احساس گناه

رهایی از احساس گناه

مسئله ای وجود دارد که در رابطه با آن احساس گناه می کنید؟

فکر می کنم همه ما بر سر اینکه احساس گناه یک بار سنگین است اتفاق نظر داریم. به طور استعاره، این حس می تواند کاری کند که انگار یک وزن سنگینی بر روی شانه هایتان قرار دارد؛ اگر این اجازه را به آن بدهید می تواند شما را در گرو خود گرفته و زندگیتان را هدر دهد.

این کار شکل نهایی خیانت به خود است. همانطور که همه ما می دانیم، زندگی گاهی اوقات می تواند به شدت بهم ریخته و بر خلاف انتظارات ما پیش رود. در این مواقع است که احساسات ناخوشایند، تلاش می کنند تا روز ما، یا بدتر از آن، زندگی ما را خراب کنند. یکی از این احساسات ناخوشایند، احساس گناه است. پس چطور به رهایی از احساس گناه دست یابیم؟ در این مقاله در رابطه با آن راهکارهایی ارائه داده ایم.

گناه

احساس گناه

رهایی از احساس گناه

معنای متفاوتی از گناه وجود دارند، بسته به اینکه از چه جهت به آن می نگرید. بر اساس مطالعات و رویکرد روانشناختی گناه را می توان ” احساسی که افراد تجربه می کنند به سبب اینکه بر این باور هستند به شخصی آسیب رسانده اند.” معنا کرد.

ای یک تله است که بسیاری از افراد، من جمله خود من، در آن می افتیم. اغلب اوقات، این توهم آسیب احتمالی است که شما بر شخصی وارد کرده اید که باعث احساس گناه می شود. اشتباه فهمیدن و متوجه شدن رفتار و حوادث مربوط به دیگران بسیار آسان است.

سوال اصلی این است که چرا احساس گناه می کنیم؟ به محض اینکه متوجه شوید که احساس گناهتان از کجا می آید، شما می توانید راه رهایی از احساس گناه را بیاموزید تا تمرکزتان را بیشتر بر قدرت بخشیدن به چیزها بگذارید.

دلیل احساس گناه

گناه یک احساس شخصی است، به این معنا که چیزی که ممکن است باعث ایجاد احساس گناه در شما شود، در شخص دیگری کمتری خللی ایجاد نمی کند. تمامی این ها بر می گردد به قوانین اخلاقی که با آن ها زندگی می کنید.

به گفته برنه براون، گناه روشی برای فهمیدن این است که ما بر اساس ارزش ها و استاندارد های خود زندگی نکرده ایم.

رایج ترین و اصلی ترین دلیل احساس گناه، از کار هایی که انجام داده و آن هایی که انجام نداده اید، است. نا امید کردن خودتان یک چیز است، ولی ناامید کردن شخصی دیگر دلیلی بر ایجاد احساس گناه است، که در نهایت می تواند منجر به احساس شرمندگی شود.

احساس تقصیر

دلیل احساس گناه

تاثیر گناه بر افراد

گناه، همانند دیگر عواطف منفی، احساس خوبی برای تجربه نیست. به طور مداوم فکر کردن و مرور کردن انتخاب اشتباهتان می تواند شما را به مرض دیوانگی برساند و شما را به فکر کردن بیش از حد راجع به تصمیمات متفاوتی که می توانستید بگیرید وادار می کند.

اما همانطور که همیشه یاد گرفته ایم، نمی توانیم زمان را به عقب بازگردانیم وقتی راهی را پیش گرفته و دنبال کرده ایم. هنگامی که احساس گناه می کنید، سعی می کنید یک حالت تدافعی بگیرید، بسیاری از افراد در افکارشان با خود حرف می زنند که اعمالی که انجام داده اند آنقدر هم آسیب زننده و بد نبوده اند.

گاهی به دنبال راه هایی می گردیم تا به خودمان بقبولانیم که افرادی که بهشان آسیب رسانده ایم به نحوی سزاوار آن بوده اند. این ها صحبت ضمیر ناخودآگاهتان است. از طرفی دیگر، هنگامی که گناهمان را بپذیریم، اغلب تلاش می کنیم تا جبرانش کنیم.

پس اگر باعث ناراحتی کسی شده اید، احتمالا تمام تلاشتان را به کار می گیریدتا او را دوباره خوشحال کنید. درحالی شاد کردن کسی می تواند حس فوق العاده ای باشد، این کار همچنین تاثیر قابل توجهی برحالات عاطفی شما می گذارد.

به این نکته هم توجه کنید، نگه داشتن و تلاش برای فیکس یک رابطه به دلیل احساس گناه صرفا کار سالم و درستی نیست. عاقلانه راهتان را انتخاب کنید، با دانستن اینکه گذشته باز نمی گردد و فقط بایستی دوباره آینده را ساخت.

عوارض جانبی احساس گناه

معمولا احساس گناه با استرس همراه است. اگر شما به طور مداوم به این فکر کنید که چه کار کرده اید، تنها به این مفهوم است که دارید به بدنتان آسیب وارد می کنید. به این دلیل حائز اهمیت است که بررسی کنید احساس گناه چه تاثیرات فیزیکی ای بر روی شما می گذارد.

تقصیر و گناه همچنین حالت روحی شکننده حال حاضرتان را بدتر می کنند. کاملا مرتبط با افسردگی و اضطراب که شامل احساس منفی نسبت به خود است، است.

نگذارید احساس گناه بهترین خودتان را ازتان بگیرد. به خودتان استراحت بدهید. زندگی کوتاه تر از آن است که تمامی لحظاتش را به احساس تقصیر و گناه بگذرانید، هم اینکه برای سلامتی تان هم بسیار مضر است.

حس گناه

عوارض جانبی احساس گناه

راه رهایی از احساس گناه

این که مغزتان را از احساس گناه بازدارید، امری ممکن است. احساس گناه کردن در رابطه با اشتباهاتی که انجام داده اید کاملا طبیعی و نرمال است، اما اگر این حس را تا مدت ها نگه دارید، قابلیت این را دارد که تمام زندگیتان را مختل کند. به همین دلیل مهم است که این احساس را در مغزتان متوقف کنید، و با عواطفتان کنار بیایید. در زیر راه رهایی از احساس گناه آورده شده است:

  • تصمیمات هوشمندانه بگیرید: تصمیمات زندگیتان را خودتان بگیرید، با گرفتن هر تصمیمی (چه درست و چه غلط) به خود مدیریتی دست می یابید، به این طریق احساس گناه و شرمساری را از خودتان دور کنید.
  • خود شفقت و دلسوزی نسبت به خود را تمرین کنید: شما انسان کاملی نیستید، و کسی هم ازتان انتظار ندارد که باشید. هر شخصی مرتکب اشتباه می شود. این که نسبت به خودتان رحم داشته باشید، به این معنا نیست که تسلیم مسئولیت پذیری هایتان شوید. بلکه بهاین معنا است که در نهایت احساسات بد را رها کنید و خودتان را از این افکار آزاد کنید.
  • در مورد اقدامات خود تامل کنید: با انجام این کار خودمان را مجبور می کنیم به درون قضایا نقب بزنیم، و کار را انجام دهیم تا بهتر بفهمیم که چه کسی هستیم.
  • از اشتباهاتتان درس بگیرید: شما انسان هستید، و اجازه دارید که اشتباهاتی را مرتکب شوید. این اشتباهات بخشی از پروسه تبدیل شما به بهترین ورژن خودتان هستند. منتظر اجازه شخصی برای رهایی از احساس گناه نباشید، این رهایی را به خودتان هدیه بدهید.
سخن آخر

به احسا گناه اجازه ندهید که زندگیتان را کنترل کند. زندگی کردن با داشتن حس بد و منفی نسبت به خودتان به گونه ای هدر دادن وقت ارزشمند است. زندگی کوتاه است. خودتان را ببخشید، به راهتان ادامه دهید و خوشحال باشید. برای شرکت در کار گاه های بهترین روانشناس تهران، به سایت مراجعه بفرمایید یا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین