توهم عاشقی

بیماری جنون عشق

بیماری جنون عشق

شاید برای شما هم بار ها سوال پیش آمده باشد که بیماری جنون عشق چیست و هنگامی که فرد دچار آن می شود چه اتفاقی برایش می افتد و چگونه می تواند با آن کنار بیاید؟ در این مقاله ما به طور کامل در مورد این بیماری و نتایجی که به دنبال دارد و راه های کنترل آن صحبت خواهیم کرد.

اگر این فرضیه ای ساده و تا حدودی شگفت انگیز را بپذیریم که: عشق یک بیماری روانی است.

از زمان طلوع تمدن، شاعران عشق را نوعی جنون توصیف کرده اند و از نظر تاریخی، حرفه و علم پزشکی نیز نظری مشابه این را تایید کرده است. مطابق اصول پزشکی بقراط، عشق پرشور تقریبا همواره به نوعی افسردگی تبدیل می شود.

علاوه بر این، هرکسی که عاشق شدن را تجربه کرده است، از بیماری جنون عشق می داند. جنون عشق مانند یک غلتک هیجان انگیز است که به نظر می رسد سرنشین را بین دو سطح بهشت و جهنم حمل می کند.

تحقیقات عصبی شیمیایی و اسکن مغز، همپوشانی قابل توجهی بین “مغز در عشق” و ” مغز در اثر بیماری روانی” نشان داده اند.
شاید برایتان سوال باشد چرا باید چنین چیزی باشد؟ چرا عشق به عنوان نوعی جنون شناخته می شود؟

بیماری توهم عشق

درمان-بیماری-عشق

علائم بیماری جنون عشق

علائم عشق بسیار زیاد و متنوع است. عشق می تواند یک احساس سرخوشی باشد، همچنین می تواند در صورت عدم بروز احساسات شحص مقابل، ویرانی عظیمی ایجاد کند. بسیاری از مردم این احساس شکسته شدن دل و قلبشان را تجربه کرده اند.

عشق وسواس انگیز، درواقع احساسات فرد را بیشتر می کند و باعث می شود شخص نسبت به کسی که او را دوست دارد، احساس مالکیت پیدا کند. اگر این احساس مالکیت و وسواس در عشق زیاد شود موجب می شود که فرد دست به اعمال خشونت آمیز یا سوء استفاده از فرد مقابل نیز بزند.

اختلالات یا بیماری های جنون عشق

میل و کشش بسیار زیاد به کسی و یا چیزی را عشق می گویند. در اختلالات عشق، دلبستگی ها و وابستگی ها به یک بیماری و اختلال شبیه می شود. این حالت هم برای خود و هم دیگران باعث ایجاد اذیت و آزار می شود. بیماری های اختلال عشق را به موارد زیر می توان تقسیم کرد.

  • ارتومانیا و یا توهم بودن در عشق
  • عشق وسواسی
  • اختلال در دلبستگی
  • اختلال ارتباط او سی دی OCD

تفاوت عشق واقعی و عشق وسواسی

  • عشق واقعی مستلزم سازش و مذاکره در برخی شرایط و موارد است، در حالی که عشق وسواسی خواهان آن است که طرف مقابل به خواسته های او تسلیم شود.
  • عشق واقعی رفاه و آرامش دیگران را در اولویت قرار می دهد، در حالی که عشق وسواس آور ممکن است شامل خشونت جسمی یا سوء استفاده عاطفی باشد.
  • عشق واقعی مستلزم پذیرش شخص دیگری با تمام عیب ها و نواقص اوست، عشق وسواس آور ممکن است شامل خودداری از اذعان هرگونه نقص باشد و فرد را در مواقعی کامل و بدون عیب و در لحظاتی پر از نقص و ایراد ببیند.
علائم عشق وسواسی

علائم بیماری عشق

عوامل به وجود آمدن عشق وسواسی و جنون آمیز

علل و عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد بیماری جنون عشق شود. برخی از این عوامل عبارت اند از:

  1. برخی اختلالات که در فرد از قبل وجود داشته مانند اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی که این موارد با مراجعه به بهترین دکتر هیپنوتیزم برطرف می شود.
  2. همچنین برخی علائم ناشی از اختلال در مصرف الکل ممکن است باعث هذیان ارتومانیا و خشونت شود.

توهم عاشقی یا ارتومانیا

ارتومانیا نوعی اختلال هذیان نادر است که ممکن است باعث شود فرد باور کند که به یک رابطه خاص نیاز دارد، حتی ممکن است فرد خود را به این باور برساند که رابطه ای که مدت ها پیش به پایان رسید، هنوز دوست داشتنی و پابرجا است.

همچنین ممکن است فرد فکر کند که شخصی به او علاقه مند است در صورتی که چنین نیست. کسی که توهم عاشقی دارد مدام فکر می کند که طرف مقابل در حال فرستادن یا منتقل کردن یک پیام رمزآلود و خاص به او است و می خواهد با او به گونه ای ارتباط بر قرار کند.

ارتومانیا به طور ناگهانی در فرد پدید می آید و تا مدت ها با او همراه می شود، این بیماری اغلب در خانم ها بیشتر وجود دارد و آن ها جذب مردانی با موقعیت اجتماعی بالا می شوند.

ارتومانیا

توهم عاشقی

تشخیص ارتومانیا

این بیماری یک اختلال نادر است و به همین دلیل تشخیص آن سخت است. علت می تواند در سخت بودن تشخیص بیماری در شخصی باشد که برای مشاوره مراجعه کرده است. این بیماری به طوری ناگهانی در افراد ظاهر می شود که می تواند نشانه هایش تا زمان طولانی وجود داشته باشد. این بیماری با یک اختلال روانپریشی دیگری در ارتباط است. می تواند نشانه ای از بیماری روانپریشی مثل اسکیزوفرنی و اختلالات دو قطبی یا بیماری آلزایمر یا ناراحتی ها و افسردگی های کلی را داشته باشد. نشانه هایی از تشخیص بیماری ارتومانیا را در ادامه بیان می کنیم.

  • هذیان ها شامل اتفاقات و رویدادهای قابل امکان هستند.
  • هذیان فقط باید به جنون عشق ارتباط داشته باشد.
  • اختلال هذیان باید از اختلال اسکیزوفرنی، خلقی و مسمومیت ایجاد شده باشد.
  • اگر خلق در فرد با نوسانات همراه باشد و بالا و پایین شود و همراهش هذیان ارتومانیا باشد، دوره امکان هذیان طولانی تر و بیشتر از طول دوره در افسردگی و یا مانیا می باشد.
آیا بیماری ارتومانیا خطرناک است؟

زمانی این بیماری خطرناک می شود که فرد مبتلا، شریک زندگی خودش را مزاحم و مانعی بین خودش و او برای یک رابطه جدی تصور کند. نتیجه در این فکر می تواند برای نفر سوم خطرناک باشد. اما به طور کلی این مورد بسیار کم اتفاق می افتد. اغلب این افراد خطرناک نیستند و باید درمان شوند.

جمع بندی

اگر دچار بیماری جنون عشق شده اید و به دلیل شدت علاقه و احساستون در حال اذیت شدن و حتی گذراندن دوره های افسردگی و خودزنی هستید، باید هرچه زودتر به مراکز درمانی و دفاتر مشاوره مراجعه کنید تا این مشکل شدید تر نشده و منجر به اعمال خطرناک و آسیب های جسمی یا روحی نشود.

سوالات متداول مربوط به بیماری جنون عشق

1آیا برای بیماری جنون عشق راه درمان وجود دارد؟
این بیماری نیز مانند تمامی بیماری های روانی دیگر، راهی برای کنترل آن، درمان و یا در بدترین حالت ممکن راهکاری برای کاهش علائم و ثبیت کردن اوضاع روحی وجود دارد اما به طور معمول با تجویز دارو و جلسات روان درمانی این بیماری درمان می شود.
2آیا آقایان به اندازه خانم ها دچار بیماری جنون عشق می شوند؟
تحقیقات نشان داده است که به طور معمول، این بیماری در خانم ها خیلی بیشتر از مردها بوده و همچنین زمان بیشتری هم برای درمان بیماری جنون عشق و هم توهم عشق، نیاز است.

3برخی از ویژگی های بارز عشق وسواسی چیست؟
چند مورد از ویژگی های بارز این بیماری، که بسیار برای شخص مقابل آزار دهنده است، عبارت است از: حسادت به کسانی که با فرد مورد علاقه او صحبت می کنند، می خندند یا با او کار می کنند. شک و تردید در مورد ملاقات های او، دیر آمدن به خانه. در صورت مخالفت با خواسته های آن ها در رابطه با مسائل مختلف، عصبی شده و رفتار خشونت آمیزی را از خود نشان می دهند.
4آیا ممکن است خانمی دچار بیماری جنون عشق نسبت به هم جنس خود شود؟
بله در برخی موارد و مراجعه به دفاتر روانشناسی و مشاوره، ثابت شده است که این بیماری فقط مختص جنس مخالف نیست و ممکن است که دو خانم یا آقا نیز دچار توهمات عاشقی نسبت به یکدیگر شوند.

1 دیدگاه

  1. رکسانا گفت:

    من دقیقا همینجوریم خوب نمیشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین