درمان میگرن با هیپنوتیزم

درمان میگرن

درمان میگرن با هیپنوتیزم

سردردهای میگرنی نوعی از سردرد به صورت دردهای یکطرفه هستند، که گاهی هم ضرباندار می باشند. از نشانه های این نوع سردرد، استفراغ، حالت تهوع، درد چشم، حساسیت به نور و صدا است.  درمان میگرن با هیپنوتیزم از روش های موثر برای از بین بردن این نوع از سردردها است.

15 درصد افراد جامعه از سردردهای میگرنی رنج می برند. این اختلال به دلیل تغییرات در عملکرد مغز است. جریان خون در مغز تغییر پیدا می کند، در نتیجه سردردهای میگرنی ایجاد می شوند. در این مقاله درباره درمان میگرن با هیپنوتیزم می خوانیم.

میگرن یک بیماری روان تنی

میگرن در دسته بیماری های روان تنی محسوب میشود. غالبا در افرادی که زمینه اضطرابی و عصبی دارند یا قدرت ابراز خشم و دلخوری ها و نارضایتی هایشان پایین است بیشتر دیده میشود .
میگرن میتواند یک پاسخ ضمیر ناخوداگاه باشد. از انجا که ۳ منظور مفید عمده ناخوداگاه رفاه امنیت و آرامش برای ما میباشد زمانیکه برای مدت طولانی در شرایطی قرار بگیریم که این ۳ منظور مفید تامین نشود ضمیر ناخواگاه ابتدا از طریق خوابهای ما پیام و هشدار تغییر وضعیت را اعلام میکند. چنانچه تغییری ایجاد نشود پیام و اعتراض خود را از طریق درگیر کردن بدن اعلام میکند.

بر طبق تحقیقات میگرن هم جزو همین پیغام های ضمیر ناخوداگاه است. پس با ورود به ضمیر ناخوداگاه از طریق هیپنوتیزم میتوانیم موجب بهبود این دردهای مزمن و سخت میگرنی شویم.

درمان سردردهای میگرنی با هیپنوتیزم

درمان سردرد میگرنی با هیپنوتیزم

درمان سردردهای میگرنی با هیپنوتراپی

اغلب درمان های سردرهای میگرنی در استفاده از داروها ختم می شود. از این داروها می توان به سوماتریپتان، آرگوتامین، پروپرانول و آمی تریپتیلین و دیکلوفناک اشاره کرد. اثر بخشی داروها همیشگی نیست. بعد مدتی از استفاده از داروها دیگر برای کاهش درد پاسخ مناسبی دریافت نمی شود. حتی شدت بعضی از دردها تا جایی است که به تزریق مسکن های قوی در بیمارستان ها و کلینیک های درمانی می انجامد. جدای از این استفاده از داروهای مسکن و آرام بخش عوارض بسیاری دارد.

هیپنوتراپی و درمان میگرن با هیپنوتیزم از روش های غیر دارویی است که پیشگیری و درمان از سردرهای میگرنی را در بر دارد. در هیپنوتیزم فرد با فعالیت های فیزیولوژیکی مغزش بیشتر آشنا می شود. با گذشت زمان، شخص می آموزد که چگونه بر فعالیت های سیستم عصبی خود حاکم شود و آن را تحت کنترل درآورد.

تحقیقات و مطالعات بسیاری درباره اثر بخشی این نوع درمان در ارتباط با میگرن انجام شده است. تا جایی این تحقیقات و بررسی ها ادامه دارد که در کتاب ها و مقالات تخصصی مغز و اعصاب عنوان شده است که، درمان میگرن با هیپنوتیزم از اثر بخشی بهتری نسبت به درمان دارویی برخوردار است.

هیپنوتیزم برای کاهش سردرد

با توجه به مطالعات انجام شده درمان میگرن با هیپنوتیزم از روش های موثر و ایمن برای سردردهای تنشی و میگرنی است. با توجه به گزارش بنیاد ملی سردرد در اروپا، روش های درمان بدون دارو، پرکاربردترین و رایج ترین درمان ها برای سردرد میگرنی است. با این روش عملکردهای بدن به وسیله ذهن تحت کنترل در می آید.

اساس روش درمان میگرن با هیپنوتیزم بر اساس تئوری توانایی ذهن بر کنترل رفتارهای غیر ارادی فیزیولوژیکی بدن است. از این اعمال می توانیم به فشارخون، ریتم تنفس و انقباض عضلانی و دمای بدن و امواج مغزی اشاره کنیم.

در درمان میگرن با هیپنوتیزم تمرکز بر هوشیاری شخص ارتباط با ضمیر ناخوداگاه فرد است که در پی آن درباره عملکرد فیزیولوژیکی بدن خود اطلاعاتی را به دست می آورد. در واقع در این نوع روش درمانی با تکیه بر هوشیاری، از اعمال زیستی و فیزیولوژیکی بدنتان آگاه می شوید. در این روش درمانی می آموزید که چگونه برای کنترل انقباض عضلانی و یا دمای بدن از فکر و ذهن و احساسات خودتان استفاده کنید.

درمان میگرن با هیپنوتیزم فقط باید به وسیله کادر درمان صورت گیرد. این روش درمانی بسیار تخصصی است و افرادی صلاحیت استفاده از آن را دارند که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دوره های هیپنوتیزدرمانی را هم آموزش دیده باشند. از این افراد می توان به روانشناسان بالینی، پزشکان و دندانپزشکان اشاره کرد.

چگونگی درمان میگرن با هیپنوتراپی

هیپنوتیزم یک روش موثر و قدرتمندی است که دردها را کاهش می دهد. انواع دردهای حاد و مزمن را می توان به وسیله هیپنوتیزم درمان کرد. هیپنوتیزم می تواند بر عضلات جدال عروق تاثیر گذارد و با اصلاحات در اشکالات عروقی، درمان دردهای عروقی را صورت دهد. به کمک هیپنوتیزم می توان پدیده های فیزیولوژیکی بدن را کنترل کرد. از این عوامل، موارد زیر را نام می بریم.

  • ضربان قلب
  • تعداد تنفس
  • واکنش های جنسی
  • ترشح غدد
  • میزان انقباض در عضلات
  • واکنش های پوستی
  • فعالیت در دستگاه گوارش و غیره

طول دوره درمان میگرن با هیپنوتیزم

 درمان میگرن با هیپنوتیزم

طول دوره درمان میگرن با هیپنوتیزم

درمان میگرن با هیپنوتیزم طول دوره درمانی طولانی ندارد. البته که پیگیری و تداوم جلسات درمانی در تسریع دوره درمانی موثر است. اگر درمان به طور منظم انجام گیرد، اثربخشی پایداری را در رفع سردردهای میگرنی و تنشی در بر دارد.

درمان میگرن با هیپنوتراپی یا دارو؟

بر طبق پژوهش هایی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است، افرادی که تحت درمان میگرن با هیپنوتیزم قرار گرفته اند تا 70 درصد، درمانی موفقیت آمیز را داشته اند. طول مدت حملات میگرن، در زمان کوتاهی از درمان هیپنوتیزمی میگرن، کاهش یافته است. این پژوهشگران به نتیجه رسیدند که درمان میگرن با هیپنوتیزم اثرات مثبت و قابل ملاحظه ای را نسبت به درمان دارویی دارد.

نشانه های پیدایش سردردهای میگرنی

در زمان ایجاد سردرهای میگرنی که با استفراغ و حالت تهوع و حساسیت به نور، همراه است، دو نشانه وجود دارد که در این حالت به وجود می آید.

  • احساس فشار و گرمای شدید در سر و جمجه
  • سرد شدن دست ها

می توان این عارضه را اینگونه بیان کرد که با گشاد شدن رگ های وریدی در جمجه میزان زیادی خون در عروق سر تجمع می یابد. همین عامل ایجاد فشار و درد در سر می شود. رگ های دست ها منقبض می شوند و سردی و کاهش دما را در دست ها به وجود می اورد. برای اینکه این عارضه درمان پیدا کند و بدن به حالت طبیعی خودش برگردد، باید تکنیک های خاصی را پیاده سازی کرد.

درمان میگرن با هیپنوتیزم و تلقینات هیپنوتیزمی، باعث گشاد شدن این عروق می شود و درجه حرارت دست ها تا چند درجه بالا می رود. با درمان میگرن با هیپنوتیزم می توانید بر دردهای سخت و غیر قابل تحمل میگرنی غلبه نمایید.

مراحل شروع سردردهای میگرن

شروع سردرد میگرنی

مراحل شروع سردردهای میگرن

میگرن ها بیشتر در کودکی، نوجوانی و ابتدای جوانی خود را نشان می دهند. این نوع سردرها دارای 4 نوع مرحله به نام های مرحله مقدماتی، آورا، حمله و پایانی هستند. البته همه این نشانه ها در همه افراد دیده نمی شود.

مرحله مقدماتی

فرد یک تا دو روز قبل از شروع شدن حملات میگرنی نشانه های زیر را تجربه می کند.

  1. یبوست
  2. تغییرات در خلق و خو مثل افسردگی یا سرخوشی
  3. تمایلات غذایی
  4. خشک شدن گردن
  5. تشنگی
  6. ادرار
  7. خمیازه کشیدن به صورت مکرر
آورا

در بسیاری افراد قبل و یا بعد از میگرن خودش را نشان می دهد. آورا نشانه های برگشت پذیری از سیستم عصبی هستند. این نشانه ا به صورت بینایی است اما در حواس دیگر هم می تواند اختلال ایجاد کند. هر نشانه به صورت تدریجی شروع می شود. به مدت چند دقیقه شدت پیدا می کند. از 20 تا 60 دقیقه هم دوام دارد.

نمونه ای از آورای میگرن
  1. کم شدن بینایی
  2. کم شدن قدرت در تکلم
  3. شنیدن موسیقی و یا سروصدا
  4. بی حسی در صورت یا بدن در یک سمت
  5. رعشه یا حرکات غیر قابل کنترل دیگری
حمله

اگر میگرن درمان نشود از 4 تا 72 ساعت و گاهی بیشتر تداوم پیدا می کند. گاهی درد تا 3 روز در یک سمت و سه روز دیگر درسمتی دیگر بروز پیدا می کند. تعداد دفعات ایجاد میگرن در افراد مختلف با هم فرق دارد و یکی نیست. موارد زیر در حین حمله در افراد دیده شده است.

  1. درد در یک سمت سر یا هر دو سمت
  2. درد ضربان دار
  3. حساسیت به نور و صدا
  4. حساسیت به بو
  5. حالت تهوع و استفراغ
مرحله پایانی در میگرن

فرد تا یک روز یا دو روز احساس ضعف و خستگی و گیجی دارد. البته در بعضی ها احساس خوشی پس از درد دیده شده است. تا یکی دو روز حملات و استرس های ناگهانی می تواند دردهای میگرنی را تحریک کند.

سوالات متداول درمان میگرن با هیپنوتیزم

1چگونه با هیپنوتیزم میگرن درمان می شود؟
طبق تحقیقات گرابوسلا در سال 1971، هیپنوتیزم می تواند باعث گشاد شدن عروق پوستی شود. در این حالت درجه حرارت دست ها تا چند درجه بالا می رود.
2درمان میگرن با هیپنوتیزم تا چه حد موثر است؟
برای عزیزانی که از سردر میگرنی رنج می برند و استفاده از داروها هم نمی تواند باعث درمان و رفع سردردشان شود، روش هیپنوتیزمی را پیشنهاد می کنم. اثرات استفاده از هیپنوتیزم را به وسیله بهترین دکتر هیپنوتیزم در کاهش درد و ایجاد زندگی شاد و مفرح احساس خواهید کرد.
3نحوه درمان سردرد با هیپنوتیزم چیست؟
تمام هیپنوتیزم ها خود هیپنوتیزم هستند و تراپیست یک واسطه می باشد. هیچگونه هیپنوتیزمی اتفاق نمی افتد تا زمانیکه خود فرد نخواهد شرکت کند. فرد خیلی عادی وارد درمان هیپنوتیزمی می شود.

2 دیدگاه ها

  1. علیرضا گفت:

    واقعا میگرن امان از آدم می بره. داروها خیلی عوارض دارن. درمان با هیپنوتیزم و حتما امتحان می کنم.

  2. مونا گفت:

    عملکرد درمان میگرن با هیپنوتیزم تا چه حد موثر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین