تفاوت مثبت اندیشی با خوشبینی

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی و خوشبینی

شاید تا به حال بارها شنیده باشید که می گویند، مثبت اندیش باش، یا به چیزهای خوب فکر کن، انرژی های منفی رو از خودت دور کن، به بهترین نتیجه کار فکر کن، نگذار افکار منفی روی تصمیمت تاثیر بگذارد و غیره . اما در برخی مواقع که اتفاقات خیلی بدی در حال وقوع است ممکن است افراد بگویند، بخیر می گذرد، ایشالا کسی صدمه جانی نمی بیند، ایشالا فلان جا به موقع میرسیم و …. به این نوع دوم، خوشبینی می گویند که با مثبت اندیشی کاملا متفاوت است و در این مقاله به توضیح تفاوت مثبت اندیشی با خوشبینی می پردازیم.

در صورتی که به بررسی بیشتر این موضوع احتیاج دارید، و یا قصد دارید مثبت اندیشی را در خود  افزایش دهید به بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید.

مثبت اندیشی

positive thinking

  • مثبت اندیشی

مثبت اندیشی در واقع باوری فراتر از یک اعتقاد و حرف معمولی است، شما حرفی که به زبان می آورید را با تک تک اعضا بدن خود قبول دارید و ایمان دارید که به آن چیزی که در ذهن دارید خواهید رسید. افراد مثبت اندیش روحیه ای شادتر از افرادی دارند که مدام غر می زنند و افکار منفی را به زبان می آورند.

مثبت اندیشی به نوع تفکر و نگرش ما کمک می کند تا نسبت به همه چیز دید خوب و امیدوارانه ای داشته باشیم.

 

  • خوشبین یا بدبین بودن

اگر نسبت به مسائل خوشبین باشی در واقع داری فرکانس های مناسب و خوب را به دنیا منتقل می کنی و جهان متناسب با باورهای خوشبینانه شما شرایط و مسائل را به نحوی برایتان مهیا می کند که همیشه راضی و خوشنود باشی و زندگی اصطلاحا به کامتون باشه. به عنوان مثال اگر مردم را افرادی مهربان، پاک و بی ریا ببینید، افرادی که سر راهتان قرار می گیرند حتما دارای این ویژگی ها هستند.

اما بالعکس اگر نسبت به همه چیز با دید بدبینی نگاه کنید و فرکانس های نامناسب را به اطرافتان منتقل کنید، اتفاق هایی که برایتان رخ می دهد خوشایند و باب میلتان نخواهد بود، به عنوان مثال اگر با شک و بدبینی به افراد نگاه کنید و همش با خود فکر کنید که همه قرار است سرتان کلاه بگذارند، این اتفاق بارها و بارها برایتان می افتاد.

زیرا داری با فرستادن فرکانس های خوب و بد، آن را خلق می کنی و جهان هم متناسب با افکار و خواسته هایتان، شرایط را برایت رقم می زند. هنگامی که فردی مثبت بیاندیشد، تاثیر مثبتی روی وقایع و اطرافیانش می گذارد.

مثبت اندیشی یا خوشبینی

تفاوت خوشبینی با مثبت اندیشی

تفاوت مثبت اندیشی با خوشبینی

افراد مثبت اندیش عجولانه تصمیم نمیگیرند، آنها نگاهی مهربان و با گذشت نسبت به همه چیز دارند، در صورتی که حرفی خلاف نظر و عقیده شان بزنید با منطق و حساب شده جوابتان را می دهند و در صورتی که خودشان اشتباه کنند، نیز به راحتی می پذیرند و غالبا افرادی انتقاد پذیرند.

افراد خوشبین در برخی موارد شبیه به مثبت اندیش ها رفتار می کنند، خوشبین ها معتقدند که می توانند آینده خود را آنطور که دوست دارند تغییر دهند، در واقع شرایط و مشکلات گذشته برای آن ها اهمیتی ندارد و سعی می کنند در زمان حال زندگی کنند.

افراد خوشبین بر زندگی خود تا حد زیادی کنترل دارند و تلاش می کنند آن را همانطوری که خودشان دوست دارند، بسازند. معمولا افراد منفی نگر و بدبین مشکلات و حوادثی که برایشان رخ می دهد را بر پایه بد شانسی می گذارند.

اعتماد به نفس عاملی مشترک بین افراد مثبت اندیش و خوشبین است، هر دو از اعتماد به نفس کافی و خوبی برخوردارند و تصور می کنند در صورتی مشکلی سر راهشان قرار گرفت، با افکار مثبت بر آن غلبه کنند و به راهشان ادامه دهند.

چگونه مثبت اندیش باشیم؟

مثبت اندیش بودن یک کار اختیاری و ارادی نیست اما این که با چه دیدی به زندگی و آدم ها نگاه کنیم امری اختیاری در دستان خود ماست که شرایط را چگونه برای خود بسازیم.

اولین راه برای افزایش مثبت اندیشی شکرگزار بودن است، گاهی ما فقط اتفاقات دشوار و غمگین کننده را به خاطر می آوریم و فراموش می کنیم که چقدر از نعمات زیاد خداوند برخورداریم و قدر آن ها را نمی دانیم.

اما اگر روزی دچار یک بیماری خطرناک شویم به یاد روزهای عافیت می افتیم و متوجه می شویم چقدر شکرگزار لحظات خوب زندگیمان نبوده ایم.

خوشبینی

مثبت اندیشی و خوشبینی

جمع بندی

در این مطلب تحت عنوان تفاوت مثبت اندیشی با خوشبینی متوجه شدیم که مثبت اندیشی و خوشبینی افراد را زنده و امیدوار نگه می دارند، خیلی از افرادی که دید منفی و بدی به زندگی دارند یا مدام درمورد آینده شان منفی بافی می کنند، زودتر به بیماری هایی نظیر افسردگی، میگرن و حتی دست به خودکشی نیز میزنند.

بنابراین با کمی مطالعه و توجه به نعمت هایی که دارید می توانید این افکار منفی و مزاحم را از خود دور کنید و زندگیتان را به بهترین نحو ممکن بسازید.

سوالات تفاوت مثبت اندیشی با خوشبینی

1چگونه با دید مثبت به زندگی نگاه کنیم؟
با کمی تلاش و انجام راهکارهایی نظیر: حذف ادبیات منفی نگری از جملات، قضاوت نکردن و پیش داوری آدم ها، در بدترین مواقع و شرایط هم نکات مثبت و خوب ماجرا را یاد کنیم و … .
2آیا مثبت اندیشی و خوشبینی دو دنیای متفاوت از یکدیگر می باشند؟
خیر، این دوتا تا حد زیادی مشابه یکدیگر عمل می کنند، اما در مواقعی افراد خوشبین، قضاوت نادرست می کنند و نمی خواهند واقعیت را قبول کنند.
2کدام بهتر است؟ مثبت اندیشی یا خوشبین بودن؟

بهترین حالت این است که در شرایطی که می دانید اوضاع خیلی وخیم نیست و می توان شرایط را مثل سابق کرد، با حرف های مثبت نیر این که: خداروشکر اتفاق بدتری نیفتاد یا الحمدالله حال همه خوبه… جو را آرام و مثل قبل کنید. واقع بین باشید و با داشتن این دو ویژگی در کنار هم آینده روشنی برای خود و اطرافیانتان بسازید.

1 دیدگاه

  1. مهتاب رسولی گفت:

    مثبت اندیش هستم به آینده امیدوارم اما خوش بین نیستم به همه شک دارم. چجوری تعادل برقرار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین