افزایش هوش هیجانی

هوش هیجانی

اگر نسبت به وقایع و اتفاق های اطرافتان که برایتان می افتد بی تفاوت هستید، احساس خاصی ندارید و برایتان فرقی نمی کند که اتفاق مهم و هیجان انگیزی برایتان بیفتد یا اتفاقی عادی و طبیعی در زندگی روزمره و همیشگی! یا اگر احساساتتان را جمع می کنید و در برخی از شرایط خاص یکهو آن ها را بروز می دهید یا حرفی می زنید که فکر می کنید موجب ناراحتی دیگران می شود.

 هوش هیجانی EQ

شما با برداشتن اولین قدیم برای افزایش هوش هیجانی، قدم های بعدی را نیز به مراتب طی می کنید و کم کم با گذشت زمان می توانید خودتان را با هر نوع شرایطی وفق دهید.

برای تمامی این موارد راه درمانی وجود دارد که ما از آن به عنوان افزایش هوش عاطفی و هیجانی تعریف می کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا تکنیک ها و نکاتی را جهت ارتقاء هوش عاطفی و هیجانی ارائه دهیم.

دانشمندان، محققان با مطالعه در زمینه هوش عاطفی و هیجانی، هوش عاطفی یا EQ به این نتیجه رسیده اند که تمامی این موارد هرچند اسامی شان کمی متفاوت از هم است اما یک مفهوم کلی را شامل می شوند. این جمله که هوش عاطفی و یا هیجانی EQ نسبت به ضریب هوشی IQ امروزه ارجحیت بیشتری دارد را شنیده باشید.

افزایش هوش هیجانی

هوش هیجانی

اولین قدم برای افزایش هوش هیجانی

همیشه اولین قدم مهم ترین و با انگیزه ترین قدم هر فرد برای شروع هر کاری می باشد، پس اگر می خواهید که هوش هیجانی خود را افزایش دهید تا احساسی تر بتوانید عمل کنید، قدم به قدم این مراحل را طی کنید تا به موفقیت برسید.

  1. به اتفاقات مهیج بیاندیشید

حالت چهره خود را هنگام مواجه شدن با یک موضوع تلخ، دردناک، یا موضوی که ممکن عصبانیتان کند، تصور کنید. هیجانات و واکنش های خود را بهتر بشناسید و با کمی تمرین از قبل، کنترل احساساتتان را به دست بگیرید.

  1. به نظر دیگران اهمیت دهید

دید دیگران نسبت به ما، با آنچه که خودمان فکر می کنیم بسیار متفاوت تر می باشد. نظرشان را در مورد واکنشتان به موضوعی هیجان انگیز که برایتان تعریف کرده اند، جویا شوید. پاسخ هایشان به شما برای بهتر شناختن خوتان کمک بزرگی می کند.

  1. مکث کنید

با مشاهده هر اتفاق غیر نرمال، یا شنید هر حرف تلخ و ناراحت کننده سریع واکنش از خودتان نشان ندهید. معمولا افراد به دلیل هجوم احساسات به درونشان، سریع حرفی که به ذهنشان می رسید را بلند می گویند و تا چند ساعت حس بدی به آن ها دست خواهد داد. پس مکث کردن در کنار تامل و فکر را تمرین کنید و هیجانی تصمیم نگیرید.

  1. تهاجمی عمل نکنید

اگر کسی به تندی از شما انتقاد کرد، یا حرف نامربوطی را به شما نسبت داد تهاجمی عمل نکنید و با الفاظ تند و پرخاشگرانه پاسخ فرد را ندهید. اگر کنترل واکنش ها و احساساتتان را در دست نگیرید آن ها بر شما غالب می شوند. پس از بارخوردها و اخبار منفی در جهت نفع و پیشرفت خود استفاده کنید.

  1. همدردی و هم دلی را فراموش نکنید

بجای این که روی کلمات و وقایع متمرکز شوید سعی کنید به دیگران کمک کنید و با ان ها همدلی کنید. چون خودتان عصبانیت، ترس، ناراحتی و مشکلات را تجربه کرده اید پس فرصت خوبیست که در صورت مشاهده فردی که مشکلات زیادی را پشت سر می گذارد دلداری دهید و بتوانید احساساتشان را درک کنید و واکنششان نسبت به موضوعات مختلف را مشاهده کنید.

تعریف هوش هیجانی

هوش هیجانی، هوش عاطفی و هوش احساسی یعنی شناخت و کنترل عواطف، احساسات و هیجانات خود و دیگران و استفاده بهینه و صحیح از این احساس. اشخاصی که از هوش عاطفی و یا هیجانی بالایی برخوردارند می توانند عواطف خود و دیگران را به خوبی کنترل کرده، بین پیامد های خوب و بد آن تفاوت قائل شود.

هوش عاطفی و هیجانی، مجموعه گسترده ای از مهارت ها و خصوصیات فردی را در برمی گیرد. در واقع هوش هیجانی به معنی توانایی درک و مدیریت کردن افراد چه مرد و زن و چه کودکان برای رفتار خردمندانه در روابط انسانی است.

هوش هیجانی بدان معنا است که بتوانیم خیلی خوب انگیزه رفتاری خودمان و دیگران را بفهمیم و درک کنیم. سپس در تعاملات اجتماعی خود از این اطلاعات استفاده کنیم.

تکنیک های افزایش هوش هیجانی

تکنیک های افزایش هوش هیجانی

افزایش هوش هیجانی

  • خود مدیریتی

اولین قدم برای افزایش هوش هیجانی، مدیریت خودتان است. هر فردی قادر است احساسات، عواطف و تصمیم های خود را کنترل کند. احساسات خود را به شیوه درست مدیریت کنید، ابتکار عمل داشته باشید. به تعهداتی که با خودتان می گذارید عمل کنید و سعی کنید با تغییر شرایط به بهترین نحو به نفع خود تغییر کنید. برای افزایش هوش هیجانی می توان به بهترین روانشناس و بهترین دکتر هیپنوتیزم مراجعه کرد.

  • خود آگاهی

شما احساسات خود را تشخیص می دهید و آن ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر رفتار و افکارتان تاثیر می گذارد، شما نقاط قوت و ضعف خود را نیز می دانید و از میزان اعتماد به نفستان نیز آگاهی کامل دارید.

  • آگاهی اجتماعی

حس همدلی در بین تمامی افراد دیده می شود، شما می توانید نیازها و نگرانی های سایر افراد را درک کنید، از نظر اجتماعی باید احساس راحتی داشته باشید و بتوانید با افراد تعامل و ارتباط برقرای کنید.

  • مدیریت روابط

شما باید بتوانید با افراد ارتباط موثر برقرار کنید، چگونه این روابط را توسعه دهید و آن را حفظ کنید. با اهداف، افکار و نظراتتان دیگران را تحت تاثیر قرار دهید و الهام بخش دیگران باشید، در یک تیم خوب و موفق کار کنید و بتوانید مشکلات را کنترل کنید.

چرا هوش هیجانی مهم است؟

همانطور که می دانید و بارها با این قضیه رو به رو شده اید که باهوش ترین افراد، همیشه موفق ترین در زندگی نیستند. احتمالا هستند افرادی در اطرافتان که از لحاظ دانشگاهی در رشته خود درخشان عمل می کنند اما در عین حال در کار، از نظر اجتماعی و روابط شخصی ضعف در عمل دارند.

توانایی فکری و هوش بالا IQ برای دستیابی به موفقیت در زندگی کافی نیست. ضریب هوشی شما می تواند در دانشگاه و رشته های علم مورد نظرتان کمک کند، اما برای رسیدن به موفقیت شما احتیاج ضریب هوشی در کنار هوش هیجانی دارید و این دو در کنار هم می تواند بهترین شرایط را برایتان رقم بزند.

اولین قدم برای افزایش هوش هیجانی

اهمیت هوش هایجانی

اهمیت افزایش هوش هیجانی کودکان

  • هوش هیجانی بالا با ضریب هوشی رابطه ای مستقیم دارد.
  • هوش عاطفی و هیجانی بالا ارتباطات اجتماعی را قوت می بخشد.
  • ایجاد موفقیت های کاری در بزرگسالی
  • افزایش سلامت روانی
افزایش هوش هیجانی در کودکان

اهمیت افزایش هوش هیجانی کودکان

تکنیک های افزایش هوش هیجانی در کودکان

اولین قدم برای بالا بردن هوش هیجانی کودک در خانه است. ارتباط خود با همسر و کودکتان را بیشتر کنید. از راویه و نگاه او به همه چیز نگاه کنید. از جمله تکنیک های افزایش هوش عاطفی یا هیجانی در کودک می توان موارد زیر را نام برد.

  1. آشتی دادن کودک با احساساتش
  2. آموزش نه گفتن
  3. آموزش خود کنترلی
  4. راه های تازه ای را به کودکتان نشان دهید.
  5. ترس های غیر منطقی را در کودکتان از بین ببرید.
برای تقوبت هوش هیجانی بر روی کدام ویژگی ها باید کار کرد؟

برای تقویت و بالا بردن هوش هیجانی توجه به ویژگی های زیر مهم است.

  • خواندن هیجانات و حالات در انسان‌ها
  • نمایش و ابراز هیجان‌
  • درک هیجان‌
  • مدیریت هیجان‌
سخن آخر

این ها مواردی بودند که در رابطه با افزایش هوش هیجانی در اختیارتان قرار دادیم. اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه داشتید، می توانید با مراجعه به وب سایت حس نو، از کارگاه هایی که توسط بهترین روانشناس تهران برگزار می شوند، اطلاع یابید.

faq title=”سوالات متداول اولین قدم برای افزایش هوش هیجانی” open1st=”1″ openAll=”0″]

1دقت به واکنش هایی که در مقابل دیگران انجام می دهیم چه تاثیری در بالا بردن هوش هیجانی دارد؟
دقت به واکنش هایی که در مقابل دیگران انجام می دهیم با بالا بودن هوش عاطفی یا هیجانی تاثیر دارد. زاویه دید شما به این مورد با هوش هیجانیتان ارتباط مستقیم دارد.
2قدم اول در بالا بردن هوش هیجانی چیست؟

اولین قدم برای بالا بردن هوش هیجانی خوداگاهی است. ترس و نگرش های منفی از خود باعث پایین امدن هوش هیجانی می شود.

3اهمیت هوش عاطفی و یا هیجانی در کودکان چیست؟
باعث رشد شخصیت کودک و سلامت روانی در کودک می شود. هوش عاطفی یا هیجانی در کودکان با ضریب هوشی شان رابطه مستقیم دارد.
[/faq]

1 دیدگاه

  1. زهره گفت:

    من باید روی هوش هیجانیم کار کنم.فکر میکنم ااز یه زمانی به بعد من همه احساسات رو درون خودم کشتم و عکس العملهام در مقابل وقایع رو به صفر رسوندم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین