درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم

درمان تیک عصبی

درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم

درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم موثرتر از از درمان های روانشناختی و روان درمانی و درمان دارویی است. در خیلی مواقع درمان این نوع از اختلال فقط با هیپنوتراپی انجام می شود.

تیک عصبی مجموعه ای از حالات و حرکات و صداهایی که به طور نامنظم و تکراری غیر قابل کنترل ماهیچه های بدن است که اتفاق می افتد و با حالات طبیعی بدن فرق دارد. مثلا پلک زدن بی دلیل و یا حرکات تکان دادن بینی و نفس کشیدن پشت هم و با فشار از بینی همه این ها تیک عصبی است. در این مقاله درباره شناخت از اختلال تیک عصبی و درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم می پردازیم.

همان طور که می دانیم هیپنوتیزم درمانی در تاریخ انسان ها ریشه دارد. می تواند بسیاری از بیماری هایی را که دارای ریشه عصبی هستند، درمان کند. بیماری های عصبی مثل تیک عصبی بیشتر وراثتی هستند که بهترین درمان برای این اختلال از نوع وراثتی هیپنوتیزم است.

تیک عصبی چیست؟

بیماری تیک عصبی

تیک عصبی

تیک های عصبی اغلب رفتاری و گفتاری هستند. در واقع یک پرش عضلانی و گاهی گفتاری است. انجام حالاتی که فرد بر آن کنترلی ندارد و باعث می شود یک حالت ناخوشایند برای خود و اطرافیان به وجود آید. گاهی اوقات تیک عصبی در فرد آنچنان شدید می شود که فرد از جا بلند می شود. برای درمان تیک عصبی، ابتدا باید ریشه جسمانی در ان بررسی شود و بعد با روان درمانی و درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم آن را یا تا حدودی یا کاملا برطرف کرد.

ریشه تیک های عصبی را بیشتر فشارهای روانی می دانند. تیک عصبی مشکلات روانی دارد. به گفته محققین و کارشناسان دلیل ایجاد آن هم مشخص نیست. گفته شده است که بین 5 تا 25 درصد کودکان در دوران مدرسه تیک های عصبی را تجربه می کنند. ممکن است یکی از علت های آن کمبود یون ها مواد معدنی چون منیزیم باشد.

انواع تیک های عصبی

تیک های عصبی شامل انواعی از تیک های چشمی، آوایی و یا صوتی، تیک ها در عضلات بدنی هستند. در تیک های چشمی اغلب پرش پلک وجود دارد. از تیک های آوایی و یا صوتی می توان به صاف کردن صدا اشاره داشت. از تیک های حرکتی می توان به پرش در ناحیه گردن و پرش در گوشه چشم اشاره داشت. حرکات اضافه در شانه هم از تیک های حرکتی به حساب می اید.

درمان تیک عصبی

هینوتیزم درمانی تیک عصبی

درمان تیک عصبی

اغلب تیک های عصبی به درمان احتیاجی ندارند. مخصوصا آن ها که به تازگی شروع شده اند. تیک هایی که تازه شروع شده اند، مسیر محدود و کوتاهی را در پی دارند. درباره تیک های که در کودکان به تازگی شروع شده استف به والدین توصیه مان این است که توجهی به اینگونه تیک ها نداشته باشند. این نکته مهم است که با تمرکز روی تیک باعث شدت یافتن آن می شوید.

تیک هایی که به تازگی شروع شده اند به سمت یک اختلال خیلی جدی نمی روند. و ممکن است در بدترین حالت در دوره هایی که بسیار استرس آور است شدت یابند. تعداد کمی از تیک های عصبی هستند که یکسال طول می کشند.

  • تیک هایی که بر روی حرکات عضلانی تمرکز دارند در عضلات بدن خود را نشان می دهند. شکستن قولنج و بالا انداختن شانه ها از این دسته از تیک های عصبی هستند.
  • برخی از تیک های عصبی از یک یا چند نوع تیک تشکیل شده اند. این حرکات به صورت تکراری و مکرر اتفاق می افتد. می توان فقط در زمان کوتاهی بر روی آن ها کنترل داشت. اما ممکن است که استرس و اضطراب بیمار را هم در پی داشته باشد.
  • تیک های صوتی هم به صورت سرفه های پشت هم یا صدا درآوردن از گلو و یا بینی بالا کشیدن باشد. تیک های عصبی در قالب بروز صداهای ناهنجار هم دیده شده است.
  • گاهی اوقات ممکن است که تیک های عصبی به صورت رفتارهای پیچیده تری دیده شوند. لمس کردن، بوییدن و یا پریدن از تیک های عصبی است که باعث ناراحتی خود و اطرافیان می شود.
  • تیک های عصبی که به طور مکرر اتفاق می افتند می توانند کاهش یافته و یا حتی در یک مدت خاموش شوند. تشدید تیک ها در اثر بروز یک فشار روانی اتفاق می افتد. این تیک ها در هنگام تمرکز فکری کمتر می شوند. در خواب هم از بین می رود. بهتر است درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم در نوع شدید حتما توسط متخصص انجام گیرد.

زمان مراجعه به روان درمانگر در درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم

فردی که مبتلا به بیماری تیک عصبی شده است با نگاه های اطرافیان و نوع برخورد آن ها دچار ناراحتی و حس نامطلبوبی می شود. اگر این تیک ها شدیدتر شوند در رفتارهای اجتماعی فرد بیمار هم اختلال ایجاد می کند. اگر با نشانه هایی طولانی مدت در تیک های عصبی مواجه شدید حتما باید برای درمان تیک عصبی به بهترین دکتر هیپنوتیزم و متخصص روانشناس مراجعه نمایید.

تیک های عصبی در آقایان بیشتر دیده شده است که سه برابر خان ها است. ایجاد تیک های مزمن هم در سنین 6 تا 12 سالگی در کودکان ایجاد می شود.

زمان مراجعه به روان درمانگر در درمان تیک عصبی

مراجعه به روان درمانگر در درمان تیک عصبی

علت ایجاد تیک عصبی

علت ایجاد تیک های عصبی هم می تواند ژنتیکی و هم عامل محیطی داشته باشد. اگر پای علت ژنتیکی در میان باشد، فقط کافی است که یک فشار محیطی وارد شود تا تیک های عصبی قدرت یافته و خود را نشان دهند. اگر عامل ژنتیکی تیک ها ضعیف باشد، فشارهای محیطی قوی تری باید پیش بیاید تا تیک ها خود را نشان داده و نمایان شوند.

پیامدهای تیک های عصبی

پیامد تیک ها به شدت آن و شخصیت فرد بستگی دارد. کسانی که درگیر تیک های عصبی شدید می شوند در زندگی اجتماعی آن ها تاثیر گذاشته و عملکرد اجتماعی آن ها دچار اختلال شده و در نهایت سرخوردگی و گوشه گیری را برای افراد در پی دارد. درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم توسط روانشناس و روان درمانگر راه از بین بردن این اختلال نامطلوب است.

دوره تیک های عصبی چه زمان طول می کشند؟

بیشتر اوقات تیک های عصبی در گذر زمان بهبود پیدا می کنند. بعضی وقت ها ممکن است که چند ماه طول بکشد و چند سال بمانند. اوج ایجاد تیک عصبی در 8 سالگی تا نوجوانی است. در دوران بلوغ هم کم کم رفع می شوند.

سخن آخر

درمان تیک عصبی با هیپنوتراپی باعث از بین رفتن تیک های عصبی شده و در کنار ان استرس و اضطراب و افکار وسواس گونه هم درمان می شود. البته که قدرت پذیرش در همه بیماران یکی نمی باشد و در بعضی درمان سریعتر و در بعضی از بیماران هم کندتر پیش می رود. اگر ایجاد تیک های عصبی علتی ژنتیکی داشته باشد، تنها راه درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم است. بیمار می تواند با مراجعه به روان درمانگر و روانشناس، بیماری تیک عصبی خود را از طریق رویکرد درمانی ویژه ای آمیخته با هیپنوتیزم درمانی بهبود بخشد.

سوالات متداول درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم

1درمان تیک عصبی با هیپنوتیزم توسط چه کسی انجام می گیرد؟
این درمان باید توسط یک متخصص هیپنوتیزم و کسی که در روانشناسی تخصص دارد، انجام گیرد. تمدد تدریجی در اعصاب هم اولین اقدام برای درمان تیک عصبی با هیپنوتراپی است.
2چه وقت تیک عصبی را جدی بگیریم؟

تیک های عصبی که به طور منظم اتفاق می افتد و با گذشت زمان شدت پیدا می کند.

3اولین قدم در درمان تیک عصبی چیست؟
تیک های عصبی که به طور منظم اتفاق می افتد و با گذشت زمان شدت پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین