درمان قطعی وسواس فکری شدید

وسواس فکری شدید

درمان وسواس فکری شدید

وسواس و افکار مزاحم یک فشار فکری است برای ادامه یک فکر یا یک عمل که فرد به غیرمنطقی بودن آن واقف است اما قادر به توقف آن نیست. در این مطلب درباره درمان قطعی وسواس فکری شدید بیشتر می خوانیم.

وسواس را می توان یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر دانست که احساس اجبار و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. بیمار متوجه غیر ارادی و نابهنجار بودن رفتار خود است.

درمان وسواس فکری شدید

درمان وسواس فکری

 آیا بیماری وسواس قابل درمان است؟

اختلال وسواس فکری _عملی، یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتیب، امور جزئی و همچنین کمال طلبی همراه است که تا حدی که به از دست دادن انعطاف پذیری فرد در انجام امور زندگی می انجامد.

در اختلال وسواس فکری _عملی، افکار وسواس گونه و اضطراب آور با وسواس های عملی معمولا همراه می شود. وسواس های عملی، کارهای وسواس گونه هستند که شخص برای کوشش در راه کاهش وسواس های فکری خود انجام می دهد.این کردارها تکراری و کلیشه ای و تا اندازه ای غیر ارادی هستند.

مدت زمان و دوره درمان اختلال وسواس فکری شدید

درمان اختلال وسواس نیازمند صبرو همکاری است، هم فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری شدید و هم خانواده او.گاهی اوقات مراجعین نیازمند مداخله دارویی و روانشناختی باهم هستند زیرا این دو درمان مکمل درمان قطعی وسواس فکری شدید می باشند.

درمان قطعی اختلال وسواس فکری شدید

وسواس فکری شدید

درمان قطعی اختلال وسواس فکری شدید

اختلال وسواس فکری از جمله اختلالاتی است که با دیگر اختلالات همپوشانی بالایی دارد و تشخیص و درمان آن زمان بر خواهد بود و درمان سریعی ندارد.

افرادی که وسواس فکری شدید دارند پیش زمینه های ژنتیکی و مزاجی و محیطی توام باهم منجربه نمایان شدن یا شدت گرفتن اختلال آن ها می شود.

در اختلال وسواس فکری شدید فرد قادربه کنترل افکارخویش نیست وازداشتن آن ها رنج می برد.دردرمان اختلال وسواس فکری شدید گام به گام همراه با درمانگر مجرب باید پیش رفت تا سطح اضطراب قابل کنترل باشد وفرد آسیب نبیند.

نظر روانشناسان و روانکاوان درمورد وسواس

روانشناسان وسواس را نوعی بیماری از سری نوروزهای شدید می دانند که تعادل روانی و رفتاری رااز بیمار سلب می کندو اورا در سازگاری با محیط دچار اشکال می سازد.

روانکاوان نیز وسواس را نوعی غریزه واخورده و ناخودآگاه معرفی می کنند و آن را حالتی می دانند که در آن فکر، میل، یا عقیده ای خاص، که بیشتر اوقات اشتباه است آدمی را اسیر خود می کند، آن چنان که اختیار واراده را از او سلب می کند و بیماری هرچند به بیهودگی کار یا افکار خود آگاه است اما نمی تواند از قید آن رهایی یابد.

انواع وسواس

به طور خلاصه برای آنکه فردی به وسواس فکری مبتلا باشد باید علائم زیر را داشته باشد:

وسواس فکری

وسواس فکری افکار، تصاویر و تکانه هایی هستند که مرتبا در ذهن فرد تکرار می شوند و به نظر می رسد خارج از کنترل فرد هستند و علی رغم میل او به ذهنش می آیند و همیشه سعی دارد به نتیجه ای برسد که چنین نتیجه ای هیچ وقت حاصل نمی شود. برای درمان قطعی وسواس فکری شدید با بهترین متخصص روانشناسی در کلینیک حس نو مشاوره نمایید.

در نتیجه فرد در مسائل و امورات زندگی خود نمی تواند هیچ تمرکزی داشته باشد. وسواس فکری می تواند درارتباط با وقایع گذشته ویا کارهایی که درحال حاضر در دست اقدام دارد را شامل شود اما هیچ وقت به هیچ نتیجه عملی نرسد.

درمان وسواس فکری

وسواس فکری

نمونه هایی از وسواس و افکار مزاحم

در زیر به چند نمونه از وسواس و افکار مزاحم می پردازیم

  • اندیشه درباره بدن :

در این نوع بخش زیادی ازمشغولیت بیمارمتوجه بدن اوست. اومرتبا به پزشک مراجعه می کند و در صدد به دست آوردن دارویی جدید برای سلامت بدن است.

  • رفتارحال یا گذشته:

مشغولیت فکری در رابطه با اینکه مثلا چرا در گذشته آن کار را کرده است ؟ آیا حق داشته است یا نه؟ و یا اینکه کاری که می خواهد انجام دهد درست است یا نه ؟ یا تصمیمات او درست است یانه؟

  • در رابطه با اعتقادات :

گاهی فکر وسواسی زمینه اعتقادی دارد.مسایلی در زمینه خوبی و بدی ،وجودخدا و پذیرش یا طرد مذهب اورا به خود مشغول می آورد.

  • افکار افراطی :

افکارمداوم در مورد اتفاقات ناگوار، نگرانی در مورد مرگ نزدیکان و عزیزان، در ذهن خود مرتبا صلئات فرستادن به این دلیل که مبادا کم باشد و یا درست صوات نفرستاده باشم ،ضرب یا تفریق اعداد در ذهن به طورمکرراما بدون قانع شدن ،و غیرهو…

بنابرین وسواس فکری یعنی یک فشار حسی و یا یک حس اجباری که باعث می شود فرد وسواسی افکاری را بدون ننیجه  ادامه دهد و معمولا به سختی قادر به توقف آن هستند، وشاید هم هیچ وقت نتوانند آن را متوقف کنند درنتیجه بیشتر تسلیم آن گردند.

وسواس فکری _عملی (OCD)

ابتدا تعریف روشنی از OCD یا همان وسواس فکری _عملی داشته باشیم.

اختلالی شایع، مزمن و طولانی مدت است که فرد در آن دچارافکار (وسواس فکری) و رفتار (وسواس عملی) غیرقابل کنترل و مکررمی شودو احساس می کند باید چندین بار این افکار و رفتار تکرار کند.

اما در اغلب موارد، وسواس عملی مستقیما به وسواس فکری مربوط است.مثلا اگر فرد نسبت به امنیت عزیزخود وسواس فکری داشته باشد، احساس می کند باید هر ده دقیقه به او پیام بدهد تا از سلامت او با خبر شود.

وسواس فکری _ عملی (OCD) فقط درباره تمیزی نیست

برخی به اشتباه فکر می کنند که اگر کسی دچاروسواس فکری _عملی باشد، بیش از اندازه تمیز و مرتب است.با اینکه بسیاری از وسواس های فکری _عملی به تمیز بودن مربوط است ،اما بسیاری نیز متفاوت هستند. وسواس فکری در افراد مبتلا به OCD منحصر به فرد است.به علاوه، اگر کسی کمی بیشتر از بقیه به مرتب بودن خانه یا آپارتمانش اهمیت می دهد، لزوما به این معنی نیست که OCD دارد.

نکاتی برای زندگی با افراد مبتلا به OCD

  • اگر با فردی زندگی می کنید که دارای اختلال وسواس است، در ابتدا باید اورا درک کنید و اگاه باشید که کنترل افکار و اعمال دست خودشون نیست بلکه این افکار و اعمال حالت اجبارگونه برای فرد دارد.افراد مبتلا به OCD ممکن است گرفتار مشکلات روانشناختی دیگری باشند.
  • مثلا اضطراب و افسردگی، درنتیجه تشویق شما به ادامه درمان بسیار کارآمد خواهد بود.
  • ممکن است بارها تلاش کرده باشید که افکارتان را کنترل کنید وبه اعمال وسواسی روی نیاورید ولی امکان نبوده. سعی کنید از سرزنشخود دست بردارید، زیرا درمان اختلال وسواس نیازمند سطح بندی است و کام گام پیش می رود.

سوالات متداول درمان قطعی وسواس فکری شدید

1نمونه هایی از وسواس و افکارمزاحم چیست؟
در رابطه با اعتقادات افکار افراطی رفتار حال یا گذشته.
2مدت زمان و دوره درمان اختلال وسواس فکری شدید چقدراست ؟
نمیتوانیم مدت زمان دقیقی برای درمان بگیم چون درمان اختلال وسواس نیازمند صبرو همکاری است، هم فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری و هم خانواده او باید صبرکنند و فرد مبتلا را حمایت کنند..
3طول دوره درمان اختلال وسواس فکری شدید به چه چیزهایی بستگی دارد؟
درمان وسواس فکری زمان مشخصی ندارد و خیلی با سرعت هم درمان صورت نمی گیرد. با دیگر اختلالات روانی هم همپوشانی دارد. بستگی به نوع و شدت آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین