هوش هیجانی

افزایش هوش هیجانی

هوش هیجانی

گاهی اوقات افراد به دلیل سبک یکنواخت زندگی، از دست دادن فردی که دوستش دارند، شکست خوردن در مراحل مختلف زندگی و … انگیزه خود را برای انجام کارهای جدید و یا حتی همان کارهای متنوع قبلی، از دست می دهند و به فردی تبدیل می شوند که از تنوع در مسائل مختلف، آدم های مختلف، ورزش ها و تفریحات جدید خوششان نمی آید و ترجیح می دهند که همان سبک معمولی و قبلی زندگی را ادامه دهند.

این نوع زندگی یکنواخت اثرات بدی به دنبال خواهد داشت که ممکن است روند معمولی زندگی فرد را عوض کند و او را دچار بحران ها  اسیب های روحی جدید کند. در ادامه این مقاله نکاتی در رابطه با نشانه هوش هیجانی پایین در افراد و افزایش هوش هیجانی را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

اثرات هوش هیجانی

هوش هیجانی

سئوالات متداول افزایش هوش هیجانی

1آیا وابستگی یکی از نشانه های هوش هیجانی پایین است؟

بله، زمانی که شما به کار یا شخصی وابستگی دارید، نمی توانید اتفاقات و هیجان های جدید تری را شروع و تجربه کنید و می خواهید در مسیری مستقیم و روال همیشگی قدم بردارید. شما مدام به دنبال یک حامی و یا ناجی می گردید که کارهای شما را حمایت کند و از شما در برابر اتفاقات مختلف محافظت کند.

اما باید بدانید که آدم ها تا پایان عمر همراه شما نخواهند بود و یک روزی آن ها را از دست می دهید، پس سعی کنید وابستگی خود را کم کنید و برای برقرای ارتباط با آدم های بیشتر وقت بگذارید.

2یکی از راه های موثر افزایش هوش هیجانی چیست؟

بیان کردن احساسات و نترسیدن از قضاوت دیگران یک راه موثر در افزایش هوش هیجانی می باشد. هنگامی که شما مدام ترس از تمسخر و قضاوت توسط دیگران را دارید نمی توانید به راحتی احساسات و عواطفتان را بیان کنید یا اگر در جمعی هستید نمی توانید در مورد مسائلی که علاقه دارید یا از غذاهایی که خوشتان نمی آید صحبت کنید.

چون نگران می شوید که کسی در جمع شما را قبول نداشته باشد و با تمسخر کردن یا قضاوت شما جلوی دیگران، خجالت زده تان بکند، اما باید بدانید که افراد نظرهای متفاوتی دارند و طرز فکر هر آدمی برای خود و اطرافیانش محترم است.

3آخرین راه برای افزایش هوش هیجانی چیست؟

اگر نمی توانید به هیچ عنوان با دیگران ارتباط بر قرار کنید و هوش هیجانی خود را در امور مختلف افزایش دهید، اخرین و مطمئن ترین راه مراجعه به دفاتر مشاوره و روانشناسی و صحبت با افراد آگاه و با تجربه می باشد.

زیرا آن ها با افراد مشابه شما برخورد زیادی داشته اند و می توانند با ارائه بهترین راهکارها و در اختیار گذاشتن تجربیات خود به شما کمک کنند.

نشانه های هوش هیجانی پایین

  • تاثیر پذیری از دیگران

افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند، نمی توانند نظرات و علائق شخصی خود را دنبال کنند و برای خود زندگی متفاوت از دیگران ایجاد کنند، آن ها از مورد قضاوت قرار گرفتن واهمه دارند و اگر سبکی یا شغل و مدل لباسی در جامعه مد شود و عده زیادی از آن تبعیت کنند، این افراد نیز با جماعت همرنگ می شوند تا مورد تمسخر و قضاوت دیگران قرار نگیرند.

  • هوش هیجانی و خشم

معمولا کسانی که بعد از وقوع اتفاقی، سریع هیجان زده می شوند یا خشمگین می شوند و حس خود را به طرف نشان می دهند، یا حتی کسی با آن ها مخالفتی می کند و در مورد کار یا هر موضوع دیگری از آن ها انتقادی می کنند، فردی که هوش هیجانی پایینی دارد نمی تواند در ذهن خود، چند دقیقه و چند ساعت بعد را بسنجد که ممکن است حرفی که بر زبان می آورد چه تاثیرات بدی به همراه داشته باشد.

این افراد طبق عادت و غریزه ای که دارند عمل می کنند، اما افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند بهتر تفکر می کنند و تصمیم های جدید تر و بهتری در موقعیت های مختلف می گیرند.

البته ممکن است این عدم توانایی در کنترل خشم ریشه در گذشته و خانواده شما داشته باشد که جای نگرانی نیست زیرا شما می توانید برای کنترل عواطف و احساسات یا تقویت روحیه خود به بهترین روانشناس تهران مراجعه کرده و با صحبت کردن در مورد مشکلاتتان، ریشه آن را پیدا و سپس آن را برطرف کنید.

نشانه های هوش هیجانی

هوش هیجانی پایین

افزایش هوش هیجانی

اما در روانشناسی برای هر عملکرد ذهن، مغز و بدن یک توضیحی وجود دارد و اگر شما از هوش هیجانی پایینی برخوردارید، می توانید با به کار بردن این راه های افزایش هوش هیجانی، در زندگی و شغلتان تغییرات مثبت ایجاد کنید تا بتوانید با دیگران ارتباط موثر بر قرار کنید و محبوبیت خودتان را بین افراد و شغل های مختلف، افزایش دهید.

  1. کنترل احساسات

قسمت مهمی از راه های افزایش هوش هیجانی، کنترل احساسات و عوطف در قسمت های مختلف زندگی می باشد. در واقع خوب است قبل از هر موضوع تنش زا و استرس آوری، کمی با خو فکر کنیم که عکس العمل ما چه تاثیری در موضوع یا فرد مقابل خواهد داشت و آیا این تاثیر مثبت است یا فقط اوضاع را بدتر می کند.

درواقع شما با مدیریت ذهنتان، احساساتتان را به خوبی تحت کنترل خود در می آورید و در برابر هر موضوعی که شما را می آزارد سریع واکنش نشان نمی دهید و تصمیمات معقولانه تری می گیرید.

  1. خوش مشرب باشید

مورد بعدی که برای بیشتر شدن انگیزه و کنجکاویتان در مورد زندگی به شما کمک می کند، خوش مشرب بودن در جمع های دوستانه و حتی محیط کاری است.

معمولا کسانی که هوش هیجانی پایینی دارند، در محیط کاری، یا جمع های دورهمی و …. به قول معروف سرشان تو کار خودشان و نمی توانند ارتباط موثری با اطرافیان برقرار کنند.

افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند، به دنبال برد یک طرفه نیستند و دیگران را بخاطر نوع عملکرد و رفتار مسخره نمی کنند، آن ها سعی می کنند با برقرای ارتباط دوستانه دیگران را نیز تشویق به پیشرفت کنند و هرچه این ارتباط موثر را با افراد بیشتر کنند، خودشان نیز با استفاده از تجربیات دیگران کم کم پله های تلقی را طی می کنند و در اکثر امور پیشرفت خوبی خواهند داشت.

اگر شما به دیگران کمک کنید و در پیشرفت آن ها عاملی موثر باشید، شما به فردی محبوب در موقعیت های مختلف، تبدیل می شوید و افراد سعی می کنند با شما بیشتر ارتباط برقرار کنند که این خود عاملی در افزایش هوش هیجانی می باشد.

  1. استفاده از قوانین ان ال پی

یکی از بهترین تکنیک ها برای کاهش تنش و اضطراب از موقعیت ها و افراد مختلف،قوانین ان ال پی بسیار موثر می باشند و معمولا روانشناسان این مورد را به افرادی که نمی توانند خشمشان را کنترل کنند یا با دید دیگری به خود و زندگی نگاه کنند، پیشنهاد می کنند.

سعی کنید زمانی که مجادله ای در حال رخ دادن است، خودتان را در جایگاه طرف مقابل قرار دهید و تصور کنید که اگر فرد مقابل، خودتان بودید و حرفی را زده بودید توقع شنید چه حرف یا چه عکس العملی را دارید. در چنین شرایطی متوجه خواهید شد که هرکس نظرات شخصی دارد و همه افراد مانند یکدیگر نیستندو برای این که بتوانید ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار کنید باید به این تفاوت ها احترام بگذارید.

در واقع این شما هستید که می توانید ذهن خود و تصمیماتتان را کنترل کنید، پس به بدن خود اجازه ندهید تا بجای شما تصمیم بگیرد، خود را فردی تصور کنید که از بیرون ماجرا دارد شما دو نفر را تماشا و قضاوت می کند، بنابراین نکات ضعف و قوت طرفین را بررسی کنید و بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.

  1. انعطاف پذیر باشید

معمولا افرادی که هوش هیجانی ندارند، نسبت به کار و رفتار روزمره خود متعصبانه عمل می کنند و تصور می کنند نباید از خود کمی انعطاف و خلاقیت نشان دهند و به همین ترتیب با رخ دادن اندکی تغییر در زندگی، از پا در می آیند و سریع از کوره در می روند.

هرچه شما زندگی را جاده ای پر از اتفاقات متفاوت و جالب در نظر بگیرید و سعی کنید که قدم در این جاده پر پیچ و خم بگذارید، بهتر می تواند در برابر مشکلات و مواردی که سر راهتان قرار می گیرد، بایستید و عکس العمل های خوب و معقولانه ای از خود نشان دهید.

همچنین شما با منعطف تر شدن می توانید از دیگران بخواهید که ایرادات و مشکلاتتان را به شما بازگو کنند و در جهت رفع آن ها تلاش کنید.

هوش هیجانی

افزایش هوش هیجانی

جمع بندی

اگر فردی بی انگیزه در زندگی هستید و از اتفاقات هیجان انگیز و متفاوت که نظم زندگیتان را برهم بزند می ترسید شما فردی با هوش هیجانی پایین هستید که بهتر است از همین الان با انجام راه های افزایش هوش هیجانی که گفته شد، تمرین کنید تا بتوانید علاوه بر برقراری ارتباط موثر با دیگران، از زندگی خود و موقعیت های جدید لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین