درمان کابوس شبانه با هیپنوتیزم

درمان کابوس شبانه

درمان کابوس شبانه با هیپنوتیزم

انسان ها بدون خواب درست و کافی ناکارامد می شوند و نمی توانند روز خوبی را داشته باشند. طی تحقیقاتی از روانشناس گیولیو تونونی از دانشگاه ویسکوزین-مدیسون دریافته اند که مغز در حالت خواب ریکاوری شده و به حالت اولیه در می آید. در واقع مغز ما تمیز می شود. حال اگر خواب راحتی نداشته باشیم مشکلاتی چون عدم تمرکز کافی، اشتباه در تصمیم گرفتن و کندی در انجام کارها در طول روز پیش خواهد آمد. پس اگر مشکلات بی خوابی وجود دارد باید از درمان های روانی و روانشناسی استفاده کرد و این اختلال را از بین برد. درمان کابوس شبانه با هیپنوتیزم عنوان مطلبی است که در ان به مشکلات خواب و درمان آن می پردازیم.

در هنگام خواب، سلول های مغز و بدن بازسازی شده و باعث می شوند که روز بعد انسان با سرحالی و با انرژی شروع شود. خواب کم و اختلالات خواب بر روی تمرکز و توانایی های انسان در انجام کارهای روزانه تاثیر منفی می گذارد. خواب مورد نیاز بر هر فردی متفاوت است. اما به طور میانگین، هر فردی بین 7 تا 9 ساعت به خواب نیاز دارد. احساس فرد در روز بعد میزان لازم برای خوابیدن را مشخص می کند.

حال اگر در خواب فردی اختلال ایجاد شود و نتواند خواب راحتی در شب داشته باشد، باید درمان صورت گیرد. از درمان های موثر بی خوابی و اختلال در خواب هیپنوتیزم درمانی است. از هیپنوتیزم برای درمان اختلالات مزمن چون بی خوابی استفاده می شود. دز طی تحقیقات مشخص شده است که این روش درمانی توانسته است برای درمان کابوس شبانه مسمر ثمر واقع شود.

اثر هیپنوتیزم بر خواب

هیپنوتیزم حالتی خلسه مانند است که در آن فرد به سکون و آرامش خاصی می رسد. همچنین باعث می شود که فرد بیمار نسبت به درمان های پیشنهادی درمانگر انعطاف بیشتری را از خود نشان دهد. با هیپنوتیزم می توان به ناخوداگاه افراد دست پیدا کرد. فرد از نگرانی های عینی و آگاهانه با هیپنوتیزم رها می شود. هیپنوتیزم دارای قابلیت بالایی در افزایش پاسخگویی انسان به محیط را دارد. از این راه برای درمان مشکلات مزمن مانند اختلالات خواب و دیگر اختلالات استفاده می شود.

هیپنوتیزم چگونه انجام می شود؟

هیپنوتراپی

هیپنوتیزم چگونه انجام می شود؟

هیپنوتیزم باید به وسیله یک درمانگر باتجربه و حرفه ای با دانش و علم هیپنوتیزم درمانی صورت گیرد. تکنیک های متعددی در هیپنوتیزم درمانی وجود دارد که می توان در درمان بی خوابی استفاده کرد. هیپنوتیزم باعث می شود که ذهن انسان را از استرس و اضطراب دور کند و فرد را به حالت ریلکسیشن و آرامش برساند.

هیپنوتیزم حالتی است که خیلی شبیه به فراموش کردن در هنگام تماشای تلوزیون است. فرد دچار توهم نیست ولی از حضور فیزیکی فعال در محیط هم خبری نیست. پس حقیقت درونی فرد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

کاربرد هیپنوتیزم درمانی در خواب

اگر بخاطر مشکلات خواب نمی توانید خوب بخوابید باید با یک درمانگر مشاوره داشته باشید. اول توسط پزشک درمان شوید که اطمینان یابید که آپنه ندارید و سپس در پی حل مشکل خود با بهترین راههای روان درمانی باشید. توجه داشته باشید که پروسه درمان را به عقب نیندازید تا مشکلات دیگری ایجاد نشود. درمان کابوس شبانه با هیپنوتیزم از راه های موثری در درمان این بیماری است.

انواع درمان کابوس شبانه

 درمان کابوس شبانه

انواع درمان کابوس شبانه

با توجه به اهمیت بالای خواب، درمان های زیادی هم وجود دارد. از متداول ترین درمان ها می توان به

  • رفتار درمانی
  • درمان شناختی-رفتاری
  • دارو درمانی
  • موسیقی درمانی
  • و ترکیبی از این درمان ها اشاره داشت.

رایج ترین این درمان ها، دارو درمانی است که عوارضی چون کسل بودن در طول روز، وابستگی به دارو و مقاومت به دارو را دارد. دارو درمانی درمانی موقت است و به محض ترک دارو دوباره اختلال با شدت بیشتری برمی گردد. پس درمان های روان شناختی می توانند اثر بهتری در درمان اختلال خواب داشته باشد.

تلاش هوشیارانه برای درمان اختلال در خواب می تواند بیشتر اثر داشته باشد. تاثیر ناخوداگاه و زیر سطح هوشیاری در این زمینه بهتر عمل می کند. این درمان تحت حالتی به نام هیپنوتیزم انجام می گیرد. هیپنوتیزم حالتی از هوشیاری است که شامل توجه متمرکز و کاهش آگاهی محیطی است که بر رفتارها تاثیر می گذارد. با هیپنوتیزم می توان بسیاری از بیماری ها و اختلالات را درمان کرد. درمان فوبیا با هیپنوتیزم از درمان های موثر با روان درمانگری منبحر است.

عملکرد هیپنوتیزم درمانی در درمان کابوس شبانه

درمان کابوس شبانه

عملکرد درمان کابوس شبانه

مشکلات خواب با افزایش حالت برانگیختگی، تهیج عصبی و فعالیت ذهنی همراه بوده و این حالت با افزایش حالت عصبی سمپاتیک و ترشح کورتیزول صورت می گیرد.  تاثیر درمان کابوس شبانه با هیپنوتیزم در فعالسازی عملکرد سیستم عصبی خودمختار، ایمنی و مرکزی را ثابت کرده اند. همچنین پی برده شده که هیپنوتیزم  باعث ایجاد کاهش سطح تحریک پذیری  فشار عصبی می شود. پس با هیپنوتیزم می توان اختلالات خواب را بهبود بخشید و کاهش استرس ذهنی، تحریک آرمیدگی و رهاسازی تنش و فشار را در فرد بیمار در پی خواهد داشت. تاثیر هیپنوتیزم بر بهبود کیفیت در خواب افراد را می توان به کاهش برانگیختگی فیزیولوژیکی هم نسبت داد.

مشکلات و اختلالات در خواب که مربوط به حالت تنش و فشار عصبی با درمان با هیپنوتیزم بهترین درمان است. پس کاهش برانگیختگی های فیزیولوژیکی با هیپنوتیزم درمانی امری مسلم است. افراد با هیپنوتیزم از افکار تنش زا و اضطراب زا رها می شوند و افکار جدید و مثبت آرامش بخش جایگزین آن ها می شود.

عوامل ایجاد اختلال در خواب چیست؟

اختلال در خواب بر توانایی های خوب خوابیدن تاثیر می گذارد. می تواند در اثر مشکلی در سلامتی یا وجود استرس و اضطراب به وجود آید. اختلال در خواب شامل مواردی چون  زیاد یا کم خوابیدن، پریدن از خواب، نرفتن به مرحله خواب عمیق و سخت به خواب رفتن است. این نشانه ها باعث می شوند که فرد خوب نخوابد و در طول روز کسل و بی حوصله باشد.

از عوامل مهم در ایجاد اختلالات خواب، افسردگی و اضطراب است. استرس و اضطراب تاثیر بسیار بدی بر روی خواب افراد می گذارند. کابوس دیدن و حرف زدن در خواب از نشانه های وجود استرس در افراد است که در هنگام خواب شبانه ظاهر می شود. به طور کلی از عوامل ایجاد مشکلات خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استرس و اضطراب
  • مشکلات تنفسی
  • کاهش یا افزایش وزن
  • خستگی و ضعف
  • سبک زندگی
  • بالا رفتن سن
  • بیماری هایی چون دردهای مزمن که با هیپنوتیزم درمانی قابل درمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین