وسواس عملی

درمان وسواس فکری وعملی

درواقع اختلال وسواس، نوعی اختلال اضطرابیست که در آن فرد دچار تکرار، افکار ناخواسته، ایده ها یا احساسات می شود، که باعث می شود احساساتی برای انجام رفتارهای تکراری (به اجبار) به وجود بیاید. وسواس فکری و عملی را همچنین می توان با مراجعه به بهترین روانشناس تهران درمان کرد.

اختلال وسواس فکری و عملی

رفتاری تکراری شامل مواردی مانند: شستن مکرر دست ها، چک کردن سطوح و تمیز کردن مداوم اشیاء و … می تواند به طور مستقیم و چشمگیری در فعالیت های روزانه و تعاملات اجتماعی فرد با دیگران اثر بگذارد.

برای مبتلایان به اختلا وسواس فکری (Obsessive Compulsive Disorder) که به اختصار آن را OCD می نامند. برای مبتلایان به OCD افکار مداوم ناخواسته و رفتارهای سخت از جمله عادات بد این بیماری است که انجام ندادن آن ها باعث پریشانی بزرگی می شود.

افرادی که دچار وسواس فکری و عملی هستند به سختی تمرکز خود را از وسواس یا متوقف کردن اعمال اجباری حفظ می کنند.

وسواس فکری

اختلال وسواس فکری

وسواس

وسواس، افکار یا احساسات و تصاویر مکرر و مداومی هستند که که باعث ایجاد احساسات پریشان کننده مانند اضطراب یا انزجار می شوند. بسیاری از افرادی که دچار این نوع از وسواس هستند، می دانند که افکار یا تصاویر، ساخته و محصول ذهنشان هست و غیر منطقی می باشند.

با وجود این که می دانند آن ها ساخته ذهن خودشان است، اما این افکار مزاحم با منطق و استدلال قابل حل نمی باشند، اکثرا سعی می کنند این وسواس های فکری را نادیده بگیرند یا آن را سرکوب کنند یا در بهترین حالت آن ها را با افکار و اعمال دیگر جایگزین کنند.

تشخیص وسواس فکری و عملی

از جمله اقداماتی که برای تشخیص و درمان وسواس فکری و عملی انجام می شود عبارت اند از:

ارزیابی روانشناختی: این مورد شامل بحث و گفت و گو در مورد عواطف، احساسات، الگوهای رفتاری شما برای تعیین این که آیا وسواس دارید یا رفتارهای اجباری که در کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد می کند وجود دارد یا نه!؟

روانشناس یا مشاوری که با آن گفت و گو می کنید با گرفتن اجازه شما، ممکن است با خانواده و دوستانتان نیز صحبت کند.

معاینه بدنی: این مورد ممکن است برای کمک به رد کردن سایر مشکلاتی که می توانند باعث ایجاد علائم وسواس در شما شود و بررسی عوارض مربوط به آن، انجام شود.

گاهی اوقات تشخیص بیماری وسواس فکری و عملی کار دشواری است زیرا علائم آن می تواند مشابه علائم وسواس شخصیتی، اختلالات اضطرابی، افسردگی یا سایر اختلالات سلامت روان باشد. با پزشک خود بیشتر وقت بگذرانید و صحبت کنید تا بتوانید تشخیص و درمان مناسب را بدست بیاورید.

راه های شناسایی وسواس

تشخیص وسواس

درمان وسواس فکری و عملی

ممکن است اختلال وسواس فکری و عملی منجر به درمان نشود، اما می تواند به کنترل علائم کمک کند تا بر زندگی روزمره شما حاکم نشود. بسته به شدت وسواس، بعضی از افراد ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت، مداوم یا فشرده تر داشته باشند.

دو درمان اصلی برای وسواس فکری و عملی عبارت است از:

  • داروها
  • روان درمانی

اغلب، درمان وسواس فکری و عملی با این دو راه موثر تر است.

روان درمانی

درمان شناخت رفتاری (Cognitive Behavioral Therapy) که به اختصار CBT نامیده می شود، نوعی روان درمانی محسوب می شود که برای بسیاری از مبتلایان به وسواس موثر است.

قرار گرفتن در برابر موضوعی که فرد به آن وسواس دارد و جلوگیری از پاسخ به عملی اجباری (که ذهن به او دستور می دهد)، مستلزم یادگیری راه هایی برای مقاومت در برابر اصرار برای انجام عمل بر روی آن است.

شما با یادگیری مدیریت وسواس و اجبارات ذهنی خود، از کیفیت زندگی بهتری برخوردار خواهید شد.

درمان وسواس با دارو

برخی داروهای روانپزشکی می توانند به کنترل وسواس کمک کنند. معمولا در ابتدا داروهای ضد افسردگی تجویز می شود. اما باید دقت کنید که درمان وسواس فکری و عملی به وسیله مصرف دارو، باید حتما تحت نظارت پزشک مربوطه باشد، به ویژه برای کودکان. زیرا ممکن است به اندام های فرد آسیب بزند یا مشکلات دیگری رخ بدهد.

  • انتخاب دارو: به طور کلی، هدف از مصرف داروها این است که بتوانیم علائم وسواس را در کمترین مقدار ممکن کنترل کنیم. پزشک شما برای مدیریت موثر علائم شما ممکن است بیش از یک دارو را تجویز کند. این امر می تواند هفته ها تا ماه ها پس از شروع مصرف دارو طول بکشد تا متوجه بهبود علائم شوید.
اختلال وسواس عملی

درمان وسواس عملی

  • اثرات جانبی: تمام داروهای روانپزشکی عوارض جانبی بالقوه ای دارند. در مورد عوارض جانبی احتمالی و هرگونه نظارت بر سلامتی مورد نیاز، هنگام مصرف داروهای روانپزشکی با پزشک خود صحبت کنید وهمچنین با بروز عوارض جانبی نگران کننده به پزشک اطلاع دهید.
  • خطر خودکشی: در برخی از موارد، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان زیر 25 سال ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی ( به خصوصدر هفته های اول یا با تغییر دور دارو) افکار خودکشی و رفتارهایی به این منظور از آن ها رخ دهد، در صورت مشاهده چنین رفتارهایی فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

بخاطر داشته باشید که داروهای ضد افسردگی احتمالا با بهبود خلق و خوی در طولانی مدت خطر خودکشی را کاهش می دهند. همچنین قابل ذکر است که برخی از داروهای ضد افسردگی در تعامل با سایر داروها، می تواند آن ها را کم اثر تر کرده و در هنگام ترکیب با داروهای های یا مکمل های گیاهی، واکنش های خطرناکی ایجاد کند.

درمان های دیگر وسواس فکری و عملی

بعضی اوقات دو راهکار روان درمانی و دارو به اندازه کافی برای کنترل علائم اختلال در وسواس، موثر نیستند. در مواردی که بدن به این دو راهکار مقاومت نشان داد، گزینه های دیگری ممکن است ارائه شود:

برنامه های فشرده درمان

برنامه های جامع درمانی که بر اصول درمانی تاکید دارند ممکن است برای افرادی که مبتلا به وسواس فکری یا عملی هستند، مفید باشد. این برنامه ها به طور معمول چند هفته به طول می انجامند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین