درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم

اختلال دو قطبی

درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم

درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم از روش های درمانی است که در جهت کم کردن مشکلات بیماران انجام می گیرد. با هیپنوتیزم درمانی به فرد کمک می شود که بتواند تغییرات خلقی اش را شناسایی و کنترل کند. درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم می تواند هم فرد بیمار و هم خانواده و اطرافیان بیمار را از مشکلات زیادی که شروع دوره مانیا به همراه داشته، آزاد کند.

درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم باید زیر نظر متخصص و بهترین دکتر هیپنوتیزم انجام شود. اگر درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم می خواهد جایگزین مصرف دارویی شود، حتما زیر نظر متخصص باشد. برای استفاده از این روش باید با متخصص و معالج مشورت داشته باشید. در این مطلب به خصوصیات بیماری دو قطبی و درمان بیماری دو قطبی و  نشانه های این بیماری می پردازیم.

شرایط بیمار در اختلال دو قطبی

بیمار مبتلا به عارضه دو قطبی

شرایط بیمار در اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی به نام بیماری افسردگی شیدایی نیز شناخته می شود. در این بیماری فرد مبتلا گاهی احساس ناراحتی و افسردگی دارد و گاهی سرخوش و خوشحال بیش از حد است. همین دلیل نامگذاری دو قطبی برای این اختلال روانی است. اخلاق و رفتار افرادی که درگیر این بیماری هستند، در بین دو قطب مختلف است.

نکته مهم در این بیماری این است که فرد مبتلا به بیماری دو قطبی، دائم در حال تغییر رفتار نیست. ممکن است حالت افسردگی در فرد نزدیک به 2 ماه طول بکشد. پس از آن هم حتما این طور نیست که وارد دوره مانیا شود. ممکن است تا مدتی شرایط رفتاری و خلقی نرمالی را از خود نشان دهد. درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم می تواند حالت اصلی و مشخص اختلال دو قطبی را درمان کند. درمان اختلال دو قطبی به دو روش صورت می گیرد.

درمان بیماری دو قطبی

بیماری دو قطبی، عارضه ای نیست که خود فرد بتواند ان را درمان کند. درمان چه با دارو و  چه انجام درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم باید زیر نظر متخصصین باشد.

درمان بیماری دو قطبی با دارو

با استفاده از داروهای تثبیت کننده خلق و خو که از مهم ترین آن ها لیتیوم است، فرد می تواند بر رفتارش کنترل پیدا کند. استفاده زیاد از لیتیوم عوارض بسیاری را در بر دارد. مقدار استفاده از این دارو و همچنین مقدار لیتیوم خون بیمار باید زیر نظر پزشک بررسی شود.

درمان بیماری دو قطبی با روان درمانی و هیپنوتیزم

با استفاده از جلسه های روان درمانی فرد می تواند تسلط بیشتری را بر روی رفتارش پیدا کند. در جلسات روان درمانی هم بیمار و هم خانواده اش اطلاعاتی درباره این اختلال روانی دریافت می کنند. این کار باعث می شود تا فرد مدیریت بهتری را در ایجاد شرایط جدید داشته باشد.

روش هایی که در این نوع از درمان استفاده می شود، ریلکسیشن، بیوفیدبک و درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم است. درمان با هیپنوتیزم می تواند به شدت موثر باشد.

درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم نتایج بسیار رضایت بخشی دارد. از دلایلی که در درمان اختلال دو قطبی از هیپنوتیزم استفاده می شود بهبود شرایط جسمانی در بیمار است. در ادامه به مزایای استفاده از درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم می پردازیم.

مزیت درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم

 درمان اختلال دو قطبی

مزیت درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم

همانگونه که به آن اشاره شد، هیپنوتیزم در درمان بیماری دو قطبی استفاده می شود. نتایج خوب و رضایت بخشی را هم داشته است. از مزیت های این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نداشتن عوارض منفی مصرف داروها

داروهای اعصاب و روان در کنار بهبودی که حاصل می کنند، مشکلاتی هم برای فرد ایجاد می کنند. در بیماری دو قطبی، فرد باید تا آخر عمر دارو مصرف کند. برای کم کردن میزان مصرف دارو باید روش های درمانی دیگری را استفاده کرد. درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم در این شرایط اهمیت زیادی دارد.

بهبود شرایط جسمی با درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم

تحقیقات حاکی از آن است که مبتلایان به بیماری دو قطبی دچار بعضی از مشکلات فیزیولوژیکی مثل نابرابری در ترشح مواد شیمیایی در مغز در میان دو نیم کره هستند. همچنین بر طبق گزارش ها درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم می تواند شرایط فیزیولوژیکی را بهتر کند. بسیاری از مشکلات جسمی هم با این روش درمانی برطرف می شود.

افزایش کنترل فرد

از مشکلات اساسی در بیماران دو قطبی که متوجه تغییرات خلقی در خود نمی شوند. اگر بیماران متوجه این تغییر خلقی در خود باشند، می توانند آن را کنترل کنند. درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم باعث می شود تا فرد روی شرایط جسمی و رفتاری و خلقی خود مسلط شده و کنترل کند. یعنی اینکه فرد می تواند خودش را در حالت متعادل قرار گذارد.

انواع اختلال دو قطبی

با توجه به شدت دوره مانیا اختلال دو قطبی به دو دسته تقسیم می شود. این دو دسته عبارتند از :

اختلال دو قطبی نوع یک

حداقل یک دوره خلق شیدا به مدت یک هفته وجود دارد. البته که بیماران در این نوع از اختلال افسردگی را هم تجربه می کنند، ولی برخی از افراد فقط دوره شیدایی را تجربه می کنند.

اختلال دو قطبی نوع دو

در اختلال دو قطبی نوع دو یک دوره ای از افسردگی شدید وجود دارد. شدت خلق شیدایی در این نوع کم است. این نوع را با نام شیدایی خفیف هم می شناسند.

علت ایجاد اختلالات دو قطبی

  1. دلیلی قطعی برای علت ایجاد این بیماری شناخته نشده است ولی بر اساس تحقیقات می توان گفت که اختلالات دو قطبی منشائی ارثی دارد. در واقع ژن ها در ایجاد این بیماری بسیار موثرند.
  2. وجود مشکلات فیزیکی در قسمتی از مغز که وظیفه کنترل کردن حالات روحی رادارند، باعث ایجاد اختلال دو قطبی می شوند. به همین علت است که این اختلالات با دارو هم درمان می شوند.
  3. بیماری اختلال دو قطبی ممکن است که با استرس و بیماری هم به وجود آیند.

نشانه های اختلال دو قطبی

علائم بیماری دو قطبی

نشانه های اختلال دو قطبی

نشانه ها و علائم اختلال دو قطبی به این بستگی دارد که خلق شما به سمت و سوی افسردگی می رود یا به سمت شیدایی است.

  • سمت و سوی افسردگی

روحی

  1. احساس غمگینی که بر طرف نمی شود.
  2. گریستن بی دلیل
  3. از دست دادن شوق و رغبت به همه چیز
  4. عدم لذت بردن از چیزهایی که قبلا برایتان جذاب بوده.
  5. حس بی قراری و آشفتگی
  6. نداشتن اعتماد به نفس
  7. حس ناامیدی و بی ارزشی
  8. زودرنجی
  9. تحریک پذیری

فکری

  1. از دست دادن فکر کردن مثبت
  2. مشکل در تمرکز کردن
  3. از دست دادن نیروی تصمیم گیری

جسمی

  1. از دست دادن اشتها
  2. یبوست
  3. از دست دادن وزن
  4. احساس خستگی زیاد

رفتاری

  1. ایجاد مشکلات در انجام کارهای روزانه
  2. گریه کردن
  3. احساس ناتوانی در گریستن
  4. جلوگیری از ارتباط با دیگران
  • سمت و سوی شیدایی

در صورت ایجاد حالت شیدایی نشانه های زیر بروز پیدا می کند.

روحی

  1. خیلی شاد و خوشحال
  2. احساس برتر بودن زیاد و بی اندازه
  3. ناراحت شدن از کسانی که از خوش بینی شما خوشحال و شاد نمی شوند.

 

فکری

  1. ایجاد فکرهای نو و ایده های جالب
  2. شنیدن صداهایی که دیگران نمی شنوند.
  3. پریدن از یک ایده به ایده ای دیگر

جسمی

  1. توانایی خوابیدن نداشتن.
  2. پرانرژی
  3. تمایل به رابطه جنسی زیاد

رفتاری

  1. برنامه ریزی های بلند پروازانه و غیر طبیعی
  2. انجام کارهای نامعمول
  3. فعالیت زیاد
  4. جنب و جوش بی اندازه
  5. ولخرجی
  6. احساس صمیمیت زیاد
  7. ابراز احساسات شدید
  8. حرف زدن تند و سریع
سخن آخر

درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم برای بهبود و ایجاد تعادل روانی به شکلی درونی و طبیعی صورت می گیرد. ذهن افراد دوقطبی مثل یک آونگ بین افسردگی و حالت شادی و خوشحالی بی اندازه در نوسان می باشد. از درمان هیپنوتیزمی برای ثابت نگه داشتن این نوسان استفاده می شود. با مراجعه به بهترین دکتر هیپنوتیزم  اختلال دو قطبی را درمان کنید.

5 دیدگاه ها

  1. مونا گفت:

    درمان اختلال دو قطبی با هیپنوتیزم به شکلی صورت می گیرد؟

  2. حسام گفت:

    واقعا اختلال دو قطبی درمان داره؟

  3. ثمین گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون درباره درمان بیماری دو قطبی با روان درمانی و هیپنوتراپی.

  4. سعید گفت:

    اختلال دو قطبی چرا به وجود میاد؟

    • نینا بهروش گفت:

      یک عامل باعث ایجاد بیماری دو قطبی نمی شود. عوامل مختلفی مثل ژنتیک و تنش ها و اضطراب ها باعث به وجود آمدن بیماری دو قطبی می شود که انواع مختلفی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین