افسردگی شیدایی

افسردگی شیدایی چیست

اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی

اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی نوعی اختلال روانی است که باعث تغییرات غیرمعمول در خلق و خو، میزان سطح انرژی برای فعالیت های روزمره، سطح فعالیت ، کاهش تمرکز و توانایی انجام کار می شود.

اختلال دوقطبی با علائم دیوانه وار و تا حد زیادی خطرناک، آنقدر شدید است که فرد به مراقبت فوری بیمارستان نیاز دارد. معمولاً ، اپیزودهای افسردگی نیز اتفاق می افتند ، به طور معمول حداقل 2 هفته به طول می انجامند.

در ادامه این مقاله به توضیح این که افسردگی شیدایی چیست و علل و عوامل پیدا آن و علائمی که به همراه خواهد داشت، صحبت می کنیم.

 

افسردگی شیدایی

اختلال دو قطبی

افسردگی شیدایی چیست

افسردگی شیدایی نوع دیگری از افسردگی می باشد که به مراتب از آن خطرناک تر است و راه ها درمان آن نیز با افسردگی معمولی متفاوت می باشد. معمولا افسردگی شیدایی ژنتیکی می باشد و در خانواده فرد مبتلا شده، افراد دیگری هم وجود دارند.

این بیماری در نوجوانانی که به سنین بزرگسالی نزدیک می شوند، بیشتر مشاهده می شود و معمولا روند پیشرفت آن در افراد، از چند روز تا چند ماه به طول می انجامد، امادر صورتی که شما به موقع برای درمان این بیماری به بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید، می توانید امیدوار باشید که این موضوع نیز به راحتی درمان می شود.

معمولا شدت و علائم افسردگی شیدایی به قدری واضح و شدید می شود، که فرد باید حتما در بیمارستان بستری شود و از او به طور جدی مراقبت شود. در واقع افسردگی شیدایی یا مانیا به این گونه است که فرد در ساعاتی از روز بسیار خوشحال و شاداب است و ممکن است چند ساعت بعد در نا امید ترین و غمگین ترین حالت روحی خود قرار بگیرد.

در واقع افسردگی شیدایی می تواند، حالات مختلفی را در فرد ایجاد کند و این موضوع به بستگی به میزان شدت و وخامت آن دارد. زیرا ممکن است شما دچار شیدایی خفیف که به آن نیمه شیدایی می گویند شده باشید، یا حالات افسردگی شیدایی با علائم جنون آمیز را داشته باشید.

سوالات متداول افسردگی شیدایی چیست

1آیا افسردگی شیدایی با مصرف دارو، درمان می شود؟

با توجه به میزان وخامت و شدت بیماری اختلال دو قطبی در افراد مختلف، معمولا با بروز اولین علائم به آن ها توصیه می شود که خود را به یک متخصص و روانشناس حرفه ای نشان دهند تا حتما بعد از بررسی های لازم، راهی برای کنترل این نوسانات خلقی، پیدا کنند.

مصرف دارو یکی از بخش های درمانی افسردگی شیدایی می باشد که از تغییرات ناگهانی خلق و خوی فرد جلوگیری می کند و به حفظ روحیه افراد نیز کمک می کند اما باید در نظر داشته باشید که نوع دارویی که انتخاب می کنید بسیار مهم است و داروهای ضد افسردگی، نه تنها کمکی به حال فرد نمی کند بلکه در اکثر مواقع حال روحی او را وخیم تر نیز می کند، بنابراین توصیه می شود از داروهای تثبیت کننده خلق و خو استفاده کنید تا قرص های ضد افسردگی!!

2خانواده تاثیری در شدت گرفتن افسردگی شیدایی دارد؟

خانواده می تواند هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی بر روحیه و خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی شیدایی داشته باشند، زیرا اگر یکی از اعضای خانواده نیز دچار اختلال دو قطبی شده باشد در روند درمان فرد دیگر تاثیر گذاشته و موجب افزایش استرس و بهم ریختگی حالات روانی فرد می شود.

اما از جهتی ممکن است خانواده با کمک به فرد و ایجاد فضای آرام برای روند بهبود درمان او، باعث شوند زمان درمان بیمار کوتاه تر شده و این مرحله سخت را پشت سر بگذارد.

3تفاوت افسردگی و افسردگی شیدایی؟

گاهی اوقات افراد به اشتباه تصور می کنند که افسردگی شیدایی همان افسردگی گذرا و نرمال می باشد. اما قابل ذکر است که این دو مورد کاملا با یکدیگر متفاوت اند و علائم های بروز آن ها نیز به شکل های مختلف است. معمولا افسردگی ساده و کوتاه مدت با مصرق قرص های ضد افسردگی و چند جلسه روان درمانی بهبود می یابد اما افسردگی شیدایی وخیم تر است و فرد باید زمان بیشتری را برای درمان آن و پیدا کردن ریشه و منشا به وجود آمدن آن، صرف کند.

افسردگی نیمه شیدایی

افسردگی شیدایی چیست

انواع مختلف اختلال دو قطبی

به طور کلی دو نوع اختلال دوقطبی وجود دارد که هر دو نوع شامل تغییرات واضح در خلق و خو، انرژی و سطح فعالیت هستند.

  • اختلال دو قطبی نوع یک: گاهی دوره افسردگی طولانی تر است و فرد در این مدت با تغییرات رفتاری شدید تری نیز مواجه می شود، میزان انعطاف پذیری افرادی که دچار افسردگی شیدایی شده اند، بسیار کم می شود، تحریک پذیر تر می شوند و بیماری روحی آن ها به سمت جنون متمایل می شود.
  • اختلال دو قطبی نوع دو: معمولا این مورد برای کسانی رخ می دهد که دچار افسردگی تا حد بسیار کمی شده اند، معمولا افرادی که دچار اختلال دو قطبی نوع دو می شوند، غمناک، بی تفاوت و نا امید ( معروف به اپیزودهای افسردگی) هستند.

علائم افسردگی شیدایی

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی،  دوره هایی از احساسات غیر منتظره شدید، تغییر در ساعات خواب ( کم خوابی یا خواب بیش از اندازه) معمولا رفتارها و برخی اعمال خطرناک و جدید را تجربه می کنند( اغلب بدون شناخت اثرات مضر یا نامطلوب احتمالی آنها). این دوره های خاص “بخش های خلقی” نامیده می شوند. بخش های روحی با روحیه و رفتارهایی که برای فرد معمولی است بسیار متفاوت است.

علل پیدایش افسردگی شیدایی

به طور معمول، پیدایش این بیماری روحی دلیل قطعی و ثابت و همیشگی ندارد و در افراد مختلف، متفاوت است. اما پزشک ها و محققین بر این باورند، که کسانی که دچار افسردگی شیدایی می شوند، منشاء آن  وراثت و ژنتیک می باشد و معمولا یکی از اناوع افسردگی، اختلال دو قطبی، نیمه شیدایی و شیدایی در اعضای خانواده یا یکی از اطرافیان مشاهده می شود.

همچنین یکی دیگر از علل رخ دادن این بیماری این می موضوع می تواند باشد که یک مشکل فیزیکی در قسمتی از مغز رخ داده و این مشکل باعث شده که مغز انسان نتواند حالات روانی را کنترل کند که موجب بروز این اختلالات روانی می شود.

گاهی اوقات هم فرد، بسیار استرس می گیرد و یا دچار بیماری های دیگر روی می شود و کم کم این نوسانات خلقی در او پدیدار خواهد شد.

درمان افسردگی شیدایی

برخی عوامل برای فردی که مبتلا به افسردگی شیدایی است، خطر آفرین اند و موجب گسترش این بیماری می شوند. برای درمان این بیماری باید اول از همه بدانید که اختلال دو قطبی با افسردگی ساده و معمولی متفاوت است و به مراتب به راه های درمانی طولانی مدت تر و تحت نظر پزشک متخصص احتیاج دارد.

بهتر است در طول درمان افسردگی شیدایی، افرادی که دچار این بیماری هستند به ویژه اعضای درجه یک خانواده، برای مدتی از فرد دور باشند زیرا تغییر خلق و خوی آن ها و رفتارهای ناشی از این موضوع، می تواند موجب استرس زیاد، اضطراب و آسیب های روحی جدی شود.

در صورتی هم که فرد از الکل و داروهایی بجز مواردی که پزشک تجویز کرده، استفاده می کند باید حتما آن را به پزشک مربوطه اطلاع دهید تا شیوه درمانی جدیدی را برنامه ریزی کند.

درمان اختلال دو قطبی

درمان افسردگی شیدایی

جمع بندی

اگر قصد درمان افسردگی شیدایی توسط مصرف دارو و قرص دارید، باید حواستان به میزان دور و نوع دارویی که می خواهید مصرف کنید، باشد. زیرا مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک می تواند عوارض جانبی خطرناکی برای جسم و روحتان داشته باشد و مشکلات جدیدی را برایتان پیش بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین