند. ما می توانیم با استرس به شیوه ای مثبت تر برخورد کنیم و موقعیت استرس زا را تحت کنترل خود درآوریم.

ما در این مقاله به شما راه های شناخت استرس و همینطور مدیریتشان را آموزش می دهیم.

روانشناسی مدیریت استرس

به محض اینکه شما استرس و نحوه بروزش در زندگیتان را بشناسید، به دست آوردن کنترلش بسیار ساده تر می شود. اکثر ما استرس را تجربه می کنیم زیرا در موقعیت های خاصی احساس می کنیم که کنترل امور را از دست داده ایم. گاهی بسته به عامل استرس زا می توان عامل استرس زا را حذف یا تغییر داد، هرچند ما همیشه قادر نخواهیم بود که عامل استرس زا را از زندگیمان حذف کنیم در این مواقع باید کنترل واکنش های خود نسبت به عامل استرس زا را تقویت کنیم. با کنترل واکنش هایمان در یک شیوه مثبت، نه تنها استرس را کاهش می دهیم، بلکه مسیر موقعیت را به سمت موردنظر خود متمایل می کنیم.

استرس خود را بشناسید.

استرس در هر کسی به طرق متفاوتی خود را نشان می دهد، مدل خود را بشناسید، در این صورت  آماده تر خواهید بود و بهتر از تکنیک روانشناسی مدیریت استرس بهره می برید.

منبع استرس را پیدا کنید.

چه چیزی باعث می شود استرس بگیرید؟ محل کار، خانواده، تغییر های بزرگ و یا هر محرک دیگری، منبع را پیدا کنید تا بدانید برای مدیریت روی چه چیزی باید تمرکز کنید.

سیگنال استرس خود را بیابید.

علائم استرس در شما چگونه بروز می کند؟ شناختن علائم به شما کمک زیادی در پیشگیری از شدت گرفتن استرس می کند.

منبع استرس

روانشناسی مدیریت استرس

استراتژی کاهش استرس خود را پیدا کنید.

چه چیزی باعث می شود آرامش بگیرید؟ در موقعیت های استرس زا کارهایی که باعث می شوند آرامش بگیرید را انجام بدهید، می تواند دیدن یک عکس مورد علاقه باشد، گوش دادن به قطعه ای از موسیقی مورد علاقه باشد و یا کشیدن نفس های عمیق.

استراتژی های مدیریت استرس سالم را جایگزین کنید.

این موضوع که افکارتان پر از راهکار های ناسالم برای کنار آمدن با شرایط است، موضوع خوبی است از آنجا که می توانید جای آن ها را با افکار و رفتار خوب و سالم عوض کنید. برای مثال اگر زیاده روی در خوردن خوراکی راهکار شما برای کاهش استرس است، شما می توانید تمرین های مدیتیشن را جایگزینش کنید یا با یک دوست تماس بگیرید و درباره مسئله پیش آمده گفت و گو کنید. تحقیقات نشان داده اند تعویض بین راهکار های ناسالم و سالم از موثر ترین راهکارها برای ایجاد یک تغییر مثبت است.

عامل استرس زای غیرضروری را حذف کنید.

عامل های استرس زای غیرضروری را حذف کنید. گاهی بعضی کارها و موقعیت ها باعث ایجاد استرس می شوند و پیش نیامدنشان مشکلی ایجاد نمی کند، این موقعیت ها را حذف کنید. برخی موقعیت ها و استرس ها در زندگی لازم هستند و حذف کردنشان کار درستی نیست.

در هنگام نیاز، تقاضای کمک کنید.

اگر در شرایطی قرار گرفتید که از کنترلتان خارج بود، موضوع را با یک دوست قابل اعتماد یا عضوی از خانواده در میان بگذارید و اجازه بدهید که کمکتان کنند.

شما همچنین می توانید با بهترین روانشناس تهران، متخصص در این امور صحبت کنید و مشورت های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین