اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی و ازدواج

اختلال دوقطبی چیست

اختلال دوقطبی که نام دیگر آن افسردگی شیدایی است، نوعی اختلال روانی است که باعث تغییرات غیر معمول در خلق و خو، میزان انرژی و سطح فعالیت، تمرکز و توانایی برای انجام کارهای روزمره می شود.

تمامی این تغییرات غیر معمول موجب می شود که گاهی فرد بسیار پر انرژی و پر تحرک باشد و چند ساعت بعد بسیار سطح انرژی اش کاهش می یابد و تبدیل به فردی غمگین، بی انگیزه، بی تفاوت و نا امید تبدیل می شود که بسیار به دوره های افسردگی شباهت دارد.

گاهی اوقات بیماری های شیدایی به قدری در فرد شدت می یابد که شخصی که مبتلا به اختلال دوقطبی شده است نیاز به مراقبت های فوری در بیمارستان پیدا می کند، البته فرد در ابتدا می تواند برای تشخیص این بیماری به بهترین روانشناس تهران مراجعه کند تا از میزان وخامت اختلال دوقطبی در وجودش مطلع شود.

دوره های افسردگی نیز به طور معمول، دو هفته به طول می انجامد و ممکن است علائم افسردگی و شیدایی را فرد باهم تجربه کند.

سوالات متداول اختلال دوقطبی و ازدواج

1آیا اختلال دوقطبی در ازدواج افراد تاثیر گذار است؟

بله، مطمئنا اختلال دوقطبی و تغییر رفتارهای غیر طبیعی در زندگی هر زن و شوهری تاثیر گذار است، لازم است قبل از وارد شدن به زندگی مشترک هر دو نفر آزمایشات روحی، روانی، جسمانی را به طور کامل انجام دهند تا با خلق و خوی هم آشنا شوند.

در این صورت اگر فرد قبل از ازدواج رسمی، در مورد این بیماری همسر خود آگاه باشد می تواند با آن کنار بیاید و آموزش های کافی در زمان تغیر خلق و خوی فرد، را ببینند.

2اختلال دوقطبی درمان دارد؟

همانطور که بیماری های جسمانی، راهی برای درمان و رفع دارند، بیماری های روحی نیز برای درمان شدن نیازمند مراجعه به روانشناس ها و مشاورها می باشند.

ممکن است متناسب با میزان و شدت این بیماری روحی در هر فرد، طول درمان آن طولانی یا کوتاه تر شود. به همین علت نمی توان یک زمان معین و مشخصی را برای همه در نظر گرفت.

2برای درمان اختلال دوقطبی باید قرص مصرف کرد؟
فرد مبتلا به اختلال دوقطبی برای آگاهی پیدا کردن از میزان و شدت این بیماری، به روانشناس و روانپزشک مربوطه مراجعه می کند و در صورتی که دکتر متوجه شود که فرد نمی تواند با اراده و اختیار خود آن را کنترل کند، باید طبق تجویز پزشک، قرص هایی را مصرف کند که فرد به اطرافیان خود آسیبی نزند و آرامش پیدا کند.
اختلال دوقطبی و تغییر حالات افراد

چهره های شاد و نارحت

اختلال دو قطبی و ازدواج

فردی که مبتلا به بیماری اختلال دوقطبی می شود معمولا به همان اندازه که می تواند مهیج، خوشحال و برای افراد دیگر شگفت انگیز باشد، نیز ممکن است به همان میزان ویرانگر، نا امید و افسرده شود.

مانند همه افراد عادی، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دارای ویژگی های خوب بسیاری هستند ، اما در برخی شرایط، آنها از ویژگی های نامطلوبی مانند گوشه گیری، تحریک پذیری، بدخلقی و افسردگی نیز برخوردار هستند. آنها بعضی اوقات مهربان و دوست داشتنی و در بعضی مواقع سرد و بد خلق می شوند

فرد ممکن است یک روز از رابطه جنسی با همسر خود استقبال کرده و لذت ببرد، در حالی که روز دیگر محبت را رد می کند و ترجیح می دهد تنها باشد. این رفتارهای نامنظم می تواند برای همه افراد نزدیک به ویژه همسران کاملاً چالش برانگیز باشد.

اما خب بیماران مبتلا به افسردگی شیدایی نیز در طول عمر خود ازدواج می کنند و زندگی مشترکی را با یک فرد جدیدی آغاز می کنند در این مقاله می خواهیم نکاتی را در رابطه با زندگی مشترک اختلال دوقطبی و ازدواج بیان کنیم.

نکات ازدواج با فرد مبتلا به اختلال دوقطبی

در بعضی مواقع فرد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است دوره های شیدایی یا هیپومانیک (شیدایی اما کنترل شده تر و شدت کمتر) را تجربه کند که در طول زندگی می تواند برای همسر خود سرگرم کننده، جالب، پرحرف، خوش رو و پر از انرژی باشد. در مواقعی دیگر، فرد ممکن است افسردگی را تجربه کند که از نظر جسمی و روحی بسیار بر او تأثیر می گذارد.

همسر فرد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است احساس سردرگمی کند، زیرا نمی داند چگونه با برخی رفتارها کنار بیاید و در مواقعی که شخص دچار اختلالات عصبی می شود، چه واکنشی باید نشان بدهد.

در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که فرد حتی نمی داند که دچار این بیماری شده است و سال ها بدون تشخیص قطعی و درمان آن بهزندگی زناشویی ادامه می دهد که ممکن است تنش ها و چالش های زیادی را تجربه کند.

افسردگی شیدایی و ازدواج

اختلال دوقطبی و ازدواج

رفتار شخص مبتلا به اختلال دوقطبی

برخی از رفتارهای معمول که توسط افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی شده است به شرح زیر می باشد:

  • به سرعت صحبت کردن، بدون فکر حرف زدن و به نتایج آن فکر نکردن، یکی از نشانه های اختلال دو قطبی است.
  • به راحتی حواس پرت می شوند و نمی توانند تمرکز کافی برای کارهایشان پیدا کند.
  • تصمیم گیری عجولانه و بدون فکر، تصمیم گیری های نادرست و عملکردهای بد و اشتباه
  • هذیان ( داشتن عقاید غیر واقعی)
  • توهم ( دیدن یا شنیدن چیزهای غیر واقعی که حضور ندارد)

روش دیگری که برای تشخیص فرد مبتلا به اختلال دو قطبی، می توان به کار برد بررسی کردن دوران کودکی و نوجوانی آن هاست.

در واقع اگر فرد در زمان نوجوانی تصمیم های نادرستی گرفته است، از مدرسه یا دانشگاه تعلیق و اخراج شده اند، تخریب اموال و دارایی های دیگر، مصرف مواد مخدر و الکل، رفتارهای نامعقول و متضاد مانند پرخاشگری های شدید و هیجان های غیر معقول، سرکشی های شدید و مداوم، ناتوانی در برقراری ازدواج و مهارت های اجتماعی ضعیف، اقدام به خودکشی و …

از جمله نمونه های رفتارهای فرد مبتلا به اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی می باشد.

اختلال دوقطبی و ازدواج

اختلال دوقطبی در فرد

جمع بندی

کودکانی که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند، به دلیل تغییرات رفتاری یک دفعه ای، از ازدواج و آغاز زندگی مشترک با یک فرد جدید دلهره دارند و برای آن اقدام نمی کنند.

اما اگر با شریک زندگی آینده خود، قبل از ازدواج رسمی صحبت کنید و آزمایشات لازم را جهت تشخیص و درمان انجام دهید، می توانید به راحتی ازدواج کنید و در شرایطی که دچار تغییر خلق و خو می شوید با مصرف قرص و دارو، آن را درمان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره آنلاین