درمان سندرم روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم

درمان سندرم روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم

درمان سندرم روده تحریک پذیر

درمان سندرم روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم

روده تحریک پذیر یک اختلال شایع است که اصطلاحا ibs هم گفته می شود. در این اختلال روده ها دچار انقباض هایی نا منظم و دردناک می شوند که در سال های اخیر هم بسیار شیوع پیدا کرده است. مشکلات اقتصادی، استرس و اضطراب ها از عوامل به وجود آمدن این بیماری هستند. در نتیجه درمان سندرم روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم می تواند درمانی موثر برای بهبود فرد گرفتار به این سندرم باشد.

از آنجایی که درمان هیپنوتیزمی در اختلالات روانی و عاطفی بسیار پاسخ دهی خوبی داشته است، این روش درمانی برای از بین بردن استرس ها و در نتیجه سندرم روده تحریک پذیر مسمر ثمر واقع خواهد شد. در ادامه این مقاله به درمان هیپنوتیزمی سندرم روده تحریک پذیر و دلایل ایجاد این بیماری بیشتر می خوانیم.

در بسیاری از مطالعات بالینی، هیپنوتیزم یک درمان قطعی و موثر برای سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. هایفوتراپی برای IBS شامل ایجاد آرامش و سپس پیشنهادات و تصاویر آرامش بخش است که بر علائم فرد متمرکز است.

البته این نکته را مد نظر داشته باشید در بسیاری افراد ممکن است درمان هیپنوتیزمی به عنوان درمان مکمل استفاده شود و در ادامه یکسری پرهیزهای غذایی و انجام عادات درست صورت گیرد. به طور کلی حتی وقتی افراد بهبود می یابند، رویکردهای متداول در درمان را همیشه نباید نادیده گرفت. هنوز هم مهم است که عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی نیز در نظر گرفته شوند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که گاه به گاه لوپرامید یا ملین، بسته به ناهنجاری عادت روده ، مورد نیاز است.

انجام هيپنوتيزم درمانی به طور مستقيم روي روده مي‌تواند به برخي از مبتلايان به اين سندرم كه به درمان‌هاي معمول پاسخ مثبت نمي‌دهند، كمك كند و در بهبود علائم آن‌ها و رفع بیماری موثر واقع شود.

سندرم روده تحریک پذیر

درمان سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال عملکردی روده است که علائم آن شامل درد شکم، اتساع و تغییر عادت روده است. بیماران همچنین معمولاً از علائم مرتبط با کولون مانند تهوع، بی حالی و کمردرد شکایت دارند. این یک بیماری شایع است و اگرچه اکثر مبتلایان به دنبال کمک پزشکی نیستند. علائم این بیماری می تواند در برخی افراد به اندازه کافی شدید و مشکل ساز باشد و کیفیت زندگی آنها را مختل کند. پس باید به سراغ درمان این بیماری رفت.

درمان IBS با روشهای معمولی اغلب رضایت بخش نیست، زیرا داروهای موجود در دسترس نمی تواند علائم این بیماری را درمان کند و داروهایی که بهبود را حاصل کند وجود ندارد. امایک درمان موثر در رفع این بیماری است که آن درمان سندرم روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم است.

هیپنوتراپی هدایت شده در درمان IBS بسیار موثر بوده است. زیرا اکثر بیماران بهبود یافته، علائم و ویژگی های این بیماری را دیگر در زندگی نشان نداده اند.

این بیماری بیشتر با نشانه هایی چون درد در شکم، یبوست، آروغ زدن و افزایش گاز، سیری زودرس و حالت تهوع بروز پیدا می کند. در خانم ها بین سیکل قاعدگی و اینگونه علائم و دردها، رابطه ای معنادار وجود دارد.

چه کسانی بیشتر دچار سندرم روده تحریک پذیر می شوند؟

افرادی که زودرنج و عصبی و حساس هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. افرادی که در زندگی با فشارهای روحی و عاطفی دست و پنجه نرم می کنند و استرس و اضطراب و افسردگی دارند ریسک بیشتری در قبال ابتلا به بیماری سندرم روده تحریک پذیر دارند.

خوشبختانه این بیماری به حالت های شدیدتر بروز پیدا نمی کند و ایجاد بیماری های وخیم تر مانند سرطان روده را نمی کنند. اما به هر حال وجود این بیماری باعث می شود تا فرد در فعالیت‌های اجتماعی خود موفق نبوده و دچار اختلال شود. از طرفی میزان حضور فرد در جامعه کمتر می شود دارد و می تواند باعث خجالت و شرمندگی فرد شود.  در معاشرات افراد بیمار هم این اختلال، ناهنجاری ایجاد می کند. این بیماری نه تنها برای فرد بیمار دچار مشکلات زیادی می شود، بلکه باعث به وجود آمدن اختلافات خانوادگی هم می شود.

کسانی که به بیماری سندرم روده تحریک پذیر دچار هستند، دارای حساسیت غذایی خاصی می باشند. برای کنترل این بیماری باید از خوردن غذاهای چرب، پرادویه و پرحجم پرهیز کنند. همچنین غذاهای نفاخ هم مصرف نکنند.

 سندرم روده تحریک پذیر

درمان بیماران سندرم روده تحریک پذیر

عملکرد درمانی سندرم روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم

در عملکرد درمانی سندرم روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم باید گفت که برخلاف تصورات بسیاری که وجود دارد، هیپنوتراپیست بالینی هیچ قدرتی بر فرد هیپنوتیزم شده ندارد. فرد معمولاً از آنچه در طول و بعد از جلسه هیپنوتیزم اتفاق می افتد آگاه است. درمان به طور کلی راحت است.

تحقیقات نشان داده است که هیپنوتیزم درمانی ممکن است به بهبود علائم اولیه IBS کمک کند. همچنین ممکن است به تسکین سایر علائم مبتلا به IBS مانند تهوع، خستگی، کمردرد و مشکلات ادراری کمک کند. می توان گفت که هیپنوتیزم درمانی مزایای روانی و فیزیولوژیکی دارد. در هیپنوتیزم درمانی روده تحریک پذیر باورهای نادرست این افراد اصلاح می شود.

با هیپنوتیزم درمانی می توان دردهای شکمی کودکانی که از نوع غیر قابل توضیح است را درمان کرده و بهبود حاصل شود. کودکان با سوزش سر دل و هر کودکی با اسهال یا یبوست مزمن بدون دلیل، که گاهی با تهوع، سرگیجه و درد همراه است ممکن است IBS داشته باشند. بهترین دکتر هیپنوتیزم با به کار گرفتن تکنیک های علمی هیپنوتیزمی می تواند علائم بیماری را از بین برده و درمان صورت گیرد.

درمان بیماری سندرم روده تحریک پذیر

هیپنوتیزم تنها یکی از گزینه های درمانی IBS است. سایر روشهای روانشناختی، به ویژه شناخت درمانی، نیز گزینه های موثری هستند. هیپنوتیزم هنگامی مناسب است که علائم مزمن شدید در فرد بیمار وجود دارد و ادامه یابد. روشن شده است که در چنین مواردی، درمان هیپنوتیزم اغلب می تواند پیشرفت های عمده ای را به همراه داشته باشد.

بعضی افراد از صحبت کردن درباره این بیماری برای درمانش فرار می کنند و به مصرف قرص و دارو روی می آورند. درمان با دارو موقتی است و درمان قطعی را منجر نمی شود. عده ای هم هستند که باور دارند که این بیماری درمانی ندارد. اما درمان با هیپنوتیزم می تواند نقش بسزایی در بهبود و افزایش کیفیت زندگی بیماران ایجاد کند.

درمان بیماری سندرم روده تحریک پذیر

آیا پس از اتمام دوره درمانی، اثرات هیپنوتیزم درمانی ادامه می یابد؟

تحقیقات در مورد پیگیری طولانی مدت بیمارانی که از مزایای آنها برخوردار شده اند نشان می دهد که پس از یک دوره بین 1 تا 5 سال، اکثر آنها خوب هستند و بسیاری دیگر نیازی به داروهای دیگر ندارند.

آیا هزینه درمان با هیپنوتیزم زیاد است؟

هیپنوتیزم درمانی می تواند در کوتاه مدت روشی زمان بر و پرهزینه باشد. با این حال، در نتیجه مزایای مداوم درمان، محاسبه شده است که در مقایسه با روشهای متداول، موثرتر و در نتیجه مقرون به صرفه تر است.

چه افرادی می توانند ibs را با هیپنوتیزم درمان کنند؟

فقط متخصصان بهداشتی دارای مجوز (مانند پزشکان، روانشناسان، پرستاران، مددکاران اجتماعی بالینی) باید درمان سندرم روده تحریک پذیر با هیپنوتیزم را انجام دهند. استفاده از هیپنوتیزم با موفقیت خوب نیاز به مهارت و دانش قابل توجهی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین