درمان پرخاشگری با هیپنوتیزم

درمان پرخاشگری

درمان پرخاشگری با هیپنوتراپی

یکی از بهترین روش های رفع پرخاشگری در افراد درمان پرخاشگری با هیپنوتیزم  است که امروزه بسیاری از روانشناسان از آن سود برده و برای درمان مراجعین خود از آن استفاده می کنند که در این مقاله راجع به آن به بحث خواهیم پرداخت و نیز پرخاشگری و هیپنوتیزم را برای شما تعریف خواهیم کرد.

پرخاشگری که در کودکان نوجوانان و بزرگسالا رخ می دهد و بسیار تخریب کنننده است با روش های مختلفی روانشناسی قابل کنترل و حتی درمان است که یکی از بهترین تاثیر گذار ترین این روش ها به کار گیری روش هیپنو تیزم است که زیرا در دیدگاه روانکاوی رفتار نابهنجاری مانند پرخاشگری را ناشی از عقده های سرکوب شده گذشته فرد می است و در درمان این اختلالات نیز اعتقاد به برون ریزی این عقده های روانی به وسیله فنون روانکاوی از  جمله هیپنوتیزم دارد بنابر این به اعتقاد روانشناسان روانکاو در کنار روش های درمانی دیگر هیپنوتیزم درمانی برای درمان پرخاشگری بسیار موثر است.

درمان پرخاشگری

هیپنوتیزم درمانی در پرخاشگری

پرخاشگری چیست؟

اصطلاح پرخاشگری در روانشناسی به طیف وسیعی از رفتارها گفته می شود که می توانند موجب آسیب های جسمی و روانی به خود، دیگران یا اشیا موجود در محیط شوند که این نوع رفتارها بر آسیب رساندن به شخص دیگر از نظر جسمی یا روحی متمرکز است. به عبارتی دیگر پرخاشگری، در روانشناسی و دیگر  علوم مانند علوم اجتماعی و رفتاری به معنی رفتاری است که منجر به آزار و درد می شود و به قصد آسیب رساندن (جسمانی یا زبانی) به فردی دیگر یا نابود کردن دارایی دیگران انجام می گیرد. درمان پرخاشگری برای جلوگیری از آسیب های جسمی و روحی به دیگران صورت می گیرد.

عوامل ایجاد پرخاشگری

  • وضعیت سلامت جسمی
  • وضعیت روحی
  • ساختار خانواده
  • روابط با دیگران
  • محیط کار یا تحصیل
  • عوامل اجتماعی یا اقتصادی-اجتماعی
  • رفتارها و ویژگی‌های فردی
  • تجربه‌های زندگی.

 انواع پرخاشگری از نظر روانشناسان

پرخاشگری از نظر روانشناسان انواع مختلفی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پرخاشگری

انواع پرخاشگری

پرخاشگری ابزاری

به نوعی پرخاشگری پنهان گفته می شود که یا تهاجمی یا کنترل شده می باشد و با سطوح پایین برانگیختگی همراه است و عموما هدفی غیر از آسیب رساندن بدنی را دنبال می‌ کند. پرخاشگری، ابزاری برای آسیب رساندن به کسی برای به دست آوردن چیزی است. به عنوان مثال زورگویی که به کودک برخورد می کند و اسباب بازی هایش را می دزدد، تروریستی که برای رسیدن به هدف سیاسی غیرنظامیان را می کشد و یک قاتل اجیر شده نمونه های خوبی از تجاوزهای ابزاری است و نیز غیبت، قلدری، رد نظر دیگران نیز از دیگر مثال های پرخاشگری ابزاری هستند.

پرخاشگری انفعالی

این نوع پرخاشگری که به منظور صدمه و آزار رساندن به دیگری ابراز می ‌شود و هدف آن صرفا آزار رساندن است مانند کودکی که برادر و خواهر خود راکتک می ‌زند.

انواع رفتارهای پرخاشگرانه

1- داد زدن و توهین

2- نظرات نژاد پرستی یا جنسی

3- تهدیدهای لفظی

4- حرکات تهدیدآمیز

5- تماس های تلفنی ، نامه ها یا پیام های آنلاین سو استفاده

6- سایر اشکال آزار و اذیت

7- سوء استفاده عاطفی

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم یا خوابگری که در برخی موارد به آن خواب مصنوعی نیز گفته می شود؛ شاخه‌ای از علم روانشناسی است که در آن به کمک تلقین، شخص در حالت خاصی از هوشیاری قرار می ‌گیرد. هیپنوتیزم موجب تسلط دیگری بر فرد نمی ‌شود بلکه دیگری با ضمیر ناخودآگاه آدمی به مکالمه و القای تلقینات می‌ پردازد.

برخی کاربردهای درمانی هیپنوتیزم

درمان با هیپنوتیزم

هیپنوتراپی در اختلالات روانی

هیپنوتیزم را می توان در درمان بسیاری از اختلالات به کار برد. بسیاری از اختلالات روانی با هیپنوتیزم درمان می شود. در بالا درباره درمان پرخاشگری با هیپنوتیزم توضیحاتی ارائه شد که در ادامه به موارد دیگر می پردازیم.

کاهش اضطراب و استرس

هیپنوتیزم یک روش بسیار قدرتمند در درمان استرس و اضطراب می باشد. هیپنوتیزم با ایجاد احساس آرامش و ریشه یابی و اصلاح مشکلات موجود در ضمیر ناخودآگاه می تواند باعث حل مشکال اضطرابی و استرسی در فرد شود. درمان پانیک اتک با هیپنوتیزم از روش های درمانی موثر در رفع حملات ناشی از اضطراب و استرس صورت می گیرد.

درمان وسواس

این اختلال شامل افکار وسواسی و اعمال وسواسی است و دلایل مختلفی از جمله ژنتیک برخی از مشکلات فیزیولوژیک و نیز مسایل و مشکلاتی که برای فرد در گذشته رخ داده است دارا است؛ بنابراین هیپنوتیزم در وسواس هایی که ناشی ازگذشته فرد هستند می تواند مفید و کمک کننده باشد. معمولا بیماران وسواسی اضطراب زیادی را هم تجره می کنند که هیپنوتیزم در کاهش اضطراب آن ها هم می تواند کمک قابل ملاحظه ای داشته باشد.

درمان انواع ترس ها

ترس اضطراب شدیدی است که فرد در مواجهه با موقعیتی تجربه می کند. ترس زمانی یک مشکل محسوب می شود که روال عادی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، به عنوان مثال فردی که نیاز است عکس ام آر ای از کمر خود بگیرد اما جرات انجام این کار را ندارد چون از فضای بسته می ترسد دچار ترس خطرناکی شده است و دلایل مختلفی باعث ایجاد چنین مشکلاتی می شوند اما همه آن ها بر ضمیر ناخودآگاه اثر می گذارند و از آنجا که کار اصلی هیپنوتیزم با ضمیر ناخودآگاه و اصلاح آن است بنابراین در درمان این مشکل به کار گرفته می شود.

حل خاطرات و اتفاقات بد گذشته

خاطرات بد اثرات جدی و پایداری بر زندگی، باورها و احساس فرد می تواند داشته باشد که هیپنوتیزم می تواند با بازگشت به خاطره دردناک و اصلاح آن به ضمیر ناخودآگاه بفهماند که دیگر آن خاطر ترسناک و آزار دهنده نیست و اثر آن را بر زندگی کنونی فردرا خنثی نماید. در این راستا تحقیقات اثربخشی هیپنتیزم را بر افرادی که اتفاقاتی نظیر تجاوز جنسی، تصادفات و وقایع ناگوار (مثل حوادث طبیعی) تجربه کرده اند؛ نشان داده شده است.

کاهش وزن از طریق کنترل اشتها

در مقاله قبل تحت عنوان کنترل اشتها با هیپنوتیزم؛ آموختیم که هیپنوتیزم می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند به این مساله کاملا پرداختم که خلاصه آن مقاله عبارت است از هیپنوتیزم به فرد کمک می کند که عادات غذایی خود را راحت تر کنترل کند به جای آن که غذا زندگی او را کنترل کند.

کنترل درد

تحقیقات مختلف نشان داده اند که هیپنوتیزم یک روش موثر برای کاهش و کنترل دردهای مزمن است که از جمله  این درد ها دردهای ناشی آرتروز، سرطان، میگرن و سردردهای عصبی، و دردهای پس از جراحی هستند.

جمع بندی

در این مقاله راجع به پرخاشگری و انواع آن و هیپنوتیزم و به کارگیری آن در درمان پرخاشگری و بسیاری دیگر از اختلالات بحث کردیم در پایان لازم می دانیم که یکی از بزرگترین کلینیک های روانشناسی یعنی کلینیک حس نو را به شما معرفی کنم تا برای درمان هر گونه مشکل خود به روانشناسان با تجربه و متخصص آن مراجعه کرده و مشکلات خود را به کمک بهترین دکتر هیپنوتیزم رفع کنید.

سوالات متداول درمان پرخاشگری با هیپنوتیزم

1آیا درمان پرخاشگری با هیپنوتیزم موثر است؟
در پاسخ به سوال فوق باید گفت بله برای در امان و یا کنترل پرخاشگری یکی از بهترین روش ها به کار گیری روش هیپنوتیزم است زیرا پرخاشگری مرتیط با ضمیر ناخودآگاه فرد است و هیپنوتیزم به عنوان یکی از روش های در دیدگاه روانکاوی و در زمینه درمان اختلالات مربوط به ضمیر ناخودآگاه به کار گرفته می شود.
2پرخاشگری چیست؟
پرخاشگری در روانشناسی و دیگر علوم مانند علوم اجتماعی و رفتاری به معنی رفتاری است که منجر به آزار و درد می شود و به قصد آسیب رساندن جسمانی یا زبانی به فردی دیگر یا نابود کردن دارایی دیگران انجام می گیرد.

3استفاده از روش هیپنوتیزم در چه زمینه هایی است؟
استفاده از روش هیپنوتیزم در درمان بسیاری از مشکلات و اختلاات روانی نظیر وسواس، افسردگی، پرخاشگری، درد های مزمن رونی تنی و… به کار گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین