افسردگی شیدایی

اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یا افسردگی شیدایی، زمانی اتفاق می افتد که فرد دچار نواسانات خلقی شدید می شود. این بیماری در مردان و زنان به یک اندازه و معمولا در سنین اواخر نوجوانی و اوایل جوانی اتفاق می افتد. در دوران میان سالی به بعد اختلال دو قطبی به ندرت اتفاق می افتد.

شروع بیماری در ابتدا با دوره ای از افسردگی آغاز می شود و پس از چند روز دوره شیدایی آغاز می شود. در تعداد محدود و اندکی از افراد شروع این بیماری با دوره شیدایی یا نیمه شیدایی آغاز می شود، این بیماری مزمن به صورت طولانی مدت در فرد باقی می ماند و به سختی کاملا از بین می رود.

به طور معمول بعد از چند هفته یا در برخی پس از چند ماه طی پروسه این بیماری افراد به حالت و روحیه قبل خود باز می گردند و خانواده ها به اشتباه تصور می کنند بیماری فرزندشان کاملا ریشه کن شده و دیگر نیازی به درمان ندارد. از راه های درمان این بیماری، درمان از طریق هیپنوتیزم است که برای درمان این بیماری می توان به بهترین دکتر هیپنوتیزم مراجعه کرد.

افسردگی شیدایی

اختلال دو قطبی

علت بیماری اختلال دو قطبی

دلایل مختلفی برای دچار شدن افراد به این بیماری وجود دارد. انتقال دهنده های عصبی یکی از علت های این بیماری می تواند باشد چرا که عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز یا همان انتقال دهنده های عصبی نقش قابل توجهی می تواند در اختلال دو قطبی داشته باشد.

تغییرات هورمونی نیز می تواند دلیل خوبی برای تغییر رفتار یهویی فرد باشد. وراثت یکی از مهم ترین دلیل انتقال این بیماری بین بستگان خونی می باشد که به وفور در بین خانواده ها دیده شده است. عوامل محیطی نیز تاثیر زیادی در بروز این بیماری دارد، تجربیات تلخ و آزار دهنده و آسیب زا می توانند خود منجر به اختلال دو قطبی شوند.

علائم افسردگی شیدایی

این بیماری به گونه ای می باشد که فرد در یک برهه زمانی بسیار خوشحال و گاهی بسیار احساس افسردگی می کند، و ارتباط مستقیمی بین خلق انسان و اتفاقاتی که در طول زندگی اش افتاده، وجود ندارد. دوره بیماری شیدایی می تواند از نیمه شیدایی باشد تا شیدایی کامل، با علائمی مانند توهم وجود داشته باشد.

طبق آزمایش های انجام شده در این دوره فرد دچار علائم مشخصی می شود که ما برخی از آن را برایتان در زیر به طور مختصر توضیح می دهیم.

علائم شیدایی

علائم اختلال دو قطبی

  • تمرکز فرد به شدت کاهش پیدا می کند و مدام دچار حواس پرتی می شود در انجام امور.
  • احساس نشاط و شادی و گاها در برخی احساس خود بزرگ بینی نیز اتفاق می افتد.
  • گرفتن تصمیم های ضد و نقیض، ناتوانی در تصمیم گیری درست.
  • پر حرفی بیش از حد، تغییر موضوع صحبت در مدت زمان کم ( پریدن از موضوعی به موضوعی دیگر)
  • نشان دادن رفتارهای پرخاشگرانه از خود.
  • نیاز کمتر به خواب و بیدار ماندن های طولانی تر از حالت معمول.
  • استفاده خطرناک و بیش از حد از مواد مخدر و یا مشروبات الکلی
  • فرار از واقعیت و رو آوردن به توهمات ساخته ذهن
  • فرد به طور ناگهانی دچار افسردگی و نا امیدی می شود و گاها ممکن است به خودکشی روی بیاورد.
  • کم اشتهایی یا افزایش بیش از حد اشتها نیز از علائم این بیماری می باشد.
  • عملکرد ضعیف در کارهای روزمره خود
  • حملات شدید مانیا یا افسردگی در برخی موجب علائم روان پریشی (سایکوز) می شود، برخی نیز دچار هذیان می شوند.

راهکارهای مقابله با اختلال دو قطبی

برای هر بیماری یک سری راهکار و راه های مقابله با آن وجود دارد که اگر به صورت مرتب و مداوم تحت درمان و مراقبت باشید می توانید آن را برطرف کنید.

  • باید تا جایی که می توانید در مورد آن اطلاعات و اگاهی کسب کنید تا بتوانید با افرادی که دچار این بیماری هستند به درستی رفتار کنید.
  • ارتباط مستقیم و به صورت دوره ای منظم با روانپزشک، روانشناس و یا مددکار اجتماعی خود داشته باشید.
  • سریع با کوچک ترین علائم به خود انگ بیماری نچسبانید و حتما با متخصصین در این امور مشورت کنید.
  • استفاده از دارویی هایی که به تثبیت کننده خلق معروف اند و معمولا به صورت سالیانه آن ها را تجویز می کنند و در صورت بهتر نشدن وضعیت بیمار داروهای جدید تری نیز به آن ها اضافه می شود.
  • در این دوره بحرانی که فرد به صورت جدی دچار افسردگی، نا امیدی، غمگینی، اظطراب، احساس گناه و نگرانی می شود با بتوانید با او همدردی کنید و به حرف هایش گوش دهید تا دست به اعمال خطرناکی مانند خودکشی نزند.
راه های مبارزه با سیدایی

راهکار مقابله با اختلال دو قطبی

جمع بندی

بیماری اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی در سنین 20 تا 30 سال بیشترین تعداد مبتلا را دارد و گاها ممکن است دوره درمان آن سال ها طول بکشید، ولی شما می توانید با رفتن مرتب پیش متخصصین حرفه ای در این امر و مصرف قرص ها و داروهای تجویزی، خلق و خویتان را تثبیت نگه دارید تا آسیبی به روح و جسمتان وارد نشود.

همچنین شما می توانید با مراجعه به وب سایت حس نو، در مورد انواع بیماری های روحی آگاهی و اطلاعات کسب کنید تا در صورت دچار شدن به هر گونه بیماری بتوانید به سادگی با آن مواجه شوید و برای درمان آن بکوشید یا در صورت نیاز به بهترین روانشناس تهران مراجعه بفرمایید.

سوالات متداول اختلال دو قطبی

1بیماری اختلال دو قطبی چیست؟
بیماری دو قطبی نوعی بیماری روانی افسردگی است. بیماری مزمنی است که شخص بیمار باید کاملا تحت کنترل و نظارت باشد.
2بیماری دو قطبی در چه سنی ظاهر می شود؟
این بیماری محدوده سنی خاصی را ندارد. از کودکی می تواند آغاز شود و یا در اواخر عمر یک انسان ظاهر شود.
3راه تشخیص بیماری دوقطبی چیست؟
بیماری که دچار اختلال دو قطبی است، معمولا اعتماد به نفس بیش از حد دارد. حواس پرت و پر حرف می شود و کمتر به خوابیدن احتیاج دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین