ترس های روانشناسی

انواع ترس

ترس در روانشناسی به چه معناست

در زندگی روزمره ما، ترس از نظر ما تنها به معنای احساس ناخوشایندی که همراه با هراس و درد است، می باشد اما در علم گسترده ای مانند روانشناسی، ترس انواع مختلف در شرایط های مختلفی دارد و برای هرکدام انواع راهکارها و راه حل وجود دارد.

در واقع ما توضیح ترس را این گونه می دهیم که: ترس یک احساس جدید یا یک هیجان از رویدادی جدید که ما آن را در ذهن خود می پرورانیم و آن را به مرور زمان گسترس می دهیم تا در برخی از افراد تبدیل به فوبیا نیز می شود.

ترس در یک سری از زمان ها، خوب، با نتیجه مثبت و در برخی زمان ها، بد، همراه با نتیجه منفی می باشد و زمانی این ترس ها برای ما بد هستند که روی زندگی روزمره ما اثرات نامطلوب بگذارند.

به عنوان مثال: هنگامی که شما طرف مواد مخدر و مشروبات الکی نمی روید چون ترس پیدا کردن اعتیاد به آن و عدم توانایی در ترک آن را در ذهن خود دارید نمی توانید به سمت آن قدمی بردارید، اما گاهی ترسی مانند ترس از رانندگی، ترس از ارتفاع، ترس از دریا و … می توانند آرامش فکرتان را برهم بزنند و در زندگی شما اخلال ایجاد کنند.

در ادامه این مقاله با انواع ترس روانشناسی و راهکارهای مقابله با آن آشنا می شویم.

مفهوم ترس

ترس در روانشناسی

انواع ترس روانشناسی

فوبیا یا هراس غیر معمول می تواند تبدیل به ترسی غیر منطقی و مداوم شود که در شرایط خاصی برایتان پیش بیاید و حالتان را خراب کند.

فوبیا چند نوع دارد:

  • فوبیا خاص یا ساده که شایع ترین نوع فوبیا می باشد و معمولا نسبت به اشیاء خاصی اتفاق می افتد که بی خطر هستند، این افراد خود می دانند و قبول دارند که ترسشان غیرمنطقی است اما از مواجه شدن با ترسشان وحشت دارند.
  • فوبیای اجتماعی، این نوع از فوبیا در درجه دوم قرار دارد. بعضی از افراد از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی و عمومی یا حضور در مقاب جمعیت های زیاد آن ها را دچار هراس و آشفتگی می کند.

در این حالت فرد احساس می کند که در مکان های عمومی احساس خجالت، حقارت و کوچیک بودن می کند، اینجور افراد به دلیل کمبود اعتماد به نفس برای ورود به محیط هایی مانند مدرسه، محل کار و در کل جامعه دچار تنش می شوند.

  • آگورافوبیا یا ترس از تنهایی در مکان های عمومی و بزرگ که نتوان به راحتی از بین جمعیت و آنجا فرار کرد. اینجور افراد از این که از خانه بیرون هم بروند هراس دارند چه برسد به زمانی که در اتاق کم حجمی با چندین فرد غریبه قرار می گیرند.
  • آراکنوفوبیا، این بیماری مخصوص کودکان است، برای آن ها ترس از مار و عنکبوت یک ترس غیر عادی نیست و همین موضوع ممکن است کابوس شبانه آن ها شود. در کل هنگامی که ترس از یک نوع حشره یا حیوان در فردی شدید است به راحتی از یاد نمی رود.
  • کلاستروفوبیا، که به معنای ترس از مکان بسته می باشد، این نوع از ترس هم در آقایان وجود دارد هم خانم ها ولی طبق تحقیقات و آزمایشات نشان داده شده، این ترس در خانم ها بیشتر است. علت آن می تواند این باشد که در کودکی در مکانی در به رویتان قفل شده یا در آسانسور گیر کرده اید و این ترس در ذهنتان همچنان مانده است.
  • آکروفوبیا، ترس از ارتفاع! این ترس در وجود افراد زیادی است و معمولا از دوران کودکی شروع میشود و تا پایان جوانی نیز ادامه دارد، این افراد از سوار شدن بر وسایلی مانند تلستیژ، بالا رفتن از پل هوایی، کوه نوردی و … دچار وحشت و استرس می شوند.
  • fear flying

    ترس از پرواز

  • میزوفوبیا، ترس از میکروب ها: یکی از بدترین انواع ترس روانشناسی، میزوفوبیا می باشد. این ترس در برخی مواقع گفته می شود که مربوط به اختلال در وسواس نیز می باشد، این ترس باعث می شود افراد از رفتن به سرویس های بهداشتی در مکان های عمومی، شستن بیش از حد دست و صورت و … دچار شوند.
  • نکروفوبیا، ترس از مرگ هم در بعضی از افراد نوعی فوبیا حساب می شود، یعنی در واقع ترس های دیگر مانند ترس از ارتفاع، میکروب، مکان بسته زیر مجموعه ای از ترس از مرگ می باشند.

درمان فوبیا

هنگامی که دچار ترس های موارد بالا شدید، برای رفع و درمان آن ها باید حتما به متخصصین در این امر مراجعه کنید تا بتوانید سریع تر برای از بین بردن یا کاهش آن ها اقدام کنید.

روش های درمانی مانند پیدا کردن ریشه ترس، شناخت روانی افراد، انجام برخی تست ها  ازمایش ها، تجویز برخی داروها برای قرار گرفتن در موقعیت خاص و یا روش های ترکیبی می تواند به شما کمک کند ترس خود را درمان کنید.

درمان ترس

درمان فوبیا

سخن آخر

اگر دچار یکی از هشت مورد موارد فوبیا شدید و توانایی مقابله با ترس در روانشناسی و درمان آن را به تنهایی ندارید حتما به بهترین روانشناس تهران و مشاورین حرفه ای در این امر مراجعه کنید تا باقی عمر خود را در آرامش فکری و ذهنی بگذرانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین