درمان بیماری های سایکوسوماتیک با هیپنوتیزم

درمان بیماری های سایکوسوماتیک با هیپنوتیزم

درمان بیماری های سایکوسوماتیک

درمان بیماری های سایکوسوماتیک و روان تنی با هیپنوتیزم

کلمه سایکوسوماتیک یا روان تنی از دو واژه گرفته شده است. سایک به معنی ذهن و سوما به معنی بدن می باشد. این اختلال روانی با نشانه های فیزیکی شناخته می شود. هیچگونه دلیل پزشکی هم نمی توان برای آن آورد. بیماری های سایکوسوماتیک نوعی بیماری جسمی است که با عوامل و نشانه های روانی بدتر می شود و تشدید پیدا می کند. در این مطلب به درمان بیماری های سایکوسوماتیک با هیپنوتیزم می پردازیم.

به وجود آمدن بیماری سایکوسوماتیک فقط به دلیل عوامل روانی نیست. موارد دیگری هم هستند که در به وجود امدن این بیماری دخیل هستند. عوامل روانی در واقع به روند و پیشرفت این بیماری سرعت می دهند. به طور مثال در بیماری آسم، آلرژی است که سرعت پیشرفت این بیماری را بیشتر می کند. در این بیماری هم عوامل روانی است که سرعت پیشرفت بیماری را تسریع می بخشند.

هیپنوتیزم یک علم روانشناسی است که به درمان بیماری های روانشناختی از طریق تمرکز بر ذهن می پردازد. در هنگام هیپنوتیزم شخص تحت کنترل نیست و همه پروسه هیپنوتیزم شدن ها، در حقیقت خود هیپنوتیزم می باشند. درمان بیماری های سایکوسوماتیک با هیپنوتیزم چیزی نیست که بر شما تحمیل شود بلکه این حالت را خود شخص ایجاد می کند.

تکنیک های درمان بیماری های سایکوسوماتیک و روان تنی

 درمان بیماری های سایکوسوماتیک و روان تنی

تکنیک های درمان بیماری های سایکوسوماتیک و روان تنی

  • تکنیک آرام سازی و تکنیک تمدد اعصاب
  • درمان بیماری های سایکوسوماتیک با هیپنوتیزم

درمان نشانه های بیماری سایکوسوماتیک و روان تنی با هیپنوتیزم

نشانه های بسیاری در ایجاد بیماری های سایکوسوماتیک وجود دارند. با شناخت این نشانه ها درمان بهتری صورت می گیرد. مهم ترین این نشانه ها را که قابل درمان با هیپنوتیزم هستند را بر می شمریم.

اختلال در تغذیه

اختلالات غذا خوردن و تغذیه گروه بزرگی را در بر می گیرد. اختلالات در غذا خوردن شامل موارد زیر می شود که می تواند سلامت فرد را به خطر اندازد.

  • کم خوری
  • پرخوری
  • انتخاب غذایی خاص برای خوردن
  • مشکلاتی در جویدن و بلعیدن
  • عادت هایی عجیب در خوردن

بیماری های تنفسی مانند آسم

معمولا این بیماری زمینه ای ارثی دارد. در ضمن در افرادی دیده می شود که برونگرا، مهاجم و فکور هستند. همه این موارد با بهترین دکتر هیپنوتیزم قابل درمان هستند و به طور کلی درمان بیماری های سایکوسوماتیک با هیپنوتیزم صورت می گیرد.

دردهای استخوانی و مفصلی

ورم مفصل در افراد پرکار، خوش قلب و خوش نیت که در باطن شخصیتی خشمگین و متخاصم دارند، دیده می شود. برای رفع همه این موارد آسیب زا می توان از طریق هیپنوتیزم درمانی اقدام صورت گیرد. معمولا این بیماری به علت خشم فروخورده ای که نمی توان بروز داد، ایجاد می شود.

کمردردهای روان تنی و دردهای ستون فقرات

کمردرد می تواند بر اثر دیسک و ساییدگی مهره ها ایجاد شود. این بیماری به دلیل اینکه علت عضوی دارند، مد نظر ما نیستند. دردهایی که در یک سوم بالای مهره ها ایجاد شود، مانند مهره های اول پشتی و گردن اغلب در کسانی دیده می شود که در منطبق کردن خود با محیط پیرامونشان دچار ضعف و مشکل هستند. یعنی توانایی انطباق هیجانات خود با محیطشان را ندارند. این افراد دارای خلق پایین هستند.

بهبود عملکرد در افراد با هیپنوتیزم

بهبود بیماری در افراد با هیپنوتیزم

بهبود عملکرد در افراد با هیپنوتیزم

درست است که اختلافات زیادی در استفاده از درمان بیماری های سایکوسوماتیک با هیپنوتیزم وجود دارد، اما نشانه ها حاکی از ان است که پاسخ های خوبی از این درمان دیده شده است.

مقدار تاثیرپذیری افراد در هیپنوتیزم یکی نیست. انتخاب درست از بیماران و انجام تست های پذیرش هیپنوتیزم قبل از اینکه درمان شروع شود، با توجه به اختلال بیمار و سابقه پزشکی او انجام می گیرد.

هیپنوتیزم درمانی بیشتر در افرادی نتیجه مثبت می دهد که ترس از بیماری دارند. این نوع افراد به دلیل تمرکز روی بیمار شدن و بیمارنشدنشان باعث شیوع بیماری می شوند.  افرادی که از سلامت جسمانی برخوردارند و فقط ریشه عصبی عامل بیماری است با هیپنوتیزم درمان می شوند.

شیوع بیماری سایکوسوماتیک

برای درمان بیماری های سایکوسوماتیک با هیپنوتیزم بهتر است که علت شیوع آن را بدانیم. در جوامع صنعتی و شهری و کارخانه ای که مشکلات اقتصادی و بیشتر عوامل ایجاد استرس در افراد وجود دارد، می تواند از دلایل اصلی شیوع این بیماری باشد. بیماری های روان تنی بیشتر در اینگونه از جوامع شیوع پیدا می کنند. شایع ترین بیماری هایی که در اثر این عوامل ایجاد می شود شامل موارد زیر است.

  • مشکلات گوارشی
  • قلبی
  • مغزی
  • سردردهای شدید
  • سرگیجه

درمان مشکلات روان تنی

درمان مشکلات روان تنی با هیپنوتیزم

درمان مشکلات روان تنی

  • از درمان های موثر در رفع این بیماری، یادگیری مهارت در مدیریت استرس است. با هیپنوتیزم و آموزش مدیریت استرس می توان این بیماری را درمان کرد.
  • درمان بیماری های سایکوسوماتیک می تواند از طریق صحبت و مشاوره با شخص بیمار صورت گیرد. مشاوره با تایید نشانه ها و همدردی با بیمار شروع می شود. در نتیجه اثر بخشی درمان صورت می گیرد.
  • رفتاردرمانی نوعی دیگر از درمان بیماری های سایکوسوماتیک است. این درمان روی افکار منفی و تحریف اینگونه افکار تمرکز دارد. از بین بردن افکار و باورهای غیر واقعی در این درمان صورت می گیرد. در این نوع درمان بیمار متوجه می شود که چگونه یک فکر منفی می تواند بر سلامت جسم او تاثیر گذارد. در ادامه می اموزد که چگونه این افکار را از بین ببرد و شکست دهد.
  • با ورزش کردن هم می توان دردهایی که بر اثر بیماری سایکوسوماتیک ایجاد شده است را درمان کرد.

چه افرادی درگیر بیماری سایکوسوماتیک می شوند؟

این بیماری بیشتر در افراد 20 تا 45 سال بیشتر دیده می شود. ژنتیک و سوابق خانوادگی می تواند از دلایل اصلی ایجاد این بیماری باشد. برای مثال، بیشتر افراد در یک خانواده وقتی عصبی می شوند، معده درد می گیرند. این معده درد نیست که بیماری خانوادگی است، بلکه یک مشکل روان تنی است که در قالب معده درد در افراد خانواده بروز پیدا می کند. در بیشتر موارد، به دلیل ناآگاهی فرد، باعث درمان های بی نتیجه و با زمان زیاد می شود.

تشخیص برای درمان بیماری های سایکوسوماتیک در کودکان

والدین باید نسبت به تغییر رفتار در فرزندانشان حساسیت به خرج دهند. اگر متوجه می شوند که فرزند آن ها بی قرار و ناآرام و شلوغ تر شده است، بهتر است با یک روان درمان گر و روانشناس صحبت کنید.

کم خوابی و اختلالات در خواب و تغذیه کودکان می تواند از نشانه های بیماری های اعصاب و روان در کودکان باشد. ژنیک و ازدواج فامیلی از نشانه ها و دلایل این بیماری در کودکان است. اگر کودک شما در خانواده ای است که سابقه اضطراب و افسردگی در آن دیده می شود، باید در تشخیص بیشتر بررسی کرد و حساس تر بود.

سخن اخر درباره درمان بیماری های سایکوسوماتیک

برای درمان بیماری سایکوسوماتیک و روان تنی از خود درمانی و خود تشخیصی پرهیز نمایید و با مراجعه به روان درمانگر و روانشناس متخصص و متبحر، مشکلات و اختلالات روانشناختی خود را درمان نمایید.

سوالات متداول درمان بیماری های سایکوسوماتیک با هیپنوتیزم

1مهمترین عامل در ایجاد بیماری های روان تنی چیست؟
استرس از عوامل مهم در ایجاد بیماری سایکوسوماتیک است. استرس می تواند در عملکرد فیزیولوژی و روانشناختی فرد اختلال ایجاد کند. ابتلا به اختلالات اضطرابی فرد را در زمان طولانی به بیماری های جسمی مبتلا می کند.
2دردهای روان تنی چیست؟
دردهای جسمی که منشاء جسمانی ندارند و پزشکان منشاء جسمی برای این درد پیدا نکرده اند را دردهای روان تنی می گویند. فشارها و اختلالات روحی و روانی می تواند عامل ایجاد بیماری سایکوسوماتیک یا روان تنی باشد.
3بیماری روان تنی در ابتدا با چه نشانه ایی شدت می یابد؟
در ابتدا این بیماری با عوامل درونی شدت پیدا کرده و قوت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین