اختلال سایکوسوماتیک در خانم ها

بیماری سایکوسوماتیک

بیماری سایکوسوماتیک یا بیماری های روان تنی

شاید تا به حال اسم این بیماری را نشنیده باشید پس اول از همه به توضیحی درمورد معنی و مفهوم آن می پردازیم. کلمه سایکوسوماتیک از دو بخش سایک (psyche) که به معنای ذهن و روان می باشد و سوما (soma) به معنای بدن تشکیل شده است.

اختلال یا بیماری سایکوسوماتیک ( روان تنی) با علائم فیزیکی در بدن فرد آغاز می شود و هیچ دلیل آسیب شناسی پزشکی موجهی هم ندارد. به همین دلیل ممکن است در طول زندگی، بدن درد در نقاط یا منطقه خاصی از بدن تجربه کرده باشید.

این نوع بدن درد یا به صورت موضعی در قسمت های خاص بدن اتفاق می افتد یا از یک قسمت شروع شده و به سایر نقاط بدن سرایت می کند و همه بدن را درگیر می کند.

در ادامه این مقاله در مورد انواع درد های روان تنی، راه های درمان این بیماری و … به طور کامل آشنا می شویم.

انواع درد بیماری سایکوسوماتیک

این درد انواع متفاوتی دارد و در هر قسمتی از بدن ممکن است اتفاق بیفتد، برخی از نقاط مشترک رخ دادن درد در بدن افراد مختلف عبارت اند از:

  • سردرد
  • کمر درد مزمن
  • شکم درد
  • درد هنگام مقاربت
  • درد در هنگام دوران قاعدگی
  • درد در ناحیه دست به ویژه بازو
  • بیماری گوارشی
  • ترش کردن مدام معده
  • مشکلاتی نظیر قند خون
  • مشکلات پوستی
  • تنگی نفس
  • دردهای ستون فقرات و…

افرادی که دچار این بیماری می شوند معمولا در طول روز، در ناحیه های مختلف بدن، احساس ناخوشی می کنند و به طور معمول از ورزش به ویژه ورزش های سنگین خودداری می کنند.

انواع درد بیماری روان تنی

انواع درد بیماری سایکوسوماتیک

علل دردهای روان تنی یا سایکوسوماتیک

علت و منشا اصلی بروز بیماری های روان تنی، استرس و فشارهای روانی که در زندگی روزمره می تواند برایتان رخ دهد باشد، پس اگر فردی هستید که دارای مشغله های زیادی است و یا خانواده ای پر تنش و آشفته دارید و اتفاقات و افراد منفی زیادی در اطرافتان باشند، شما بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سایکوسوماتیک قرار دارید.

به طور کلی اگرچه دلیل قطعی برای بروز این بیماری وجود ندارد اما اینطور به نظر می آید که برخی استرس خاص و آزار دهنده آغاز کننده این دردها می باشند.

یکی دیگر از دلایل بروز بیماری سایکوسوماتیک، سوء استفاده های دوران کودکی از کودکان زیر 14 سال میباشد، سوء استفاده های فیزیکی یا روانی و جنسی که فرد را مستعد دچار شدن به این درد ها می کند زیرا که با کوچک ترین فشار و اضطرابی ممکن است بدن درد او آغاز شود.

دوتا از بیماری هایی که منجر به مشکلات بدن به ویژه بدن درد عصبی می شود، پرخوری عصبی یا کم اشتهایی روانی می باشد.

بی اشتهایی روانی به دلیل کمبود اعتماد به نفس و خود کم بینی حاصل می شود که فرد مدام فکر میکند بیش از حد چاق است و از خوردن امتناع می کنند که معمولا وزن آن ها از حالت طبیعی خارج می شود و دچار کمبود وزن می شوند.

پرخوری عصبی نیز برعکس بی اشتهایی روانی، فرد تمایل به مصرف بیش از اندازه غذا دارد اما ترس از اضافه وزن او راه هایی مثل انگشت کردن در حلق، مصرف داروهای لاغر کننده و ورزش های سنگین تر از حد معمول را امتحان می کند تا به وزنش اضافه نشود.

معمولا کسانی که دچار پرخوری عصبی می شوند به مرور زمان دچار افسردگی نیز می شوند، درمان پرخوری عصبی جز به طریق راه های روان درمانی و مراجعه به متخصصان در این امر امکان پذیر نیست.

علل بیماری روان تنی

علل بیماری سایکوسوماتیک

درمان بیماری سایکوسوماتیک

درمان بیماری سایکوسوماتیک در صورت تشخیص آن و مراجعه به موقع، آسان و راحت می باشد. برای درمان سریع و راحت تر آن باید ابتدا عامل اصلی به وجود آورنده آن را تشخیص دهید و در صورت امکان، سعی کنید آن را بر طرف کنید.

اما در صورت شدید شدن بیماری و پس از مدت زمان طولانی آن را تشخیص دادید، باید علاوه بر مراجعه به مشاور و روانشناس که با دوره های روان درمانی به شما کمک می کنند اضطراب و استرس را از خود دور کنید و ذهنتان را آروم کنید، از دوره دارو درمانی استفاده کنید که در آن دوره از داروهای آرامش بخش که به تسکین درد بدن کمک می کند و قرص های ضد افسردگی که موجب بهبود روحیه شما می شود، استفاده می شود.

همچنین قابل ذکر است که مدت زمان درمان بیماری سایکوسوماتیک بسته به پیگیری شما برای درمان آن و همچنین شدت بروز بیماری در افراد، متفاوت است.

در صورت مراجعه به دکتری با تجربه و دارای تخصص در این امر، عوامل پنهان بروز بیماری خود را تشخیص دهید و با خیال راحت به درمان آن بپردازید تا کاملا رفع شود.

فرق عمده بیماری های جسمانی و دردهای روان تنی در این است که در بیماری های شایع جسمانی که بر اثر تغییرات فیزیولوژی که توسط ورود میکروب ها و ویروس ها به بدن رخ می دهد، بعد از انجام های مختلف علت آن مشخص می شود اما بیماری های روان تنی علت مشخصی ندارند و در آزمایشات انجام شده نیز علت آن معلوم نمی شود.

درمان بیماری روان تنی

درمان بیماری سایکوسوماتیک

تغییر شرایط زندگی

یکی از راه های درمان بیماری سایکوسوماتیک، افزایش سلامت روانی و دور کردن شرایط استرس زا از فرد می باشد. بهبود سطح اجتماعی فرد و ارتباط میان فردی به شخص کمک می کند تا راحت تر بتواند با موضوع هایی که روانش را برهم زده کنار بیاید و با این بیماری مقابله کند.

یا اگر فرد دارای شغلی پر تنش و اضطراب است، برای مدتی مانند یک ماه از کار، محیط خانه و افراد منفی دور شود و به منطقه های باز و به دور از سر و صدای شهر و اتوموبیل ها و … برود تا بتواند کمی ذهنش را آروم کند و با انرژی به زندگی قبل خود برگردد.

نکته آخر

بیماری سایکوسوماتیک به خلق و خوی شما برمی گردد؛ پس اگر در محیطی پر تنش و اضطراب زندگی می کنید باید بیشتر مراقب خودتان باشید و احتیاط کنید زیرا بروز بحران ها و شرایط حاد در زندگی می تواند به راحتی شما را دچار بیماری های روان تنی کند و علائم این بیماری را نیز تشدید کند.

برای آگاه شدن از درمان های مختلف بیماری های روانی به وب سایت حس نو و یا به بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین