روان پریشی

اختلال روان پریشی

اختلال روان پریشی

اختلال روان پریشی، اختلالات روانی شدید هستند که باعث می شوند فرد تفکر و اداراک غیر طبیعی داشته باشد و طی چند وقت ذهن فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. آن ها معمولا نمی توانند واقعیت را به خوبی درک کنند، قضاوت های خوبی انجام نمی دهند، احساسی برخورد می کنند و در مواقع تصمیم گیری رفتار مناسبی از خود نشان نمی دهند.

هنگامی که علائم شخص مبتلا به اختلالات روانی شدید می شود، او در برقرای ارتباط با دیگران و واقعیت های زندگی، ناتوان می شود. آن ها قادر به اداره زندگی روزمره خود نیز نمی باشند. اما با همه این توصیفات این بیماری نیز هرچند شدید باشد، فرد مبتلا می تواند با مراجعه به بهترین روانشناس تهران آن را درمان کند.

اختلالات روان پریشی

روان پریشی

اصلی ترین علائم اختلال روان پریشی

کسی که به اختلال روانپزشکی دچار می شود بسته به شرایط خاص خود، علائم منحصر به فرد خود را خواهد داشت. از مهم ترین علائم این بیماری توهم، هذیان و افکار آشفته اشتباه است، توهم تصورات غلط و ساخته ذهن خود انسان است و مواردی را به خود نسبت میدهد که شاید در اصل، همچین چیزی نبوده باشد.

به عنوان مثال فرد مبتلا به اختلال روان پریشی فکر می کند کسی علیه او توطئه می کند، او را تعقیب می کنند، پیام های مشکوک و با معنی برایش ارسال می شود، دیگران قصد آسیب زدن به او را دارند و …. . درواقع فرد توهم شنیدن، دیدن و احساس در مورد چیزهای بی معنی و بیهوده می کند.

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی نیز برخی از علائم روانپریشی را ممکن است داشته باشند.

برخی از مشکلات دیگری که می تواند باعث روانپریشی شود، شامل مصرف الکل و برخی داروها، تومورهای مغزی، عفونتهای مغزی و سکته مغزی است.

سوالات متداول اختلال روان پریشی

1آیا شخص یا اشخاصی می توانند علت دچار شدن کسی به اختلال روان پریشی باشند؟
خیر، به طور کلی هیچ فردی نمی تواند علت اختلال روانی در شخص دیگری باشد، وقایع آسیب زا، استفاده از مواد و الکل می توانند منجر به تغییراتی در نحوه عملکرد مغز شما شود.
2بهترین دارو برای درمان بیماری اختلال روان پریشی چیست؟
داروهای ضد روان پریشی، جز اولین راه های درمانی، اختلال روان پریشی هستند، این داروها از توهیم و هذیان توسط ذهنتان، جلوگیری می کنند.

اما برای مواردی که فرد توسط مواد کشیدن دچار این بیماری شده باشد، داروهای ضد روان پریشی گزینه مناسبی نمی باشد. بنابراین تجویز این داروها با توجه به شرایط و نوع موادی که مصرف کرده است متفاوت خواهد بود.

اگر اختلال خلقی دارید، ممکن است روانپزشک قرص های ضد افسردگی را توصیه کند، این قرص ها به بهبود علائم مرتبط با افسردگی مانند غم و نا امیدی کمک می کند.

3آیا داروهای گیاهی می توانند به رفع این بیماری کمک کنند؟

در حالی که داروهای گیاهی در اکثر امور پزشکی به عنوان یک علم و موضوع مد روز، شناخته می شوند اما تاثیر چندانی بر از بین رفتن این بیماری ندارند.

ایجاد تغییر در عادت ها و شیوه زندگی مانند داشتن رژیم سالم، ورزش کردن به طور منظم تاثیر زیادی در بهبود حال بیمار دارد. همچنین قابل ذکر است که صحبت در مورد هرگونه استفاده از مکمل های غذایی یا گیاهان دارویی با پزشک مربوطه الزامی است.

انواع بیماری روان پریشی

اسکیزوفرنی یکی از شایع ترین انواع اختلالات روانی است و اغلب به علت ژنتیک و وراثت رخ می دهد. اسکیزوفرنی می تواند باعث توهم شود و چیزهایی را مشاهده کنید یا ببیینید که در اصل وجود ندارند. این توهمات می تواند به خوبی روی شغل، مدرسه و ارتباط آن ها با دیگران اثر بگذارد.

اختلال اسکیزوافیک (schizoaffective) شرایطی است که شما هم دچار روان پریشی و هم دچار یک اختلال خلقی شده اید و هردو را با هم تجربه می کنید. از نظر ویژگی های خلقی مواردی مانند افسردگی و اختلال دو قطبی بارز تر هستند.

همچنین می تواند باعث توهم، پارانویا و هذیان شود. ژنتیک و تغییرات شیمیایی مغز هردو مورد دلایل احتمالی این اختلال سلامت روان می باشند.

علائم روان پریشی

علائم بیماری روان پریشی

علائم اختلال روان پریشی

  • افزایش اضطراب در فرد نسبت به گذشته
  • نداشتن علاقه و اشتیاق به انجام فعالیت های روزمره خود
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • تغییر کردن برداشت اجتماعی، قضاوت های بیجا
  • اعتقادات محکم و اشتباهی که در واقع درست نیستند
  • پارانویا از افراد مختلف و موقعیت های متفاوت

درمان اختلال روان پریشی

درمان این بیماری بستگی به علت ایجاد شدن آن در فرد دارد. ممکن است روانپزشک داروهایی برای کنترل علائم و صحبت درمانی تجویز کند. بستری شدن در بیمارستان گزینه ای برای موارد جدی است که ممکن است فرد برای خود یا دیگران خطرناک باشد.

درمان روان پریشی

درمان اختلال روان پریشی

این اختلالات با ترکیبی از داروها و روش های درمانی، به طور موثری درمان می شوند. شما با چند جلسه مراجعه به روانپزشک یا بهترین روانشناس تهران، با ارائه چندین راهکار جهت درمان و بهبودیتان، در عرض چند وقت به سلامت کامل خواهید رسید.

گفتگوی درمانی فردی نیز می تواند به شما در احساساتتون و نحوه نگرشتان کمک بزرگی کند، روانکاوی درمانی می تواند تاثیر بسزایی در عملکرد افراد مبتلا به اختلال روان پریشی داشته باشد. برخی از افراد روش های درمانی گروهی و یا خانوادگی را در مدیریت روانشناسی مفید می دانند.

توانبخشی اجتماعی به ویژه برای کسانی که در انزوا قرار گرفته اند نیز می تواند بسیار مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین