درمان و تلقین با هیپنوتیزم

درمان با هیپنوتیزم

درمان و تلقین با هیپنوتیزم

شناختن تلفین و حوزه کاربرد آن برای بشر مهم است. اهمیت آن به خاطر این است که بشر از اولین روزهای تاریخ هم از تلقین استفاده کرده است. درمان و تلقین با هیپنوتیزم از موارد مهم در زندگی انسان ها است که همواره مورد توجه است. در این مطلب به تلقین و هیپنوتیزم و حوزه کاربرد آن بیشتر پرداخته می شود.

با توجه به اینکه از دیرباز در میان مردم از تلقین استفاده می شده است اما هنوز بسیاری از افراد هستند که با این پدیده آشنایی ندارند. تلقین در ظاهر بسیار ساده و قابل فهم به نظر می آید اما از پیچیده ترین مسائل است. عده ای هنوز به اعجاز و نقش واقعی آن پی نبرده اند. علم هیپنوتیزم توانسته است از واقعیت پدیده تلقین پرده برداری کند و تا حدودی شناخته شود.

تلقین هم کاربرد مثبت دارد و هم می توان از آن در جهت منفی و ضرر رساندن هم استفاده کرد. در ادامه به تعریف تلقین با هیپنوتیزم می پردازیم.

تلقین با هیپنوتیزم

تلقین و هیپنوتیزم

تلقین با هیپنوتیزم

هیپنوتیزم یک تکنیکی علمی است. دارای تاریخچه ای جدا و مستقل است. درمان و تلقین با هیپنوتیزم در بسیاری موارد چون اختلالات اضطرابی و خلقی تاثیر دارد و موثر است. این علم منحصرا برای گروه خاصی نیست اما اگر برای درمان از آن استفاده شود قضیه متفاوت می شود.  درمان و تلقین با هیپنوتیزم فقط در اختیار کسانی است که حق درمان دارند.

تلقین پیامی است که ناخواسته رد و بدل شده و کاربرد زیادی در روابط بین انسان ها دارد. بر عکس در ادبیات واژه تلقین معنای مثبت و خوبی را ندارد. آدم تلقین پذیر در ادبیات به معنی انسانی است که ضعیف النفس است. ادمی که دارای نفس ضعیفی است به راحتی تخت تاثیر قرار می گیرد.

هنر تلقین چیست؟

اگر با هنر تلقین آشنا باشید، به جای بحث و استفاده از استدلال های نامناسب  و نقد افکار از حرف های منطقی و بر اساس اصول تلقین استفاده می کنید.

روابط بین افراد از سوءتفاهم هایی است که به خاطر توجه نکردن به تلقین ها به جود آمده اند. درست کردن و اصلاح در نحوه اینگونه از تلقین ها از روش های موثر در هیپنوتیزم تراپی است.

تفاوت تلقین با حرف های ساده و معمولی در قدرت اثرش است. اگر از تلقین درست و به جا استفاده شود، می توان از آن در ایجاد تغییرات در افکار و احساسات و درک ها استفاده کرد و بهره برد.

به طور کلی ما انسان ها در ارتباطمان با دیگران چه حرف بزنیم و چه اشاره ای داشته باشیم در واقع تلقینی کرده ایم. از نگاه روانشناسی هم همین تلقین ها هستند که موثر است. آدم های موفق بیشتر به آنچه که تلقین می کنند و یا تلقین می شوند، توجه می کنند تا به شنیده ها و دیده هایی که صورت می گیرد. پس می توانند خیلی بهتر بر دیگران اثر گذارند.

کاربرد تلقین

تلقین در سه حوزه کاربرد دارد.

  1. مورد اول تلقین در اجتماع است. تلقین در اجتماع شامل مواردی مثل تبلیغات سیاسی، تجاری، بهداشتی و جنگ روانی و غیره است.
  2. نوع دوم از کاربرد تلقین در خانواده است. می توان به تغییر رفتار همسر، تغییر در احساس و رفتارها و تربیت کودک اشاره داشت.
  3. نوع سوم تلقین در درمان و یا درمان و تلقین با هیپنوتیزم است.

هیپنوتیزم را مجموعه ای از تکنیک ها دانسته که به طور مستقیم بر اصول و قواعد تلقین پایبند است. اموزش هیپنوتیزم و درمان و تلقین با هیپنوتیزم یعنی آموزش و اجرای تلقین درست برای درمان است. این نوع درمان یا همان درمان و تلقین با هیپنوتیزم باعث می شود که بر فرد تاثیر گذاشته و نظر و رویه او را عوض کرد.

البته این مورد ذکر شود که هیپنوتیزم یک تکنیک است و فقط یک روش و مکتبی درمانی نیست. در استفاده هیپنوتیزم در درمان اختلالات و بیماری ها به آن هیپنوتراپی می گویند.

در تعریف هیپنوتیزم می توان از واژه تغییر استفاده کرد. درمان و تلقین با هیپنوتیزم یعنی تغییراتی در ادراک، حافظه، خلق، خو و افکار و رفتار ایجاد کرد. با هیپنوتیزم می توان افکاری را که باعث موفقیت می شوند را تقویت کرده و جایگزین افکار منفی کنیم.

استفاده از تلقین در هیپنوتیزم

تلقین در هیپنوتیزم

استفاده از تلقین در هیپنوتیزم

هیپنوتیزم دارای روش های گوناگونی است که مراحل هر روش هم با دیگر روش فرق دارد و متفاوت است. برخی از تکنیک های هیپنوتیزم با چشمان باز و برخی هم با چشمان بسته انجام می شود. مراحل هیپنوتیزم شامل موارد زیر است.

  • پذیرش
  • تمرکز
  • تلقین
  • انجام فرآیند
  • بازگشت

اصلی ترین وجه در هیپنوتیزم

تلقین مهم ترین و اصلی ترین عامل در هیپنوتیزم است. همه افراد می توانند هیپنوتیزم شوند ولی زمینه پذیرش در افراد متفاوت است. در هیپنوتیزم درمانی، فرد روی یک مورد خاصی متمرکز می شود. هوشیاری بر محیط و محرک های اطراف کم می شود. تمرکز شخص روی یک صدا و محرک خاصی افزایش یافته و بیشتر می شود.

اگر در هنگام هیپنوتیزم درمانی حس خوبی به فرد دست بدهد، می توان نتیجه بهتری را هم از درمان با هیپنوتیزم مشاهده کرد. هیپنوتیزم به طور کامل به فرد وابسته است.

پذیرش در هیپنوتیزم

اولین قدم برای انجام هیپنوتیزم این است که فرد خودش بخواهد که هیپنوتیزم شود. هیپنوتیزم تکنیکی است که بر پایه زور و اجبار قرار داده نشده و شخص با میل خود هیپنوتیزم می شود.

افرادی که مواقع فکر کردن به چیزی عمیقا در آن فرو می روند و تمرکز می کنند، توانایی بهتر هیپنوتیزم شدن را دارند. ذهن افرادی که تمرکز پذیری بهتری را دارد، برای پذیرش تلقینات هم آمادگی بهتر و قوی تری را دارند. هیپنوتیزم بر این افراد بهتر اثر می کند.

تمرکز درهیپنوتیزم

تمرکز کردن و آرام ساختن ذهن و فکر بسیار اهمیت دارد. کسی که می خواهد هیپنوتیزم شود باید توانایی تمرکز و آرام سازی ذهن را داشته باشد. برای ایجاد آرامش از فرد خواسته می شود که ریلکس شود.

تلقین  در هیپنوتیزم

فرد در درمان و تلقین با هیپنوتیزم می تواند در شرایط خوابی عصبی قرار گیرد. تلقین به انجام پروسه هیپنوتیزم کمک می کند. در درمان و تلقین با هیپنوتیزم از محرک های دیداری و شنیداری می توان استفاده کرد. مثلا می توان از شمع استفاده کرد. در واقع از یک محرک دیداری استفاده می شود. از صدای تیک تاک هم برای استفاده از محرک شنیداری استفاده می شود.

انجام فرایند هیپنوتیزم

هیپنوتیزم

انجام فرایند هیپنوتیزم

در طی انجام فرآیند هیپنوتیزم می توان به سطوح عمیق تر هوشیاری و ناخوداگاه ذهن دسترسی داشت.

بازگشت از هیپنوتیزم

پس از پایان درمان با هیپنوتیزم باید شخص را با محرک های دیداری و شنیداری به شرایط طبیعی برگرداند. هیپنوتیزم شونده از حالت هیپنوتیزم خارج می شود.

سوالات متداول درمان و تلقین با هیپنوتیزم

1آیا در هیپنوتیزم فرد قابل کنترل است؟
می توان بر طبق نظر متخصصین و کارشناسان روانشناسی اینگونه گفت که تمامی هیپنوتیزم ها، خود هیپنوتیزم هستند. یعنی حالتی است که خود شخص به وجود آورده و روان درمانگر مانند یک تسهیل کننده عمل می کند.
2آیا درمان با هیپنوتیزم عوارض دارد؟

هیپنوتیزم عوارض جانبی خاصی را برای افراد ندارد. از هیپنوتیزم برای درمان بیماری های اضطراب، وسواس، سایکوسوماتیک و روان تنی و غیره استفاده می گردد.

3چه افرادی می توانند درمان و تلقین با هیپنوتیزم را انجام دهند؟
روان پزشکان، روان شناسان، ماماها و دندانپزشکان با گذراندن دوره های مخصوص می توانند درمان و تلقین با هیپنوتیزم را انجام دهند. این افراد می توانند از علم هیپنوتیزم برای درمان استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین