درمان افسردگی

درمان افسردگی پس از زایمان

آسیب های روحی

همانطور که بیماری های جسمانی برای هر فردی در یک دوره ای از زمان رخ می دهد و افراد برای درمان آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه می کنند، آسیب های روحی هم ممکن است در برخی شرایط و روزهای زندگی برای اشخاص پیش بیاید و دیگران باید در چنین موقعیتی با فرد بیمار راه بیایند تا بتواند از این دوران سخت زندگی به راحتی عبور کند.

یکی از موضوعاتی که خانم ها اغلب دچارش می شوند و به خاطر این آسب روحی برخی مجبور به مصرف قرص یا مراجعه به دفاتر روانشناسی می کنند.

این موضوع که افسردگی پس از زایمان است، می تواند بسیار آزار دهنده باشد، زیرا که مادر خانواده نقش اصلی را در یک زندگی ایفا می کند و اگر او دچار بیماری افسردگی شود، فضای خانه متشنج شده و انرژی کلی خانه از بین خواهد رفت.

 

بیماری های روانی

آسیب های روحی

افسردگی پس از زایمان

تولد یک نوزاد همانطور که می تواند احساساتی مانند عشق و شور و هیجان را در خانواده ها، به ویژه پدر و مادر ایجاد کند، می تواند به همان میزان موجب اضطراب، استرس و مواردی مانند افسردگی نیز شود.

البته افسردگی پس از زایمان با مراجعه به بهترین روانشناس تهران قابل رفع و درمان است، اما در برخی موارد، افراد از این موضوع که دچار این اتفاق شده اند، اطمینان کافی ندارند و برای درمان آن اقدامی نمی کنند.

بیشتر مادران، بعد از زایمان کودک خود معمولا شامل نوسانات خلقی، گریه های مکرر، اضطراب ناشی از نگهداری کودک و مشکلی که اکثر خانم های تازه زایمان کرده دارند، اختلال در خواب و به هم خوردن ساعت آن است.

این اتفاقات و افسرئگی بعد از زایمان معمولا در دو یا سه روز اول شروع می شود و ممکن است تا چند هفته بعد از زایمان تداوم داشته باشد.

اما برخی از مادران، حالت افسردگی شدید و طولانی تری را تجربه می کنند که یک اختلال خلقی شدید به نام روان پریشی پس از زایمان است که ممکن است تا سال ها با مادر همراه باشد.

افسدگی پس از زایمان یک نقصدر بدن یا ضعف شخصیتی نیست، روانشناسنان این موضوع را یک عارضه ساده زایمان می نامند. اگر فکر می کنید که دچار این مشکل شده اید برای درمان افسردگی پس از زایمان سریع تر اقدام کنید تا بتوانند برای مدیریت علائم و نحوه برخورد با کودکتان شما را راهنمایی کنند.

افسردگی زایمان

افسردگی بعد از زایمان

سوالات متداول درمان افسردگی پس از زایمان

1آیا آزمایش خون، علت افسردگی را نشان می دهد؟
در برخی مواقع آزمایش خون به شما نشان می دهد که بیماری مرتبطی با افسردگی دارید یا نه، مانند تیروئید کم تحرک که در علائم و نشانه های شما نقش دارد و ممکن است شما مدام بخاطر پرخوری و مصرف غذاهایی که از نظر خلق و خوی شما را اذیت میکنند، دچار افسردگی ناشی از وزن بالا و … شوید.
2درمان افسردگی پس از زایمان چه مدت طول میکشد؟
با توجه به این که روند درمان این بیماری و میزان وخامت آن برای هر فردی متفاوت است، طول درمان افسردگی پس از زایمان بسته به این که چند وقت پس از زایمان در مادر رخ می دهد، چه مشکلات دیگری در زندگی اش وجود دارد، آیا در گذشته سابقه افسردگی داشته است یا خیر و …، با بررسی تمام این موارد پزشک می تواند یک برنامه درمانی مناسب و مفید برای افسردگی ارائه می دهند.
3آیا رفتار زنانی که بعد از زایمان افسردگی می گیرند، تغییر می کند؟
 بله، افسردگی پس از زایمان کاملا مشهود است و معمولا خانم هایی که بعد از زایمان افسردگی می گیرند، کمی پرخاشگر، گوشه گیر، عصبی، یا مدام گریه می کنند و نسبت به شرایط زندگی بی انگیزه و نا امید می شوند.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان متفاوت است و برای برخی شدید و در بعضی افراد خفیف و غیر مشهود می باشد. برخی از این علائم عبارت اند از:

  • اضطراب از موضوعی که دلیلش را نمی دانید
  • غمگینی
  • مدام گریه کردن
  • مشکلات مربوط به اشتها (پرخوری یا از دست دادن اشتها)
  • اختلال در خواب ( بی خوابی یا خوابیدن بیش از اندازه)
  • خلق و خوی افسرده
  • دوری از جمع های خانواده و دوستان
  • احساس بی فایدگی، گناه، شرم
  • کاهش توانایی و قدرت تصمیم گیری و عدم تمرکز کافی
  • افکار مکرر منفی، مانند مرگ یا خودکشی، نا امیدی و ….

علائم و مشکلات ناشی از افسردگی پس از زایمان، ممکن است در نهایت در توانایی شما برای مراقبت از کودک و انجام سایر کارهای روزانه شما اختلال ایجاد کند. علائم این بیماری معمولاً در چند هفته اول پس از زایمان بروز می کند، اما ممکن است زودتر – در دوران بارداری – یا بعد – تا یک سال پس از تولد شروع شود.

درمان افسردگی پس از زایمان

زمانی که به مراکز درمانی مراجعه کنید، پزشک شما اغلب در مورد احساسات، افکار و سلامت روان شما با شما صحبت خواهد کرد تا بین یک مورد کوتاه مدت استرس ناشی از بین دنیا آوردن کودک و افسردگی پس از زایمان و یک شکل شدیدتر از افسردگی که می تواند ناشی از موضوعات دیگری باشد، تمایز قایل شود.

بنابراین اصلا خجالت نکشید زیرا افسردگی پس از زایمان امری شایع است. علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا یک برنامه درمانی مفید برای شما ایجاد کند.

برای اطمینان پیدا کردن از این که افسردگی شما به علت زایمان و مشکلات بعد از آن است یا ز قبل این افسردگی در شما وجود داشته است، باید غربالگری افسردگی را انجام دهید که معمولا شامل پر کردن پرسشنامه، صحبت با روانشناس و توضیح در مورد خود و زندگیتان است.

درمان افسردگی

رفتار ناشی از افسردگی

رفتار ناشی از افسردگی پس از زایمان

معمولا کسانی که به از زایمان خود، دچار افسردگی کوتاه مدت یا وخیم تری می شوند، متوجه تغییر رفتارهای خود با دیگران، کودکان و تغییر نظر در برخی اعمالی که قبلا به سادگی آن ها را انجام می دادند، می شوند.

ممکن است شما در این زمان، نسبت به جملات اطرافیان حساس تر شوید یا برخی کارها را بدون میل و رغبت انجام دهید، حوصله رفتن به مهمانی و معاشرت با اطرافیان را نداشته باشید، احساساتی شوید و مدام از رفتار و طرز گویش دیگران برنجید، طاقت گریه و بی خوابی کودک را نداشته باشید، از بزرگ کردن و آینده او بترسید د دلهره داشته باشید.

تمامی این موارد ناشی از تغییر رفتار و هورمون های شما در اثر افسردگی است، به همین جهت به راحتی می توانید تشخیص دهید که دچار افسردگی پس از زایمان شده اید یا خیر.

جمع بندی

اگر فکر می کنید که پس از زایمان کودک خود، دچار افسردگی شده اید باید برای اطمینان یافتن از این مورد به یک پزشک و متخصص روان درمانی مراجعه کنید، تا با بررسی وضعیت فعلی شما برنامه ای کوتاه مدت یا دائمی برای درمان این افسردگی به شما ارائه دهند.

توجه کنید که اگر به این موضوع اهمیتی ندهید ممکن است تا سال ها بعد از زایمان، این افسردگی همراهتان باشد و نتوانید با آن مقابله کنید و کم کم برای خودتان و اطرافیانتان امری عادی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین