ایجاد انگیزه

تکنیک های ایجاد انگیزه

بی انگیزگی

گاهی اوقات افراد بنا به دلایل متعددی دچار بی انگیزگی در کار و فعالیت هایی می شوند که عمری آرزو و انتظار آن را می کشیدند، حتی گاهی اوقات افراد از انجام کارهای روزمره خود دچار بی انگیزگی می شوند و فکر می کنند که در کارشان به اندازه کافی خوب و قوی نیستند از عهده آن بر نمی آیند.

بی انگیزگی هم مانند سایر مشکلات روحی دلایلی دارد و به همان نسبت هم تکنیک های ایجاد انگیزه وجود دارند که در این مقاله به توضیح آن ها می پردازیم.

همچنین قابل ذکر است که در صورت نتیجه نگرفتن از تکنیک های ایجاد انگیزه می توانید به بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.

نداشتن انگیزه

بی انگیزگی

سوالات متداول تکنیک ایجاد انگیزه

1آیا راهی برای خلاص شدن از بی انگیزگی وجود دارد؟
بله، امروزه با پیشرفت علم و دانش و آگاهی مردم نسبت به مسائل، برای هر مشکل و آسیب روحی جدی راهکارهایی ارائه می شود، اگر دچار بی انگیزگی شده اید و نمی توانید ذوق و شوقی برای انجام کاری نشان دهید، حتما منشا و دلیل بی انگیزه شدنتان را کشف و سعی در برطرف کردن آن کنید.
2تکنیک های ایجاد انگیزه همیشه جواب می دهند؟

تکنیک های ایجاد انگیزه، برای افراد با روحیات و عملکردهای مختلف، گفته می شود به همین جهت ممکن است شما با تمرکز کردن بر روی یکی از تکنیک ها به خوبی خود را از بی انگیزگی خلاص کنید و به دنبال اهدافتان بگردید.

یا ممکن است با انجام چندین مورد از تکنیک های ایجاد انگیزه نتوانید خود را از این بحران رها کنید، که در این صورت مراجعه به یک متخصص در این رشته را به شما توصیه می کنیم.

3بهترین تکنیک ایجاد انگیزه چیست؟
 معمولا افراد بعد از مواجه شدن با اولین شکستشان، انگیزه خود را برای ادامه کار از دست می دهند، بنابراین مهم ترین تکنیک انگیزه این است که در هر مشکل و شکستی، یک فرصت جدید برای قوی تر شدن ببینید و بتوانید با مطالعه کتاب های روانشناسی خود را در طولانی مدت از نظر پیش آمدن هر مشکلی قوی و مقاوم سازید.

علت بی انگیزگی

  1. ترس از شروع کار: ممکن است فرد از ترس انجام شروع کار جدید، از انجام و اقدام کردن به آن پرهیز کند و یا هیچ گاه به دنبالش نرود. ترس معقوله بسیار بزرگی است و بزرگ ترین علت بی انگیزه شدن برای کار است. زیرا ترس موجب می شود که شما به طور ناخودآگاه از قدم برداشتن برای کارتان خودداری کنید و یا ترس از تمسخر دیگران به اشتباهاتتان یا شکست خوردنتان مانع انجام غعالیت مورد نظرتان می شود.
  2. گاهی فرد اعتماد به نفس بسیار پایینی دارد و نمی تواند به راحتی علاقه اش را بروز دهد و به دنبال استعدادهایش برود. داشتن اعتماد به نفس بالا و ایمان داشتن به خود می تواند تاثیر بسیار موثری در پیدا کردن استعدادهایتان داشته باشد.
  3. بی انگیزگی از هدف گذاری اشتباه و در موقعیت غلط: سنگ بزرگ نشانه نزدن است. همانطور که در معنای این جمله کاملا هویدا و آشکار است هرکاری نیازمند زمان و هدف گذاری صحیح و از همه مهم تر مشورت با افراد موفق است.
  4. بی انگیزگی ناشی از فقدان شخصی: گاهی اوقات بعضی از افراد به قدری به آدم انرژی و روحیه می دهند که افراد مدام به دنبال راه های جدید و چالش انگیز می روند و ممکن است بعد از فوت ناگهانی آن شخص، ممکن است فرد تا مدت ها انگیزه و اشتیاق خود را از انجام کار از دست بدهد.

اگر شما کاری را شروع کنید که هیچ تجربه، آگاهی و دانشی در رابطه با آن نداشته باشید، قطعا در آن کار موفق نخواهید بود و حتی ممکن است اولین شکست شما تاثیر بسیار بد و ناخوشایندی در روحیه و شخصیتتان بگذارد و باعث شود تا مدت ها کار جدیدی را شروع نکنید.

اما با توجه به این که برای هر مشکلی می توان راه حلی پیدا کرد و با توجه به راهکارها و تکنیک ها می توانید به راحتی انگیزه خود را افزایش دهید.

بی انگیزگی

علت بی انگیزگی

تکنیک های ایجاد انگیزه

  • ایجاد مهارت و حل مسئله: مطالعه و یادگیری دانش حل مسئله می تواند در مسائل بسیاری به ویژه در ایجاد انگیزه به شما کمک می کند. این که شما بدانید با هر مشکلی چطور و با چه روشی کنار بیاید، خود یک قدم موفقیت آمیز در افزایش انگیزه است.
  • اجتماعی شدن: گاهی افراد در خلوت و تنهایی خود زندگی می کنند و برای انجام فعالیت ها و موقعیت های جدید زندگی خود، کسی را ندارند که با او مشورت کنند. اما یکی از نکات مهم به عنوان تکنیک های ایجاد انگیزه صحبت و مشور با افراد موفق در زمینه کاری مورد علاقه خودتان می باشد.

آن ها می توانند با در اختیار گذاشتن تجربیاتشان و توصیه هایی در رابطه با نحوه انجام کار، انگیزه کاریتان را بالا ببرند.

  • مطالعه زندگی نامه افراد مشهور: گاهی بیست دقیقه مطالعه قبل خواب، می تواند تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه داشته باشد، شما با مطالعه زندگی نامه افراد مشهور با شکست هایشان و راه هایی که توسط آن به موفقیت رسیده اند، برای خود انگیزه ایجاد می کنید و متوجه می شوید که هنوز راه درازی در پیش دارید و با چند دفعه شکست خوردن، قوی تر از قبل به ادامه کار برمی گردید.
  • نسبت به مشکلات غر نزنید: گاهی اوقات افراد تا تقی به توقی می خورد، آه و ناله می کنند و برای مدتی از هدفشان فاصله می گیرند و همین امر موجب، کاهش انگیزه می شود.

به همین دلیل سعی کنید در بدترین شرایط، جنبه های مثبت کار و زندگی را در نظر بگیرید و تصور کنید که اوضاع می توانست چقدر بدتر از این باشد. تصویر ذهنی بد می تواند شما را از زندگی نا امید کند و علاوه بر بی انگیزگی مشکلات دیگری را نیز به وجود بیاورد.

  • با افراد مثبت رفت و آمد کنید: برای برخی از انسان ها که حرف ها و نظرات بقیه افراد بسیار برایشان مهم است، ترک کردن کاری یا مشتاق شدن به انجام فعالیتی، هردو بسته به نظر اطرافیانشان دارد.

به همین جهت سعی کنید با افراد مثبت اندیش، بلند پرواز، موفق، شاداب و پر انرژِی رفت و آمد کنید تا انرژی های منفی و حرف های تلخ از زندگیتان دور شود و جنبه های مثبت زندگی بیشتر به چشمتان بیاید.

ایجاد انگیزه

افزایش انگیزه

جمع بندی

اگر بنا بر هر دلیلی دچار بی انگیزگی شده اید و نمی توانید ارتباط موثری با فعالیت ها و کارهای مختلف برقرار کنید، توصیه ما به شما این است که تکنیک های ایجاد انگیزه گفته شده را حتما مطالعه و برای چند وقت، به طور متوالی آن ها را رعایت کنید تا تاثیرش را در زندگی مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین