درمان وسواس فکری

درمان وسواس فکری غذاب وجدان

عذاب وحدان

همه ما در یک دوره زمانی از زندگی خود احساس پشیمانی شدید یا احساس گناه برای یک اشتباه کرده ایم و باعث شده است که تا چندین وقت فکر و ذهنمان درگیر یک موضوع رخ داده یا حرفی که از جانب ما زده شده، بشود.

ممکن است این غذاب وجدان های طولانی مدت و فکر به گذشته، موجب به وجود آمدن وسواس فکری در رابطه با عذاب وجدان شود.

در ادامه این مقاله نکات مهمی را در رابطه با درمان وسواس فکری عذاب وجدان برایتان توضیح می دهیم.

 

مقابله با احساس گناه

عذاب وجدان

درمان وسواس فکری عذاب وجدان

گاهی این عذاب وجدان ها و احساس گناه کردن ها به قدری زیاد می شود که فرد در تمامی روز حال خوشی ندارد و مدام به این فکر می کند که چرا اون عمل را انجام داده یا فلان حرف را بر زبان آورده است.

این کار باعث پیدا کردن وسواس می شود و فرد در تمام زندگی خود به خاطرات و اشتباهاتی که در گذشته های بسیار دور انجام داده است  فکر می کند و خود را سرزنش می کند به همین علت ما چند راهکار جهت از بین بردن وسواس فکری عذاب وجدان ارائه می دهیم.

  1. سرزنش خود را تمام کنید.

شما نمی توانید اتفاقات و لحظاتی که در گذشته افتاده را بازگردانید پس بهترین کار این است که سرزنش کردن خود را تمام کنید زیرا هیچ تغییری در اعمال و رفتار شما نخواهد افتاد و مطمئنا وقایع رخ داده از بین نمی روند. احساس پشیمانی، شرم، گناه و خجالت لازم نیست لازم نیست تا ابد ادامه پیدا کند و شما می توانید به راحتی با آن مقابله کنید.

  1. برای سلامتی خود تلاش کنید.

غرق در افکار و احساسات سمی شدن به بدن و روح شما قطعا آسیب می زند. ممکن است شما هنگامی که خودتان را سرزنش می کنید ناخون یا موهایتان را بکنید، یا ممکن است از درون خودخوری کنید و اشتهایتان را یا به طور کامل از دست بدهید و یا شروع به پرخوری کنید که به جسم و روانتان آسیب زیادی وارد می کند.

بنابراین قبل از این که لازم باشد برای ترک این افکار اقدام کنید، در ابتدا برای سلامتی خود تلاش کنید. گاهی اوقات افراد برای مقابله با وسواس فکری خود به الکل و مواد مخدر رو می آورند اما این موارد به بدتر شدن وضعیت جسمی و روحی فعلی شما کمک می کند.

  1. از سم زدایی بدن آغاز کنید.

اگر به طور قطعی مایل به ایجاد تغییرات مثبت هستید، اولین قدم سم زدایی بدن است. اگر نمی توانید به تنهایی این مورد را انجام بدهید و وسواس فکری شدیدی پیدا کرده اید، بهتر است به مراکز درمانی و بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید تا در صورت نیاز به دارو، روانپزشک برایتان داروهایی تجویز کنند که فکرتان را بتوانید آزاد کنید.

اما اگر می توانید به تنهایی برای درمان وسواس فکری عذاب وجدان اقدام کنید، با خوردن غذاهای مغذی و مفید شروع کنید، خواب کافی داشته باشید، مصرف زیاد آب و ایجاد یک فعالیت بدنی منظم به از بین رفتن این افکار مزاحم و بی دلیل، کمک می کند.

برای بازگشت سلامتیتان ممکن است چند هفته یا مدت زمان بیشتری طول بکشد، اما در آخر بدن سالم تر می تواند توانایی شما را در عدم دریافت احساس پشیمانی بالا ببرد.

  1. تلاش برای عادات جدید.

روزهای تلخ خود را که چگونه برای از بین بردن افکار وسواسی تلاش کرده اید و سختی های که کشیدید را تجزیه و تحلیل کنید. مواجه شدن با این موضوع که راه های اشتباه و غلطی را تاکنون برای درمان وسواس فکری پیش گرفته اید، کار آسان و ساده ای نیست. اما لازم است به مرحله ای برسید که بتوانید تشخیص دهید نیاز به جایگزینی عادات غلط به عادت جدید و سالم تری دارید.

بخشی از این فرایند ممکن است نیاز به نظارت و آموزش یک متخصص حرفه ای در این زمینه داشته باشد که آموزش او باید شامل اصلاح رفتار، درمان فردی و گروهی، مشاوره های ساعتی و معرفی کتاب های مربوط به اصلاح رفتارو افکار، باشد.

ترک وسواس فکری

ترک وسواس فکری عذاب وجدان

  1. روح خود را بازیابی کنید.

بعد از این که ماه ها درگیر افکار منفی و عذاب وجدان بوده اید، به احتمال زیاد روحتان در بدترین وضعیت و حالت قرار دارد.

یاد گیری چگونگی بهبودی اثرات مخرب پشیمانی و عذاب وجدان، با کمک یک مشاور حرفه ای به بهترین وجه حاصل می شود. شما لازم است به این درک برسید که برای بازیابی مجدد روح و مقابله با پشیمانی، باید تلاش بیشتری بکنید زیرا امری بسیار حیاتی و مهم است که د شرایطی می تواند آسیب های روانی بدی به شما برساند یا منجر به خودکشی شود.

  1. حس کشف خود را فعال کنید.

پشیمانی و احساس گناه تنها به وضعیت جسمی شما آسیب نمی زند و در مواقعی، به روحتان بیشتر ضربه می زند. در واقع شما به جای این که در طول روز به دنبال یادگیری چیزهای جدید باشید، با خاطرات و اعمال گذشته زندگی می کنید و از درون خودتان را نابود می کنید.

سعی کنید احساس شادی و لذت از زندگی رو در اتفاق ها و کارهای مختلف تجربه کنید و با تک تک سلول های بدن آن را احساس کنید، رضایت از زندگی و کشف علائق خود می تواند کمک موثری در درمان وسواس فکری عذاب وجدان باشد. درمان وسواس فکری با بهترین دکتر هیپنوتیزم با جدیدترین متد درمانی قابل انجام است.

  1. تغییر در سبک زندگی.

برای غلبه با احساس پشیمانی و موفق شدن در زندگی، باید این واقعیت را در نظر بگیرید که افراد خاص، برخی مکان ها و زمان های خاصی که در زندگی پیش رویتان قرار می گیرد ممکن است موجب تحریک شدن این احساسات منفی شود.

در چنین شرایطی باید دوستان جدیدی پیدا کنید که به شما انرژی دهند و موقعیت های دردنانک و تلخ را از ذهنتان دور کنند. گاهی اوقات تنها بودن عامل فکر کردن به موضوعات مختلف به ویژه انواع تلخ آن است، بنابراین سعی کنید آدم های جدید را وارد زندگیتان کنید و افرادی که در گذشته در زندگیتان بوده اند را از خاطر ببرید.

  1. به گروهی با اهداف مشابه بپیوندید.

اگر درحال مصرف مواد مخدر، الکل یا قمار اجباری و گرفتار اعتیاد هستید، بخش بزرگی از بهبودی شما از طریق شرکت در گروه های بازیابی روح و جسم را شامل می شود.

شما می توانید با پیدا کردن افرادی مشابه خودتان که طرز فکری مانند شما دارند، برای آینده و اهداف خود تصمیم گیری کنید و برنامه ریزی کنید.

مقابله با عذاب وجدان

مقابله با احساس گناه

  1. با خانواده وقت بگذرانید.

غالبا افرادی که شما را بهترین وجه می شناسند و مدت زمان طولانی تری را با شما زندگی کرده اند، خانواده تان هستند. آن ها بیشتر از همه می توانند از شما مراقبت کنند و روند بهبودی شما را بهتر می دانند و کمک بزرگی در این زمینه محسوب می شوند.

آن ها در سالم تر زیستن شما می کوشند و از انتقاد و سرزنش شما خودداری می کنند، بنابراین ارزش کمک خانواده را نادیده نگیرید و به جمع آن ها بپیوندید.

چرا دچار عذاب وجدان می شویم؟

اگر نتوانیم از عهده انجام یک استاندارد در زندگی خود برآییم، احساس گناه در ما شکل می گیرد. استانداردی که مد نظر ما است می تواند قوانین یک جامعه باشد. می تواند هنجارها و ناهنجاری در زندگی خود شخص باشد.

حس عذاب وجدان دو نوع است. عذاب وجدان سالم و عذاب وجدان ناسالم داریم. وقتی دچار گناه می شوید باید بدانید که با کدام نوع سر و کار دارید. در این صورت خیلی خوب می توانید از احساس گناهی که در شما پیش آمده کنار بیایید و در ادامه آن را برطرف کنید.

راه های کنار آمدن با احساس گناه

  • جبران کردن
  • تغییر رفتار
  • پذیرفتن و رها کردن

رهایی از عذاب وجدان

افکار منفی که در اثر عذاب وجدان در فرد ایجاد می شود، می تواند در اثر افسردگی و فرسودگی شغلی، اختلال وسواس فکری و دیگر مشکلات روانی پیش آمده باشد. باید درمان صورت گیرد تا به بروز اتفاقات بد مثل خودکشی نیانجامد.

جمع بندی

گناه باعث ایجاد استرس و کم شدن کیفیت زندگی می شود. اگر به این احساس رسیدگی نشود باعث بروز مشکلات و ناراحتی های روانی جدی می شود. حل این حس به این مورد برمی گردد که مقصر هستید یا خیر. اگر به دلیل اتفاقات ناگوار و تلخ دچار مشکلات و اسیب های روحی به ویژه وسواس فکری عذاب وجدان شده اید، راهکارهای این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا زندگی سالم و موفق تری داشته باشید.

سوالات متداول درمان وسواس فکری عذاب وجدان

1مدت زمان درمان وسواس فکری عذاب وجدان چه قدر است؟
وسواس فکری عذاب وجدان متناسب با میزان اعمال بد و خاطرات تلخ، برای هر فردی متفاوت است. برخی می توانند از طریق خود و خانواده این مشکل را در کوتاه مدت بر طرفکنند و برخی حتی با مصرف دارو و کمک متخصصین نیز در دراز مدت برای درمان تلاش می کنند.
3احساس عذاب وجدان و پشیمانی در چه مواقعی رخ می دهد؟
این احساس زمانی رخ می دهد که به عنوان مثال علت برخی مصیبت های زندگی شما هستید، یا باعث غم فقدان کسی شده اید، یا عملی را انجام داده اید که افراد زیادی را ناراحت کرده اید، یا از همه این موارد شایع تر، حرفی را به زبان آورده اید که دل شخصی را شکست اید.
2برای درمان وسواس فکری عذاب وجدان باید قرص مصرف کرد؟

خیر، لزومی ندارد شما برای درمان بیماری های روحی حتما به مصرف قرص و دارو رجوع کنید، شما می توانید با کمی دور شدن از محیط منفی، افراد سمی و وارد کردن اشخاص و کارهای جدید در زندگیتان به مرور زمان با این مشکل کنار بیاید و کم کم برای درمان تلاش کنید.

شاید قرص ها نتیجه زودتری نسبت به تلاش های فردی داشته باشند اما وابستگی به آن ها، نوع دیگری از بیماری و آسیب روحی است که ترک آن نیز زمان می برد.

1 دیدگاه

  1. Nasim گفت:

    سلام ببخشید من۲۰سالمه چندماه پیش یه اشتباهی کردم بری همین مدتیه ب وسواسه عذاب وجدان دچار شدم وختی واقعا حالم خوبه یهو یادم میوفته کامم تلخ میشه و میگم خدا قراره یک روز زندگیه خوبمو بخاطر اون گناه ازم بگیره و میام هزاران هزار فکر میکنم و عذاب وجدانم بیشتر میشه برای همین میگم باید با خدا حرف بزنم تا وجدانم آروم بشه و از اونجایی که وسواس دارم باید چندین بار حرفامو تکرار کنم تا عذاب وجدانم آرام بگیره لطفاً راهنماییم کنید باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین