مدرس زبان بدن

بهترین مدرس زبان بدن

زبان بدن به معنای علائم غیر کلامی ای است که ما برای ارتباط برقرار کردن مورد استفاده قرار می دهیم. بنا بر نظر متخصصان در این زمینه، این نشانه های غیر کلامی بخش بزرگی از ارتباط های روزانه ما را تشکیل می دهند. از حالات صورت گرفته تا حرکت های بدن، می توانند همچنان چیز هایی را که ما نمی گوییم را به صورت اطلاعات منتقل کنند.

اینطور تخمین زده شده است که روانشناسی زبان بدن و یا همان body language در حدود 60 تا 65 درصد تمامی ارتباطات را در بر می گیرد. فهمیدن زبان مهم اهمیت دارد، اما توجه کردن به دیگر سرنخ های زمینه هم حائز اهمیت است. در بیشتر موارد، شما باید به نشانه ها به صورت یک گروه نگاه کنید به جای این که بر روی یک عملکرد نشانه تکی تمرکز کنید.

زبان بدن

فهمیدن زبان بدن برای بهتر ارتباط برقرار کردن و بهتر فهمیدن افرادی که در بیان احساساتشان مشکل دارند مسئله ای مهم است، که به همین دلیل بایستی برای یادگیری آن به بهترین مدرس زبان بدن مراجعه کنند. در ادامه به معرفی برخی از این سیگنال ها و علائم پرداخته ایم.

body language

زبان بدن

حالات صورت

فکر کنید، به نظرتان تا چه میزان یک نفر می تواند احساسات و نظراتش را تنها با حالات صورت منتقل کند؟

یک لبخند می تواند نشان دهنده خوشحالی و رضایت باشد. اخم کردن می تواند نشانه نارضایتی و یا ناراحتی باشد. در برخی موارد، حالات صورت ما شاید در مواقع به خصوصی احساسات واقعی ما را نشان دهد. در حالی که می گویید که حالتان خوب است، نگاهی که در صورت شما دیده می شود می تواند به طرف مقابلتان چیزی غیر این را نشان دهد.

در زیر مثال های اندکی از عواطفی که می توان توسط حالات چهره ابرازشان کرد را آورده ایم:

  • خوشحالی
  • ناراحتی
  • خشم
  • غافل گیری
  • ترس
  • انزجار
  • سردرگمی
  • هیجان
  • تحقیر
  • تمایل

حالات صورت یک نفر همچنین می توانند به ما این امکان را بدهند که آیا می توانیم به این شخص اعتماد کنیم و یا به حرف هایش باور داشته باشیم یا خیر. در تحقیقی این طور آورده شده بود که مطمئن ترین حالت صورت که می توان بهش اعتماد کرد شامل بالا بردن خفیف ابرو و یا زدن یک لبخند ملایم می شود. این ابراز احساس، بنا بر گفته متخصصان، هم حس دوستی و هم اعتماد به نفس را منتقل می کند.

تحقیقات همچنین نشان داده اند که ما فهم و شعور افراد را بنا بر صورت و حالاتشان قضاوت می کنیم. طبق اطلاعاتی که در تحقیقی آورده شده بود، افرادی که چهره های باریک و بینی های برجسته دارند احتمال پذیرفته شدنشان نسبت به افراد باهوش بیشتر است.

افراد با چهره های شاد و همراه با لبخند نسبت به افرادی حالت صورتشان خشمگین است نیز باهوش تر به نظر می رسند.

چشم ها

چشم ها را مکررا تحت عنوان پنجره ای به سمت روح می نامند، از آن جایی که قادر هستند چیزی را که شخصی واقعا احساس می کند و یا فکر می کند را نشان دهند. اگر در حال مکالمه با فرد دیگری هستید، توجه به حرکت چشم ها بخشی طبیعی و مهم از پروسه ارتباط برقرار کردن است.

برخی موارد شایع را متوجه خواهید شد، که آیا مردم ارتباط چشمی مستقیم برقرار می کنند و یا از نگاه کردن به شما اجتناب می کنند، چه قدر پلک می زنند و یا مردمک چشمشان گشاده شده است.

هنگامی که در حال ارزیابی زبان بدن هستید، به موارد زیر در رابطه با چشم ها توجه کنید:

  • خیره شدن: هنگامی که شخصی در حین مکالمه به چشم های شما مستقیما نگاه می کند، نشان دهنده آن است که او علاقه مند است و در حال توجه کردن است. به هر حال، نگاه کردن مکرر و طولانی هم می تواند آزار دهنده باشد. از طرف دیگر، شکستن ارتباط چشمی و مدام به اطراف نگاه کردن نشان دهنده ناراحتی، نارضایتی فرد است و یا اینکه می خواهد احساسات واقعی اش را پنهان کند.
  • پلک زدن: پلک زدن امری نرمال و طبیعی است، اما شما باید توجه کنید که فرد خیلی زیاد و یا خیلی کم پلک می زند. افراد معمولا هنگامی که احساس استرس و ناراحتی می کنند به سرعت پلک می زنند. پلک زدن های به ندرت هم می تواند نشان دهنده این باشد که فرد عمدا در تلاش است حرکت چشم هایش را کنترل کند.
  • سایز مردمک چشم: سایز مردمک چشم می تواند در ارتباط غیر کلامی یک سیگنال جزئی باشد. در حالی که میزان نور محیط می تواند اتساع مردمک را کنترل کند، گاهی عواطف هم می توانند موجب تغییراتی در اندازه مردمک شوند.
نقش چشم ها در زبان بدن

چشم در زبان بدن

دهان

در خواندن زبان بدن، حرکات و حالات دهان هم می تواند نقش مهمی را ایفا کند. به عنوان مثال، گاز گرفتن لب پایین می تواند نشانه این باشد که فرد احساس نا امنی، ترس و نگرانی می کند. پوشاندن دهان می تواند تلاش فرد برای مودب بودن هنگام خمیازه کشیدن و سرفه کردن باشد، اما همچنین می تواند تلاشی به جهت جلوگیری و پوشاندن اخم ناشی از مخالفت باشد.

لبخند زدن احتمالا از بهترین سیگنال های زبان بدن است، اما لبخند را هم می توان به صورت های مختلفی تفسیر کرد. یک لبخند می تواند خالص و واقعی باشد، اما همچنین می تواند برای نشان دادن خوشحالی دروغی، بدبینی و یا هنگام طعنه زدن استفاده شود.

ژست ها و حالات دست

ژست ها می توانند نشانه های واضح و مستقیم در زبان بدن باشند. دست تکان دادن، اشراه کردن و استفاده کردن از انگشت ها برای نشان دادن برخی اعداد همگی از علائمی رایج و راحت برای فهمیدن هستند. برخی از این حرکات می توانند متناسب با فرهنگ خاصی باشند، اگر چه نشان دادن شست دست و یا علامت صلح می تواند در هر کشوری به طور متفاوتی تعریف و معنا شود.

در زیر برخی از حرکات دست متداول و با معنا احتمالی شان آورده شده است:

  • مشت محکم: در برخی شرایط می تواند نشانه خشم و مواقع دیگری نشان دهنده اتحاد باشد.
  • شست به سمت بالا و یا پایین: اغلب برای نشان دادن رضایت و یا نارضایتی استفاده می شوند.
  • ژست اوکی (okay): این حالت در کل به معنای اوکی بودن و خوب بودن همه چیز است. در بخش هایی از اروپا، این علامت نشان دهنده این است که شما هیچی نیستید. و در برخی کشور های جنوبی آمریکا، این حرکت نماد زشتی است و معنای خوبی ندارد.
  • علامت هفت و یا V: در برخی کشور ها نشانه صلح و موفقیت است.
مدرس زبان بدن

دست در زبان بدن

بازو ها و پا ها

بازو ها و پا ها هم می توانند عضو های مهمی در انتقال اطلاعات باشند. دست به سینه ایستادن می تواند یک حالت دفاعی را در شخص نشان دهد. دست به پهلو ایستادن می تواند نشانه آماده و تحت کنترل بودن و یا حتی می توان نشانه خشم هم باشد. بستن دست ها از پشت نیز نشانه خشم، اظطراب و یا سر رفتن حوصله می تواند باشد.

طرز ایستادن و یا قرار گرفتن

اینکه چطور ما بدنمان را نگه می داریم هم نقشی اساسی در زبان بدن دارد. این طرز ایستادن و نگه داشتن بدن به انگلیسی posture شناخته می شود که به معنای طرز قرار گیری و حالت بدنمان است. posture اطلاعات ارزشمندی در رابطه با عواطف و احساسات طرف مقابل را می تواند در اختیارمان قرار دهد و همچنین می تواند ویژگی های شخصیتی مانند اعتماد به نفس و یا مطیع و فروتن بودن فرد را هم نشان دهد.

به عنوان مثال، صاف نشستن فردی می تواند نشانه این باشد که فرد متمرکز است  و حواسش به اتفاقات اطرافش است. نشستن با حالت قوز کرده به سمت جلو، نشان دهنده بی حوصلگی فرد و یا بی تفاوت بودنش است.

فاصله شخصی

دقیقا همانند حرکات بدن و حالات صورت می توانند اطلاعات غیر کلامی بزرگی را در ارتباطات منتقل کنند، فاصله فیزیکی بین افراد هم می تواند نقش مهمی را ایفا کند. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به بهترین مدرس زبان بدن مراجعه کنید.

posture

حالت بدن

سخن آخر

برای آموختن زبان بدن به بهترین مدرس زبان بدن مراجعه کنید تا با حرفه ای شدن در فهمیدن نشانه و سیگنال ها از جانب طرف مقابتان، در روابطتان به پیشرفت بزرگی دست یابید.

بهترین روانشناس تهران کارگاه های مفید و کاملی را در این زمینه برگزار می کند، برای اطلاع یافتن از زمان آن ها به سایت مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین