درمان وسواس با هیپنوتیزم

درمان وسواس

درمان وسواس با هیپنوتیزم

بیماری وسواس از اختلالات روانی شایع در ایران است. درمان وسواس با گذشت زمان خیلی سخت می شود. افراد وسواسی به طور اشتباه می پندارند که رفع اضطراب و استرس در آن ها با انجام کارهای وسواسی رفع می شود. احتمال ایجاد وسواس در هر شخصی 2 تا 3 درصد است. درمان وسواس با هیپنوتیزم از راه های غلبه بر این نوع اختلال روانی است.

افکار وسواسی چیست؟

افکار وسواسی چیست؟

افکار وسواسی

افکار وسواسی به کلمات، عقاید و رفتارها و باورهای ناخوشایندی گفته می شود که با رفتارهای پرخاشگرانه همراه است. وسواس دو بخش دارد.

  • یک بخش وسواس اجبار است. یعنی احساس و اجباری درونی به انجام آن را دارد تا اضطرابش فروکش کند.
  • بخش دیگر افکار وسواسی، فکر وسواسی است که حالتی از اجبار در آن دیده نمی شود. مانند پرخاشگری و مسائل جنسی که بسیار آزار دهنده است.

وسواس عملی برای از بین بردن وسواس فکری بروز وسواس از دوران کودکی اتفاق می افتد. شیوع آن هم در مردان و زنان یکی است. در این بیماری ژنتیک و عملکرد مغز تاثیرگذار است. که البته موارد دیگری چون موارد زیر هم در ایجاد وسواس موثر است.

  • تربیت خانواده
  • مسائل و موارد محیطی
  • استرس

در 5 تا 7 درصد خانواده ها بیماری وسواس ژنتیکی است که در دو قلوها بیشتر احتمال ایجاد آن است. در بسیاری از این افراد نشانه هایی از افسردگی هم دیده شده است.

هیپنوتیزم تراپی در وسواس

در تحقیقاتی که بر روی مغز افراد دارای اختلال وسواس با MRI انجام شده است، نشانه هایی از افسردگی دیده شده است. در مغز افراد سالم، مدارهایی وجود دارد که بعضی از پالس ها را مهار می کند. اما در افرادی که افکار وسواسی دارند، این مدارها هیچگونه استفاده و کارایی ندارند و فرد مجبور به تکرار در اعمال خودش می شود.

تکرار در کارها و اعمال، درمان را نیز سخت تر می کند. با مراجعه به موقع به بهترین دکتر هیپنوتیزم از پیشروی این بیماری می توان جلوگیری کرد.

به طور کلی دو نوع درمان برای از بین بردن افکار وسواسی وجود دارد. درمان به صورت داروئی و غیر دارویی وجود دارد. درمان غیر دارویی خود به دو بخش تقسیم می شود..

  • رفتار درمانی
  • شناخت درمانی

در رفتاردرمانی شخص به صورتی واقعی و یا خیالی با موضوعی که حس خوبی را به آن ندارد مواجه شده و با درمان وسواس با هیپنوتیزم و کم شدن از استرس و حالت های اضطرابی و با تکرار در این روش درمان انجام می گیرد.

در خیلی از زمان ها همین احساس ناخوشایند که در اثر بیماری وسواس صورت می گیرد، فرد را آزار می دهد. این بیماری می تواند از شدیدترین بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی هم جدی تر و شدیدتر باشد.

هیپنوتیزم درمانی با مشاوره  های پزشکی از روش های بسیار موثر در درمان بیماری وسواس است. درمان وسواس با هیپنوتیزم باعث می شود که افراد نسبت به رفتار اشتباه خود، آگاهی پیدا کنند. افکار وسواس گونه که اغلب مزاحم و ناراحت کننده هم هستند از شخص دور می شود.

درمان وسواس

هیپنوتیزم تراپی در وسواس

درمان موثر در بیماری وسواس

درمان اصلی بیماری وسواس دارو درمانی و رفتاردرمانی است. تکنیک رفتاردرمانی وسواس مواجهه و پیشگیری در برابر جواب می باشد. درمان وسواس با هیپنوتیزم می تواند همکاری شخص را در اجرای این درمان و تکنیک درمانی بیشتر کرده و سرعت بهبودی را هم بالا ببرد. معمولا درمان وسواس با هیپنوتیزم کمی کند پیش می رود و علت آن این است که افراد وسواسی ذهن نقاد و با قدرتی را دارند. کنترلی هم بر آن ندارند.

ممکن است در درمان وسواس با هیپنوتیزم از تکنیک هیپنوتیزم اریکسونی استفاده شود. شناخت از ریشه روانشناختی بیمار هم می تواند در درمان این بیماری کمک زیادی کند.

مزیت درمان وسواس با هیپنوتیزم

  • احساس رو به رشد در مسیر آرامش
  • آزاد احساس کردن افکار
  • رسیدگی به برنامه ریزی های مهم در زندگی
  • محافظتی همیشگی در برابر بیماری وسواس
هیپنوتیزم درمانی

مزیت درمان وسواس با هیپنوتیزم

پیامدهای بیماری وسواس

افرادی که دارای اختلال وسواس هستند در درجه اول وقت و انرژی زیادی را تلف می کنند. مثلا شخصی که ساعت ها در حمام به سر می برد و به شستشو می پردازد چقدر زمان و انرژی را مصرف میکند. این موارد هم به خود شخص و هم به اطرافیان صدمه وارد می کند. پس از پیامدهای این بیماری می توان موارد زیر را نام برد.

  • تخریب زندگی خود شخص بیمار
  • اختلال و سلب آرامش دیگران و بسیاری پیامدهای مخرب دیگر

موارد مهم در درمان وسواس با هیپنوتیزم

وسواس و افکار مزاحم قابل درمان هستند. با مشاوره روان شناسی و روان درمانی با بهترین دکتر هیپنوتیزم با درمان وسواس با هیپنوتیزم می توان این اختلال را از بین برد. از موارد اثر گذار در درمان می توانیم موارد زیر را نام بریم.

  • شخصیت فرد وسواسی
  • چگونگی استفاده از راه های درمان
  • شدت وسواس در بیمار
  • مقدار انگیزه بیمار در درمان
  • محیط زندگی فرد بیمار

یکی از دلایل وسواس ها از جمله وسواس شستشو است. این عارضه به ویژه اگر فرد زمینه ژنتیک و یا الگو برداری از کسی از نزدیکان نداشته باشد میتواند باعث بروز تعارض و تجاوز های جنسی باشد که اگر با هیپنوتیزم روی ان واقعه کار کنیم بعد از مدتی رفتار وسواس گونه از بین خواهد رفت . محیط زندگی فردی که به وسواس مبتلا شده در درمان خیلی مهم است و باید عامل محرک اضطراب، شناسایی و حذف شود.

ریشه وسواس چیست؟

داشتن افکار ناخواسته به تنهایی ضرری ندارد. منظور این است که خود افکار وسواسی مسئله نیستند. مشکل وقتی ایجاد می شود که  ریشه وسواس فکری خودمان را عملی کنیم. یا اینکه برای تقابل یا آن ها عکس العملی را نشان می دهیم. یعنی ذهن ما رئیس ما می شود.

سازگار شدن با افکار وسواسی باعث می شود که از آنها استفاده کنیم و به شکل یک دستورالعمل می شود. در این صورت است که حالت اجبار به خود می گیرد و همین رفتارهای اجباری باعث می شوند که مسائل و مشکلات زیادی پیش بیاید.

مثلا اینکه می دانید و فکر می کنید که میکروب شما را مریض می کند، هیچ اشکالی ندارد. در صورتی که برای آن افکار معنایی هم قائل نشوید. اما اگر این افکار باعث شوند که شما روزی چندین بار دوش بگیرید یعنی حالتی معنایی پیدا کرده است. این نوع وسواس تاثیری منفی را در زندگی شما می گذارد.

سخن اخر

استرس و موارد بحران می تواند حال بیمار را بدتر کرده و عود بیماری را در او بیشتر کند. بهتر است مواردی چون خودکشی، خشونت و دیگرکشی را در این افراد جدی بگیرید. درمان این بیماری باید زیر نظر دکتر متخصص روانشناسی و متخصص روان درمانگر صورت گیرد.

سوالات متداول درمان وسواس با هیپنوتیزم

1وسواس فکری چیست؟
فکری است که شخص بر خلاف میلش در ذهنش به آن مشغول است. نمی تواند از آن جدا شود و به یک نتیجه ای برسد. فرد نمی تواند در کارها و امورات زندگیش تمرکز داشته باشد..
2چه کسانی بیشتر به بیماری وسواس مبتلا می شوند؟
همه افراد می توانند درگیر وسواس و افکار وسواسی شوند. متوسط سن درگیری با بیماری وسواس 19.5 سالگی است و 25 درصد افراد هم کمتر از 14 سال سن دارند..
3راه های درمان بیماری وسواس چیست؟
دو را برای درمان سندروم وسواس وجود دارد که درمان روانی و درمان وسواس با هیپنوتیزم یا درمان دارویی است..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین